Hmmm- ja, godt spørgsmål.
Det er dog
ikke mit indtryk, at lyden blev mere "åben" og luftig, hvilket den ville blive i dit eksempel med SM58 Vs. 535'eren. (dyn. vs. cond.) - snarere det modsatte.
Mon ikke du skal trække et par eksempler frem? - det vil nok også være genre-bestemt.
Jeg har masser af plader fra 60'erne, hvor mit indtryk er mere luftighed og "lethed" - vs. en mere "tæt" optaget lyd (closemiking) fra starten og op til '77 - '78.
Nu ligger det sådan, at man i et ret begrænset omfang har brugt de nævnte mikrofoner og i langt højere grad netop HAR brugt kondensator miks - /div. Neumann - AKG - osv...
Til nogle ting har man blandet kortene og anvendt flere miks på ét instrument - fx 3-4 alene på guitar for at have noget at vælge imellem og blande - mixe
Jeg tænker, at det er meget genrebestemt. Jazz-optagelserne fra 60'erne er overvejende noget af det bedste overhovedet - poppen fra 70'erne er håbløst tæt og kompakt. Især trommeproduktinoen fra 70'erne er for mig alt for tæt og kompakt - uden rumklang i mange tilfælde og med et EQ, der er drejet helt om i Edens Have. Det klassiske har levet sit helt eget højkvalitative liv i mange årtier.
Det bedste
kendte rock fra 70'erne hvad angår ambience og livlighed og lydmæssig "lethed", som jeg lige i dette øjeblik kan komme i tanker om - kan fx være Led Zeppelin -
Emnet er umuligt at blive entydig omkring - alt for mange optagelser kender man ikke - genre - smag
Vh
Freddy