Det var da en dejlig og forfriskende beretning - og også dejligt, at vi så småt igen er igang her efter ferie-sæsonen.
De seneste dage er det primært disse, der har snurret lystigt:
IMG_1648.jpeg
Jakob Bro har med hjælp fra bla. Statens Kunstråd fået genudgivet nogle af sine tidligere værker fra før, han blev signed på ECM. Optagelserne (af hvilke nogle også ses glimtvis i filmen "Music For Black Pigeons”) inkluderer koryfæer som f.eks. Lee Konitz, Bill Frisell og Paul Motian. Musikken er lidt i modsætning til den "nuværende" Jakob Bro holdt i en mere lys og synes jeg, "nordisk folkemusik-agtig" tone.
Men som altid hos Jakob Bro handler det om "flowet" af tonerne mere end melodi-linjen og ikke mindst om
pauserne imellem dem.
Jeg købte pladerne, sådan som jeg allermest foretrækker det: Direkte fra hestens krybbe efter den meget bevægende, men måske også for nogle
lidt overvældende koncert, der for nylig blev afholdt i Nørremarkskirken her i byen.
En lille, men meget aktiv gruppe ildsjæle, der også inkluderer
unge mennesker, er genopstået under navnet "Trio" (tidligere "Jazz i Trekanten") og havde i år arrangeret mini-festivalen "Sacred Music". Hvor temaet netop var musik opført i kirke-rum. Sidste år var det musik opført i museums-rum:
viewtopic.php?f=587&t=16550&p=144684&hilit=jakob+bro#p144684Men hvad det evt. bliver næste år, må vi vente at se.
Jeg synes det er helt genialt på den måde at anvende nogle af de rum, vi alligevel har til andre formål og kirke-rum
kan absolut noget i forhold til at skabe stemninger. Også uden at der nødvendigvis behøver at være en religiøs sammenhæng. Jakob var tydeligt også glad, for som han sagde:
"Vi spiller to koncerter i dag og igen i morgen. Det er næsten ligesom at være i New York, bortset fra at vi slipper for flyveturen. Det er ren luksus."
IMG_1646.jpeg
Koncertens program var (i hvert fald annonceret som) en opførelse af albummet "Strands", der udkom tidligere i år med musik optaget i DR Koncerthuset i 2023. Med på "scenen" havde Jakob Bro (som altid på strømpefødder) den norske trompetist Arve Henriksen og multi-percussionisten Marilyn Mazur.
Jeg skal ikke forsøge at beskrive musikken yderligere udover at det var både vildt, til tider voldsomt, men også intimt og smukt på samme tid.
IMG_1645.jpeg
Jeg er på det rene med, at den moderne, elektroniske improvisations-musik. De flydende, til tider æteriske klangflader og fraværet af klart genkendelige takter ikke er alles kop te. Men
jeg nyder det mere og mere.
Ikke i stedet for.
Men som supplement til den mere "traditionelle" eller mainstream musik. Eller skal vi kalde det... "jaaaazz"?
Til gengæld så skal vi herfra nu endnu en gang et helt andet sted hen. Ikke hjem, men videre.
Det næste, der kommer til at snurre her, er dagens ny-udgivelse. Måske den rock-plade, der er blevet ventet
længst tid på og måske også med størst længsel. I hvert fald blandt dem, der har længtes og ventet:
IMG_1650.jpeg
Med "Ensoulment" bryder The The og Matt Johnson 25 års tavshed - i hvert fald på plade, som The The og med ny musik. Jeg ved, at jeg ikke er den eneste, der har været ude at hente den i dag. Men jeg har simpelthen ikke engang nået at pakke den ud endnu. Ikke at det gør noget. Den må godt stå og vente på at blive snurret lidt endnu.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.