Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » man 4. sep 2023 10:13

Nydelig scoring.

Jeg er også kæmpefan af Dinu Lipatti.

IMG_2087.jpeg


Især som solo-pianist, men jeg har vist også et par orkester-indspilninger bla. med Ansermet og hans schweizere, hvor Lipatti optræder.

Decca'en ligner en SXL ED1 "Groove Pressing". Dem tager jeg som regel også med, når jeg ser dem :cool1:

En overskuelig guide til Decca kan for eksempel findes hos Spiral Classics:

https://www.spiralclassics.co.uk/guide- ... ting/decca

Hvis man vil vide lidt mere om, hvorfor de tidlige Decca'er lyder så godt, kan man læse om Mike Gray's research af "the secrets of the engineers" her:

http://polymathperspective.com/?p=3219
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » man 4. sep 2023 21:00

kbekke skrev:Nydelig scoring.

Jeg er også kæmpefan af Dinu Lipatti.

IMG_2087.jpeg


Især som solo-pianist, men jeg har vist også et par orkester-indspilninger bla. med Ansermet og hans schweizere, hvor Lipatti optræder.

Decca'en ligner en SXL ED1 "Groove Pressing". Dem tager jeg som regel også med, når jeg ser dem :cool1:

En overskuelig guide til Decca kan for eksempel findes hos Spiral Classics:

https://www.spiralclassics.co.uk/guide- ... ting/decca

Hvis man vil vide lidt mere om, hvorfor de tidlige Decca'er lyder så godt, kan man læse om Mike Gray's research af "the secrets of the engineers" her:

http://polymathperspective.com/?p=3219


Tusind tak. Det er interessant læsning :cool1: Det lader til at det er en SXL ED1 presning.

Jeg har haft lejlighed til at lytte mere i dag og har rengjort pladen. Det trængte den til.

Nu da pladen er renere så gav det mening af gå i lytterummet, for at høre hvad, der ligger gemt i rillerne.

Det er med længder det mest dynamiske, tilstedeværende musik, der er spillet herhjemme. Et stort orkester, med trommer, blæseinstrumenter, strengeinstrumenter, store kontrabasser, små violiner, stille passager og voldsomme passag

Musikken i sig selv er en sjov rejse, der på underlig vis leder en gennem grønne landskaber og øde og golde landskaber efterladt af krig. Det er underholdende og musikalsk. Skønt

Jeg forstår så udmærket hvorfor, du samler Deccaérne op. Det gør jeg også fremover, skulle jeg være heldig at finde én.

Mit eksemplar er i øvrigt, ridset og trænger til yderligere rens. Ikke desto mindre er det fra d.d. en af reference pladerne.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » tirs 5. sep 2023 17:36

Men!

Man behøver jo ikke kun at gå efter de "rigtige" Decca SXL'er.

Rigtigt mange af de oprindelige SXL-udgivelser blev i tresserne genudgivet på Decca's budget/re-issue-label "Ace Of Diamonds". De er selvfølgelig ikke nær så "collectible" men pointen er, at musikken er nøjagtigt den samme og der er ikke noget "discount" over selve presningerne. I hvert fald ikke dem, jeg har været i nærheden af.

Det hævdes også, at det i nogle tilfælde simpelthen er oprindelige SXL-presninger, der bare ikke blev solgt.

Det ved jeg ikke noget om. Men jeg ved så meget, som at der ikke er nogle af de "Ace Of Diamonds"-udgivelser, jeg har stående, der ikke lyder absolut fantastisk.

IMG_2094.jpg

Men. Der er mere, For der er også de udgivelser, der hedder “Ace Of Clubs” og dem vil jeg faktisk endnu hellere have. Det er nemlig MONO-versionerne, altså genudgivelser af LXT-indspilningerne, som man sjældnere støder på end SXL-stereoudgivelserne.

Hvis man finder sådan en i god stand og kombinerer den med en god MONO-pickup, så kan man få sig en lytte-oplevelse, der ikke bare er basalt anderledes, men også uendeligt meget mere involverende og “rigtigt-lydende” end stort set alt, hvad der er kommet til siden. Hvad enten det så er stereo, telefoner uden ledning eller streaming.

Synes jeg.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf his067 » tirs 5. sep 2023 19:05

Se, jeg vidste ikke at Ace of Clubs var i mono….
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » tirs 5. sep 2023 20:02

kbekke skrev:Men!

Man behøver jo ikke kun at gå efter de "rigtige" Decca SXL'er.

Rigtigt mange af de oprindelige SXL-udgivelser blev i tresserne genudgivet på Decca's budget/re-issue-label "Ace Of Diamonds". De er selvfølgelig ikke nær så "collectible" men pointen er, at musikken er nøjagtigt den samme og der er ikke noget "discount" over selve presningerne. I hvert fald ikke dem, jeg har været i nærheden af.

Det hævdes også, at det i nogle tilfælde simpelthen er oprindelige SXL-presninger, der bare ikke blev solgt.

Det ved jeg ikke noget om. Men jeg ved så meget, som at der ikke er nogle af de "Ace Of Diamonds"-udgivelser, jeg har stående, der ikke lyder absolut fantastisk.

IMG_2094.jpg

Men. Der er mere, For der er også de udgivelser, der hedder “Ace Of Clubs” og dem vil jeg faktisk endnu hellere have. Det er nemlig MONO-versionerne, altså genudgivelser af LXT-indspilningerne, som man sjældnere støder på end SXL-stereoudgivelserne.

Hvis man finder sådan en i god stand og kombinerer den med en god MONO-pickup, så kan man få sig en lytte-oplevelse, der ikke bare er basalt anderledes, men også uendeligt meget mere involverende og “rigtigt-lydende” end stort set alt, hvad der er kommet til siden. Hvad enten det så er stereo, telefoner uden ledning eller streaming.

Synes jeg.



Det her er sjovt og sjovt at du nævner Ace of clubs. For godt et års tid siden kom jeg hjem med denne med hjem fra Genbrugsen i Tilst.

Den lyder også godt og musikken er skøn. Men endnu federe at Ace of Clubs er gøet fri at de ganske voldsomme priser på de originale Decca presninger. Mit eksemplar kan fåes på Discogs til 2 euro. Der kan alle være med.


Mvh.


Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » tirs 5. sep 2023 21:00

Jeg synes faktisk, at "Ace Of Clubs"-udgivelserne på deres egen måde, selvom coverne er noget tyndt jas og layoutet sådan lidt bogklub-agtigt, er ret flotte.

Fotografierne er, sådan fotografisk set, langt mere interessante end dem, man normalt ser. Hvor det bare er et kildevæld eller nogle smilende pingviner, der er afbildet.

Og så er jeg nødt til lige at bringe et "Ace Of Diamonds"-dementi. Efter at have fået briller på, står det klart - også for mig at Schumann-pladen med Ansermet og Lipatti vist ikke er en "nøjagtig-det-samme-som-en-original-SXL"

IMG_0948.jpeg

Der står i hvert fald meget klart på den, at det er en MONO-optagelse, der er blevet elektronisk "mishandlet" for at tilvejebringe "stereo-effekt på stereo-udstyr". Jeg har ikke fået læst ordentligt op på det fænomen endnu, men det lyder ikke som noget, vi er glade for. Så Caveat Emptor.

Men jeg vil nu alligevel sige, at den stadigvæk lyder godt. Afspillet i mono.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf his067 » tirs 5. sep 2023 23:47

Her er lidt læsning om ‘fup-stereo’: https://www.soundonsound.com/techniques/processing-stereo-audio-files (fra afsnittet Faking stereo with M/S og frem).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » ons 6. sep 2023 00:26

his067 skrev:Her er lidt læsning om ‘fup-stereo’: https://www.soundonsound.com/techniques/processing-stereo-audio-files (fra afsnittet Faking stereo with M/S og frem).


Tak. Det var noget af en mundfuld. Som jeg nok kommer til at læse mere end en gang ;)

Jeg hæfter mig først og fremmest ved, at fake stereo opnået ved Mid/Side-metoden beskrives som havende perfect mono compatibility.

Hvilket jeg opfatter som at jeg med min mono-pickup og lidt held stadig hører den oprindelige mono-optagelse af Schumann’s musik uforstyrret af det elektroniske miskmask, der senere er tilføjet.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » ons 6. sep 2023 00:42

his067 skrev:Se, jeg vidste ikke at Ace of Clubs var i mono….


Jeg skulle heller ikke have antydet, at alle “Ace Of Clubs”-udgivelser per definition er i mono ;)

Det er slet ikke sikkert, at det er tilfældet. Men dem jeg har, er i hvert fald:

IMG_2095.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » lør 9. sep 2023 16:39

Set-listen for lørdag:

IMG_2114.jpeg


IMG_2119.jpeg


Happy Listening!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf ralphandersen » søn 10. sep 2023 00:33

Jeg var på plademesse i Holstebro og kom hjem med en masse dejlig musik. Specielt George Russell pladen (canadisk tryk fra 1957) havde jeg aldrig troet at jeg skulle finde som en plade. George Russell blev syg af tuberkulose i 1945 så i stedet for at spille trommer med Charlie Parker, lå han på hospitalet og skrev en bog om musikteori, der var et af de vigtige skridt på vej mod den modaljazz, som vi er så begejstrede for på Kind of Blue. Nå ja, og så er pladen skidegod. Tjek "Ye Hypocrite, Ye Beelzebub".
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » søn 10. sep 2023 07:22

kbekke skrev:Set-listen for lørdag:

IMG_2114.jpeg


IMG_2119.jpeg


Happy Listening!


Skønne, skønne skiver.

Dexter Gordon One flight er en måske min TP favorit. Tanya er en tour de Force i variationer over samme tema.

Derudover er den optaget enestående godt

De to andre er på ønskelisten.

Edit. The Rajah er bestilt. Den ser jeg virkeligt frem til. Ligeså Lee Morgan “Search for the New Land” Classic Series.



Mvh.


Fensten
Senest rettet af Fensten søn 10. sep 2023 09:36, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » søn 10. sep 2023 07:24

ralphandersen skrev:Jeg var på plademesse i Holstebro og kom hjem med en masse dejlig musik. Specielt George Russell pladen (canadisk tryk fra 1957) havde jeg aldrig troet at jeg skulle finde som en plade. George Russell blev syg af tuberkulose i 1945 så i stedet for at spille trommer med Charlie Parker, lå han på hospitalet og skrev en bog om musikteori, der var et af de vigtige skridt på vej mod den modaljazz, som vi er så begejstrede for på Kind of Blue. Nå ja, og så er pladen skidegod. Tjek "Ye Hypocrite, Ye Beelzebub".



Det var da et imponerende sammenrend af fine LP’er, du fik med under armen :thumbsup:



Mvh.

Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » søn 10. sep 2023 12:57

ralphandersen skrev:Jeg var på plademesse i Holstebro og kom hjem med en masse dejlig musik. Specielt George Russell pladen (canadisk tryk fra 1957) havde jeg aldrig troet at jeg skulle finde som en plade. George Russell blev syg af tuberkulose i 1945 så i stedet for at spille trommer med Charlie Parker, lå han på hospitalet og skrev en bog om musikteori, der var et af de vigtige skridt på vej mod den modaljazz, som vi er så begejstrede for på Kind of Blue. Nå ja, og så er pladen skidegod. Tjek "Ye Hypocrite, Ye Beelzebub".


Hold da op for en fangst! :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf ralphandersen » søn 10. sep 2023 14:31

Ja, jeg det er sjældent man kommer hjem med så mange gode plader. Jeg er ved at lytte mig igennem dem og de fleste lever op til forventningerne. Nogle af dem er lidt slidte, men stadig værd at lytte til. Kun livepladen med Milton Nascimento virker kedelig. Til gengæld er "Courage" en klassiker og så på CTI, et af mine yndlingspladeselskaber.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 122 gæster