Dagens høst. Med skam hjembragt, ikke fra min faste plade-pusher, men fra nærmeste GLS drop-point.
Jeg prøver at købe så meget som muligt lokalt og fysisk. Jeg nyder den luksus, det er at gå ind i en
rigtig gammeldags pladebiks og
min lokale af slagsen er som et ekko af en svunden tid eller måske snarere af filmen “High Fidelity”.
Men engang imellem kan det være nødvendigt at gå andre steder hen, når der skal fyldes specifikke huller i samlingen ud og Rob (der i virkeligheden hedder Rene) skal nok få held til at få prakket mig noget andet på inden alt for længe.
Hvadenten det så er den nye med The Beta Band eller Belle And Sebastian
IMG_2361.jpeg
Det var albummet “Adams’s Apple” (udgivet i 1967), der for alvor lod mig forstå,
hvor stor og genial en kunstner Wayne Shorter egentlig var.
“Speak No Evil” er så at sige forløberen til forløberen af “Adam’s Apple”, idet Shorter udgiver hele to albums i 1966. Først “Speak No Evil” og åbenbart lidt senere den religiøst inspirerede “The All Seing Eye”. Et album, der også er ekstremt spændende omend det måske rent musikalsk er lidt mere krævende end de to andre.
Men uanset hvad, så introducerer Wayne Shorter på “Speak No Evil” en
anden måde at spille jazz på. Mere kompositorisk og mere raffineret end den hårde bop. Men stadig jazz, der swinger og er fuld af energi. “Speak No Evil” må være et album, der hører hjemme hos alle, der interesserer sig for Wayne Shorter og jazzens udvikling i anden halvdel af tresserne. Albummet bliver også grundigt behandlet i podcasten “Jazz Konversationer”, som ralphandersen var så venlig at henlede opmærksomheden på.
Jeg er efterhånden nået dertil i min Jakob Bro-mani, at jeg stort set køber alt, hvad jeg kommer i nærheden af. Ikke fordi det er nødvendigt. Jeg kan bare ikke lade være. Det er lidt ligesom, da jeg for snart mange år siden opdagede Keith Jarrett og blev så opslugt, at jeg stort set ikke hørte andet end “Standards I” og “II” i flere måneder. Bro har ligesom Jarrett udgivet temmelig mange plader, der selvfølgelig er forskellige, men i bund lyder af det samme. Eller i hvert fald
gør det samme ved lytteren. Mig.
Man kan roligt sige, at jeg på et tidspunkt nok simpelthen var
afhængig af Keith Jarrett. Så vidt er det endnu ikke med Jakob Bro. Men jeg finder alligevel en stor ro ved at dykke ned i hans musikalske univers, der netop ikke består af takter, rytmer og genkendelige akkord-forløb. I traditionel forstand sker der på albummet “Streams” ikke en skid og det er netop det, der er det fantastiske ved det. Der er tid, oceaner af tid faktisk, til at dvæle ved hver enkelt tone og følge den sustaine ud i ingenting. Flere af kompositionerne som f.eks. min favorit “Heroines” fremstår i virkeligheden mest som fortolkninger af nordiske folkemelodier tilsat Bro’s signaturlyd af elektronica-effekter og looping.
Nogen kalder det musik for sorte duer, andre musik for pausefisk og det er lige præcis det, det er. Og alt muligt andet, som man giver sig selv lov til at opleve. Nogle gange handler musikken ikke om “at nå frem” eller vide, hvor man skal hen.
Nogle gange er det bare rejsen og det, der sker undervejs, der er det vigtige.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.