Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » fre 1. okt 2021 14:15

Så er der lige landet en større pakke her på matriklen – heldigt nok på selve udgivelsesdagen for dette 11 LP-box-set. Og uheldigt nok netop som jeg er ved at drage i pladespiller-løst sommerhus…
Men jeg kunne naturligvis ikke dy mig for et første lyt til nogle af skiverne – og en kort, foreløbig ”rapport”.

Det er Mark Knopfler: ”The Studio Albums 1996 - 2007”, der er tale om og jeg er nået igennem ”Sailing To Philidelphia” og ”Golden Heart”(samt noget af "Kill To Get Crimson").

IMG_3763.jpg

Der er tale om fem dobbelt-LP-er + en enkelt LP (se nedenfor).
De er jo oprindelig udgivet på CD, så der er +/- 1 times musik på hver – det kræver 2 LP’er, hvilket der jo så er nogle fordele ved mht. dynamik mv.
De to førstnævnte er i øvrigt ikke udkommet på vinyl før, så der skal nok blive rift om box’en bl.a. af dén grund.

Kun én 2LP (”Kill To Get Crimson”) er gatefold – de øvrige rummer 2 LP’er i et (bredere) enkelt cover. Der er dog tekst-insert i dem alle og coverne er ok-pæne i en diskret mat finish.

Den sidste (enkelte) LP er B-sider fra samme periode.

Der er også ark med selvstændige tryk af cover-forsiderne på tykt karton (til at sætte op på teenage-værelser – eller…?). Nydeligt, men ikke særlig nødvendigt.

IMG_3764.jpg

Hvordan lyder de så (givet at jeg kun har haft 2-3 stykker på pladespilleren)?
(Jeg afholder mig fra at præsentere selve musikken/musikeren - det meste er sikkert velkendt for mange).

Lyden er fantastisk indtil nu - rig, detaljeret, varm, klar. Og selv om kildematerialet naturligvis er digitalt, så er der ingen "digitale mislyde" (skarphed, klinisk lyd).
Miles Showell har gjort et fremragende stykke arbejde med masteringen (som er sket i Abbey Road-studierne).

Både instrumenter og MK’s stemme er meget, meget "her" - det lyder virkelig godt!
Også optagelses-ingeniørerne gjorde et godt stykke arbejde dengang.
Dette giver en det bedst mulige grundlag for en god lytning - godt gået.

Men presningen kunne være bedre...
Der er på forskellige steder rundt omkring enten højfrekvent støj (som statisk støj - nogle gange kun i den ene kanal på andre tidspunkter i begge) eller lavfrekvent støj (som "rumlen" - men varierende i både niveau og frekvens). Eller begge dele...

Dette er mest hørbart i run-in-rillen, mellem melodierne og i de stille dele af melodierne (f.eks. ved udfading) - og slet ikke i de højere passager/melodier.
Måske hjælper en rengøring med at fixe (nogle af) dette.

Der er næsten ingen ”pops” - dejligt! MEN jeg er på (foreløbig) 8 pladesider også stødt på et par klart hørbare "scratches” af 5-6 rotationers varighed. Leverandøren er kontaktet - der bliver tale om at bytte de fejlbehæftede, når jeg er igennem dem alle. Lidt bøvlet, men nok nærmest uundgåeligt med 22 pladesider i disse tider (med mindre man er hos et af top-presserierne, hvilket altså ikke kan være tilfældet her).

Pladerne er OK flade (men jeg har set bedre).

Det har ikke været til at finde info om hvor de er presset (men jeg ”mistænker”, at det kan være GZ Media i Tjekkiet). Ved nogen noget?

Samlet konklusion indtil nu:
Et 7-tal med pil opad. Uden de to scratches og den statiske støj ville det være rent ”10” - og måske endda mere. Musikken er virkelig velopløst, nuanceret og bare godt lydende.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » fre 1. okt 2021 16:49

Captain Phoenix skrev:
Det er Mark Knopfler: ”The Studio Albums 1996 - 2007”, der er tale om og jeg er nået igennem ”Sailing To Philidelphia” og ”Golden Heart”(samt noget af "Kill To Get Crimson").



“Kill To Get Crimson” er i hvert fald en fed plade, skrat eller ej. Knopfler (OBE) får jo sommetider hug for “at spille for lidt Dire Straits”. Jeg synes nu, det klæder ham at modnes og læne sig lidt mere over mod det afslappede og somme tider lidt “folky” og han er jo stadig en formidabel historiefortæller.

I dagens anledning snurrer jeg hans seneste og der er (for mig) ikke noget at klage over der:

F400F831-D757-4C64-B065-2BE75A197E39.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » fre 1. okt 2021 18:27

865C61B1-26F0-4820-9066-FBF5372743B0.jpeg
Captain Phoenix skrev:Så er der lige landet en større pakke her på matriklen – heldigt nok på selve udgivelsesdagen for dette 11 LP-box-set. Og uheldigt nok netop som jeg er ved at drage i pladespiller-løst sommerhus…
Men jeg kunne naturligvis ikke dy mig for et første lyt til nogle af skiverne – og en kort, foreløbig ”rapport”.

Det er Mark Knopfler: ”The Studio Albums 1996 - 2007”, der er tale om og jeg er nået igennem ”Sailing To Philidelphia” og ”Golden Heart”(samt noget af "Kill To Get Crimson").

IMG_3763.jpg

Der er tale om fem dobbelt-LP-er + en enkelt LP (se nedenfor).
De er jo oprindelig udgivet på CD, så der er +/- 1 times musik på hver – det kræver 2 LP’er, hvilket der jo så er nogle fordele ved mht. dynamik mv.
De to førstnævnte er i øvrigt ikke udkommet på vinyl før, så der skal nok blive rift om box’en bl.a. af dén grund.

Kun én 2LP (”Kill To Get Crimson”) er gatefold – de øvrige rummer 2 LP’er i et (bredere) enkelt cover. Der er dog tekst-insert i dem alle og coverne er ok-pæne i en diskret mat finish.

Den sidste (enkelte) LP er B-sider fra samme periode.

Der er også ark med selvstændige tryk af cover-forsiderne på tykt karton (til at sætte op på teenage-værelser – eller…?). Nydeligt, men ikke særlig nødvendigt.

IMG_3764.jpg

Hvordan lyder de så (givet at jeg kun har haft 2-3 stykker på pladespilleren)?
(Jeg afholder mig fra at præsentere selve musikken/musikeren - det meste er sikkert velkendt for mange).

Lyden er fantastisk indtil nu - rig, detaljeret, varm, klar. Og selv om kildematerialet naturligvis er digitalt, så er der ingen "digitale mislyde" (skarphed, klinisk lyd).
Miles Showell har gjort et fremragende stykke arbejde med masteringen (som er sket i Abbey Road-studierne).

Både instrumenter og MK’s stemme er meget, meget "her" - det lyder virkelig godt!
Også optagelses-ingeniørerne gjorde et godt stykke arbejde dengang.
Dette giver en det bedst mulige grundlag for en god lytning - godt gået.

Men presningen kunne være bedre...
Der er på forskellige steder rundt omkring enten højfrekvent støj (som statisk støj - nogle gange kun i den ene kanal på andre tidspunkter i begge) eller lavfrekvent støj (som "rumlen" - men varierende i både niveau og frekvens). Eller begge dele...

Dette er mest hørbart i run-in-rillen, mellem melodierne og i de stille dele af melodierne (f.eks. ved udfading) - og slet ikke i de højere passager/melodier.
Måske hjælper en rengøring med at fixe (nogle af) dette.

Der er næsten ingen ”pops” - dejligt! MEN jeg er på (foreløbig) 8 pladesider også stødt på et par klart hørbare "scratches” af 5-6 rotationers varighed. Leverandøren er kontaktet - der bliver tale om at bytte de fejlbehæftede, når jeg er igennem dem alle. Lidt bøvlet, men nok nærmest uundgåeligt med 22 pladesider i disse tider (med mindre man er hos et af top-presserierne, hvilket altså ikke kan være tilfældet her).

Pladerne er OK flade (men jeg har set bedre).

Det har ikke været til at finde info om hvor de er presset (men jeg ”mistænker”, at det kan være GZ Media i Tjekkiet). Ved nogen noget?

Samlet konklusion indtil nu:
Et 7-tal med pil opad. Uden de to scratches og den statiske støj ville det være rent ”10” - og måske endda mere. Musikken er virkelig velopløst, nuanceret og bare godt lydende.


11-Lp boxset. Det var ikke så lidt. :shock:

Jeg er egentlig gået udenom Knopfler, dels fordi at jeg er så glad for DIre Straits, særligt deres første albums er i min bog noget særligt omend de alle har kvalitet/er.

Peg mig endelig i retning, hvis der er en åbenlys indgangsbillet :)

I dag er det fredag. Istedet for at gå med resten af kontoret på den lokale, smuttede jeg forbi Imusic, som indviede deres nye lokaler i Risskov eller Lystrup. De havde nemlig 20% rabatski.


Med under armen kom Buena Vista Social Club 25 anniversary edition, Sonny Clark Cool Struttinˋ, Lee Morgan The Sidewinder, begge Blue Note Classic Series. Sidst i bunken var Joni Mitchell Blue.
Blue er et nyt bekendt skab for mig, dejlig skive og rigtig fin presning. Jeg kommer til at genbesøge denne LP nogle gange for at kunne skrive noget begavet om den. Det er tydeligt at der er masser på spil, det skal bare lige under huden. Hun kommer til at stå i afsnittet med kvindelige vokalister.


God fredag,


Fensten


God
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » fre 1. okt 2021 21:53

Fensten skrev:Jeg er egentlig gået udenom Knopfler, dels fordi at jeg er så glad for DIre Straits, særligt deres første albums er i min bog noget særligt omend de alle har kvalitet/er.

Peg mig endelig i retning, hvis der er en åbenlys indgangsbillet :)

Jeg er bestemt ikke 100 m mester i Mark Knopfler's solokarriere - men gammel nok til at have kørekort da Dire Straits kom frem. Og jeg tænker: Intet Dire Straits uden Mark Knopfler - og ingen Mike Knopfler-karriere uden Dire Straits-årene/albummene. Derfor mente jeg, at mandens (næsten) samlede værker skulle være velkomne, selvom jeg også har det som Fensten: Dire Straits' første album er fremragende - og der er også flere rigtig gode blandt efterfølgerne.
Jeg kan ikke (med nogen autoritet) pege på én indgang til solo-albummene, men ihvertfald holder "Sailing to Philadelphia" (udg. i 2000) stadig fint i dag.
Kim/kbekke peger jo på en anden god én - og det er helt rigtigt mere tilbagelænet end Knopfler kan høres i meget af Dire Straits-tiden.

Fensten skrev:Med under armen kom Buena Vista Social Club 25 anniversary edition, Sonny Clark Cool Struttinˋ, Lee Morgan The Sidewinder, begge Blue Note Classic Series. Sidst i bunken var Joni Mitchell Blue.
Blue er et nyt bekendt skab for mig, dejlig skive og rigtig fin presning. Jeg kommer til at genbesøge denne LP nogle gange for at kunne skrive noget begavet om den. Det er tydeligt at der er masser på spil, det skal bare lige under huden. Hun kommer til at stå i afsnittet med kvindelige vokalister.

Dejligt "fredags-guf" - og gode & kvalitetssikre valg :thumbsup:

The Sidewinder er klassisk og vel i top 25-ish på diverse bedste-jazz-album-lister (ogf dét af en grund).
Tjek - og det kan du jo ikke undgå - dog standen. Der har været en en del skriverier i "The vinyl community" om dårlige presninger, skævheder mv. fra Optima, der presser BN Classic-serien. (Mine er dog helt i orden).

Joni Mitchell - ja hun er interessant.
Og en del af hendes album "kræver" lidt mere end gennemsnittet - men betaler til gengæld tilbage i form af spændende arrangementer, interessante fortællinger, unikke atmosfærer mv.
Min favorit er "Don Juan's Reckless Daughter" (2LP fra 1977), som på trods - eller på grund? - af blandingen af kompositions/film-agtig musik, spoken word, 3.die-verdens tromme-danse-numre mm. skaber sin helt egen verden og stemning igennem den lille time, dobbelt-albummet varer.
Jaco Pastorius *) - Weather Report-bassisten - leverer fremragende bas-spil (nærmest selvstændige lyd-flader).
Og så har Bernie Grundman stået for mastering'en - så lyden er også god.
Anbefales her fra sommerhuset, hvor dog cd'erne kan snurre :p

God musik-weekend!

*) Pastorius er en - spændende - historie for sig selv.
(Selv)udnævnt til verdens bedste (elektriske) jazz-bassist - og beundret af mange for sin teknik og grænsesøgende mod både på/udenfor musikscenen. Strålede bl.a. på Weather Report-album'ene "Black Marked" og "Heavy Weather" (den med "Birdland"). Udviklede alkohol og stofmisbrug, der skubbede til en ustabil psyke (bipolar forstyrrelse) og førte til en uforudsigelig og selvdestruktiv adfærd. Pastorius døde som kun 35-årig efter et klammeri med en kampsports-trænet dørmand i Florida.
Trist - men han leverede meget imponerende bas-spil inden da.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf hificlassic » fre 1. okt 2021 22:37

Hos mig kører en EP fra Sonet SXP 2021 "Joe Williams sings the blues" af Joe Williams with Count Basie & His Orchestra. Jeg fik den af D.Duck for en uges tid siden og har hørt den om og om igen. 45rpm kan nu noget og god bluesy jazz kan det hele...
https://www.discogs.com/Joe-Williams-Co ... se/6176971
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » lør 2. okt 2021 13:13

Captain Phoenix skrev:
The Sidewinder er klassisk og vel i top 25-ish på diverse bedste-jazz-album-lister (ogf dét af en grund).
Tjek - og det kan du jo ikke undgå - dog standen. Der har været en en del skriverier i "The vinyl community" om dårlige presninger, skævheder mv. fra Optima, der presser BN Classic-serien. (Mine er dog helt i orden).



God musik-weekend!



Cool struttin’ var fin men The Sidewinder havde non-fil. Det er jo synligt med det blotte øje, så se jer for før at i går ud af forretningen. Imusic byttede, og jeg fik et fint og vellydende eksemplar, som spiller mens at jeg skriver.


Som du skriver er der desværre en del problemer med BN Classic Series. De er trykt på Optimal i Tyskland, modsat Tone Poet Series, som trykkes på RTI i USA. Optimal laver normalarweiße fine tryk, men de skal også have store mængder igennem pladepressen, måske er det der fejlen ligger?

Det er desværre ikke første gang. Kenny Burrell Midnight Blue var virkeligt slem, ombytteren var derimod blændende og en af de bedst lydende Blue Note’s jeg har i pladereolen.



Mvh.



Fensten
Senest rettet af Fensten lør 2. okt 2021 18:13, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » lør 2. okt 2021 16:31

Fensten skrev:Cool strutten’ var fin men The Sidewinder havde non-fil. Det er jo synligt med det blotte øje, så se jer for før at i går ud af forretningen. Imusic byttede, og jeg fik et fint og vellydende eksemplar, som spiller mens at jeg skriver.

Som du skriver er der desværre en del problemer med BN Classic Series. De er trykt på Optimal i Tyskland, modsat Tone Poet Series, som trykkes på RTI i USA. Optimal laver normalarweiße fine tryk, men de skal også have store mængder igennem pladepressen, måske er det der fejlen ligger?

Du har helt sikkert ret i, at det er ekstraordinær travlhed hos pladepresser-virksomhederne, der er en stor del af forklaringen. Fra Nordsø Records (forum-medlem No1)véd jeg ihvertfald, at de har mere end rigeligt at lave (uden at jeg dog tror det går ud over kvaliteten dér).

Vi er i en "vinyl surge", som det kaldes i vinyl-kredse, og der forekommer tit udsættelser af annoncerede udgivelsestidspunkter.
Jeg følger de ugentlige Youtube-opdateringer fra The "In"Groove, der er en fysisk og net-musikbutik i Phoenix :p Arizona. Den meget vinyl-kyndige ejer - Mike*) - kan ofte fortælle om forsinkelser, mangelfulde/delvise leverancer mv.

Situationen betyder bl.a. følgende for os, der kan lide at købe og spinne vinylskiverne:

    1) Handl kun steder, hvor du er sikker på at deres ombytnings-praksis er i orden - man kan tit få brug for den.
    Jeg har gode erfaringer med Imusic (Århus), Plaidroomrecords.com (Ohio) og Jazzmessengers.com (Barcelona) - og dårlige med Acoustic Sounds (Kansas).

    2) Tjek LP'erne med det samme/hurtigt. Det kan være mere bøvlet at komme 4-5 uger efter købet og påpege en fejl.

    3) Ved privat-køb af LP'er (f.eks. på Discogs), kan det være en fordel at pladerne er "Near Mint" og spillet nogle få gange (og dermed vurderet ud fra aflyttet stand) frem for plomberede "Mint"-eksemplarer, der aldrig har været afspillet (og derfor kan være fejlbehæftede).

    4) Overvej særlig grundigt ved køb af box-sets / fler-album-udgivelser. I f.eks. et 10 LP box-set er det nærmest uundgåeligt, at der er fejl på mindst én plade. Hvis hele sættet skal ombyttes, kan der meget vel være fejl på en anden skive i det ny sæt. Det kan blive en lang historie.

    5) Brugt-køb hos en 2nd hand-forretning eller plademesser/loppemarkeder, hvor man kan se og tjekke det konkrete eksemplar af pladen, kan vise sig at være en bedre mulighed. Så ved man da, hvad man får (om end udvalget kan være begrænset og man skal kigge sig godt for).

    6) Ved køb uden for EU: Husk at alt - som ALT - nu bliver belagt med 25% importmoms (plus ca. 160,- i gebyr). Også når leverandøren måtte sende en gratis ombytnings-plade.
    Senest modtog jeg en erstatning, der (venligt og smart) var told-angivet som "gave", hvilket jeg kun kom til at betale 70,- for i gebyr - men altså alligevel ikke gratis.

*) Manden købte tidligere i år George Bensons vinyl-pladesamling og har vist lidt af den i en anden video.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » søn 3. okt 2021 13:14

Captain Phoenix skrev:
Fensten skrev:
Vi er i en "vinyl surge", som det kaldes i vinyl-kredse, og der forekommer tit udsættelser af annoncerede udgivelsestidspunkter.
Jeg følger de ugentlige Youtube-opdateringer fra The "In"Groove, der er en fysisk og net-musikbutik i Phoenix :p Arizona. Den meget vinyl-kyndige ejer - Mike*) - kan ofte fortælle om forsinkelser, mangelfulde/delvise leverancer mv.

Situationen betyder bl.a. følgende for os, der kan lide at købe og spinne vinylskiverne:

    1) Handl kun steder, hvor du er sikker på at deres ombytnings-praksis er i orden - man kan tit få brug for den.
    Jeg har gode erfaringer med Imusic (Århus), Plaidroomrecords.com (Ohio) og Jazzmessengers.com (Barcelona) - og dårlige med Acoustic Sounds (Kansas).

    2) Tjek LP'erne med det samme/hurtigt. Det kan være mere bøvlet at komme 4-5 uger efter købet og påpege en fejl.

    3) Ved privat-køb af LP'er (f.eks. på Discogs), kan det være en fordel at pladerne er "Near Mint" og spillet nogle få gange (og dermed vurderet ud fra aflyttet stand) frem for plomberede "Mint"-eksemplarer, der aldrig har været afspillet (og derfor kan være fejlbehæftede).

    4) Overvej særlig grundigt ved køb af box-sets / fler-album-udgivelser. I f.eks. et 10 LP box-set er det nærmest uundgåeligt, at der er fejl på mindst én plade. Hvis hele sættet skal ombyttes, kan der meget vel være fejl på en anden skive i det ny sæt. Det kan blive en lang historie.

    5) Brugt-køb hos en 2nd hand-forretning eller plademesser/loppemarkeder, hvor man kan se og tjekke det konkrete eksemplar af pladen, kan vise sig at være en bedre mulighed. Så ved man da, hvad man får (om end udvalget kan være begrænset og man skal kigge sig godt for).

    6) Ved køb uden for EU: Husk at alt - som ALT - nu bliver belagt med 25% importmoms (plus ca. 160,- i gebyr). Også når leverandøren måtte sende en gratis ombytnings-plade.
    Senest modtog jeg en erstatning, der (venligt og smart) var told-angivet som "gave", hvilket jeg kun kom til at betale 70,- for i gebyr - men altså alligevel ikke gratis.

*) Manden købte tidligere i år George Bensons vinyl-pladesamling og har vist lidt af den i en anden video.


Helt enig.

Jeg har også kun positive oplevelser med Imusic og det helt modsatte med Acoustic Sounds. Mit eksemplar af KOB har click and pops på “Blue in green” og med porto og told lander de 100 USD i ca. 1400,- på matriklen.

Skulle jeg vælge at benytte mig af deres retur tilbud og købe endnu et Acoustic Sounds produkt, som de kræver, risikerer jeg at stå med en yderligere omkostning på ca. 60 usd i forsendelse + ca 70 usd i told, moms og håndtering. Dette scenarie er oplevet af flere brugere på Steve Hoffmann Forum. Der er altså ingen garanti for at det erstattede produkter bedre end det forrige. Derfor har jeg besluttet at leve med skavankerne på KOB og aldrig, aldrig mere købe direkte igennem AS.

Ift spændende YT kanaler morer jeg mig meget med 45 rpm audiophile, Sonic flere, XraytonyB, New record day, Cheap Audioman, Andrew Robinson, The In groove og stereo review x.

Mine favoritter

Stereo review x:
Skøn britisk accent og mimik. No-nonse og fine reviews af vintageprodukter.

Cheap audioman:
Star wars fans må bakke andre Star Wars fans op. Selvom at det ikke er vintage, så er han morsom på en dejlig average Joe måde. Han har ganske få reviews af vintage produkter.

45 rpm audiophile:
En ny verden indenfor audiofile pladeudgivelse.

Sonic flaire:
En del af netværket omkring 45rpm audiophile og Steve Hoffmann Forum. High end Audio specialist med forkærlighed for optiske pickupper.

The inn groove:
Nyudgivelser og genudgivelser af plader. Eneste problem med kanalen er at jeg af frygt for at misse pladeudgivelse kommer til at (for) mange.



God søndag,


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Paul Simon - 80 år i dag

Indlægaf Captain Phoenix » ons 13. okt 2021 13:11

I dag - d. 13. oktober - runder Paul Simon 80 år.
Han har leveret mange gode melodier gennem tiden - både sammen med Art Garfunkel og efterfølgende i solokarrieren.
Fra den første periode er "Sound of Silence" (bl.a. på "Wednesday Morning 3 am", 1964) og "Frank Lloyd Wright" (fra "Bridge over Troubled Water", 1970) blandt mine favoritter.

Det bliver dog den helt fremragende "Graceland", der snurrer i anledning af Simons fødselsdag. Både musikken og lydkvaliteten er helt i top.

IMG_3816.jpg

I dagens Politiken er dette lille portræt af fødselaren.

IMG_3815.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Paul Simon - 80 år i dag

Indlægaf bjerager » ons 13. okt 2021 20:55

Captain Phoenix skrev:I dag - d. 13. oktober - runder Paul Simon 80 år.
Han har leveret mange gode melodier gennem tiden - både sammen med Art Garfunkel og efterfølgende i solokarrieren.
Fra den første periode er "Sound of Silence" (bl.a. på "Wednesday Morning 3 am", 1964) og "Frank Lloyd Wright" (fra "Bridge over Troubled Water", 1970) blandt mine favoritter.

Det bliver dog den helt fremragende "Graceland", der snurrer i anledning af Simons fødselsdag. Både musikken og lydkvaliteten er helt i top.

IMG_3816.jpg

I dagens Politiken er dette lille portræt af fødselaren.

IMG_3815.jpg


Jae... den er vist osse fra 80'erne ;)
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Paul Simon - 80 år i dag

Indlægaf Captain Phoenix » ons 13. okt 2021 21:45

bjerager skrev:Jae... den er vist osse fra 80'erne ;)

Måske nok - men det er jo 2012-udgaven jeg har... ;)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf trikker » man 18. okt 2021 18:49

God tur til Århus idag.
Fik fat i Pink Floyds Delicate sound of thunder i special 3 lps udgave.
Har været på venteliste i over 1 år 2 andre steder, så da Route 66 havde 1 tilbage ude bagved var det bare med at slå til. Med hjem fulgte også Nightwish med deres album Once, så lidt i denne tunge ende blev det også til.
Det bliver en god aften
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 358
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KenRas » man 18. okt 2021 21:27

“Once” er et fantastisk album, det sidste med Tarja Turunen på vokal :thumbsup:
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Week-enden's goodie-box landet.

Indlægaf Captain Phoenix » fre 22. okt 2021 17:26

En dejlig, lille "week-end-pakke" er netop landet her fredag eftermiddag.
Bestilt i onsdags hos jazzmessengers.com i Barcelona - arrival in Valby med DHL fredag 16:39.
Det er bare i orden!

Indeni var disse 4, som jeg nu er gået igang med at snurre og nyde.

IMG_3867.jpg

De 3 med lilla stickers er fra Pure Pleasure, som plejer at lave rigtig gode presninger (og med anvendelse af org./analoge kilder). Det skal nok være godt: Dave Brubeck trio m. Gerry Mulligan, Chet Baker m. Art Pepper m.fl. - samt de for mig endnu ukendte Charlie Rouse & Paul Quinichette (back'et af bl.a. Ed Thigpen, Winton Kelly m.fl.).
De er fra slut 50'erne og 60'erne (OG disse genoptryk til € 30,-/stk. er fremstillet af kvalitets-presseriet Pallas i Tyskland!) så det skal nok holde.

Den der snurrer nu er Barney Wilen: "French Ballads" - en 2 LP som Jazzmessengers sælger for € 21,99 (gratis fragt ved køb over € 30,-). Imusic får den næste fredag til DKK 220,-.
Kilden er de org. 24-spors analog-bånd, presningen fejlfri - og musikken den dejligste, tilbagelænede jazz med standarder som hoved-bestanddelen. Ingen får vredet ørerne af eller falder i søvn her - alle kan være med.
Her må jeg sige, 1980'erne har taget sig gevaldig sammen (selv om det generelt er et sølle årti) for både musik og teknik sidder bare lige i øjet - og er et godt afsæt til weekenden.
Anbefales :p

God weekend.

EDIT: Den langhårede bemærkede efterfølgende: "Det var da noget dejlig jazz du spillede i går" - et prædikat ikke mange blæser-baserede jazz-bands får her på matriklen!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Captain Phoenix lør 23. okt 2021 09:55, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Week-enden's goodie-box landet.

Indlægaf bjerager » fre 22. okt 2021 17:40

Captain Phoenix skrev:En dejlig, lille "week-end-pakke" er netop landet her fredag eftermiddag.
Bestilt i onsdags hos jazzmessengers.com i Barcelona - arrival in Valby med DHL fredag 16:39.
Det er bare i orden!

Indeni var disse 4, som jeg nu er gået igang med at snurre og nyde.

IMG_3867.jpg


De 3 med lilla stickers er fra Pure Pleasure, som plejer at lave rigtig gode presninger (og anvendelse af org./analoge kilder). Det skal nok være godt: Dave Brubeck trio m. Gerry Mulligan, Chet Baker m. Art Pepper m.fl. - samt de for mig endnu ukendte Charlie Rouse & Paul Quinichette (back'et af bl.a. Ed Thigpen, Winton Kelly m.fl.).
De er fra slut 50'erne og 60'erne, så det skal nok være godt.

Den der snurrer nu er Barney Wilen: "French Ballads" - en 2 LP som Jazzmessengers sælger for under € 21,99 (gratis fragt ved køb over € 30,-). Imusic får den næste fredag til DKK 220,-.
Kilden er de org. 24-spors analog-bånd, presningen fejlfri - og musikken den dejligste, tilbagelænede jazz med standarder som hoved-bestanddelen. Ingen får vredet ørerne af eller falder i søvn her - alle kan være med.
Her må jeg sige, 1980'erne har taget sig gevaldig sammen (selv om det generelt er et sølle årti) for både musik og teknik sidder bare lige i øjet - og er et godt afsæt til weekenden.
Anbefales :p

God weekend.


Ha ha, tror jeg skal drille "Kaptajnen" med at spamme tråden til med albums fra 80'erne - begyndende med den fremragende "Colour of spring" med"Talk Talk". Fantastisk velproduceret, et lille mesterværk IMHO. En fremragende eksponent for noget af det bedste fra 80'erne Holder hele vejen igennem. Mere guitar, piano og orgelbaseret end deres tidligere synth-pop albums. "I don't believe in you" - fantastisk nummer...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 26 gæster