60´ernes musik marketing fif Beatles og svenske Tages

Fundamentet for vores passion

60´ernes musik marketing fif Beatles og svenske Tages

Indlægaf B&O Vintage » ons 18. mar 2015 10:25

Jeg har downloadet nogle intressante radio programmer som omhandler toplister i 60-erne. Herunder den meget betydningsfulde Tio-I-Topp som Sveriges Radio sendte i perioden 1961 -74. Tre byer med biograf sale eller Folkets hus fyldtes med unge teenager, de blev hver forsynet med en trykknap som de skulle bruge som afstemnings-knap. Listen bestod af 10 sange som var dem som fik flest stemmer. 5 sange var altid op til test for at skubbe nogle af de 10 fra listen ud. Et sandt salgs paradis for pladeselskaberne.
Forsangeren fra den svenske merseybeat gruppe Tages, Tommy Blom, fortæller i programmet hvordan deres plade cyklus lå parallelt med Beatles udgivelser. De havde samme pladeselskab, EMI. Så en af anekdoterne var i 1966 at de blev kaldt til Odense, hvor EMI Danmark gætter jeg havde deres kontor. Der skulle de komme op med titlen til en kommende single. Nede i baren over dansk øl, blev det diskuteret hvad sangen skulle hedde, nogen kiggede ud og så et reklameskilt for MacBaren tobak. Det lød godt og lige efter havde den kommende sang titlen Miss MacBaren. De havde ingen melodi eller tekst men det skulle ordnes på vej hjem. Så i bilen fra Helsingør til Stockholm og EMI:s studio, skrev de sangen sammen. Imens kunne EMI i Danmark planlægge cover design , labels tryk og og gøre det klart, så sangen kunne nå at udkomme inden Beatles næste store hit kom. De vidste nemlig, at hvis de kom samtidig eller lige efter var deres sang hægtet af.
EMI ringede og spurgte hvem der har skrevet sangen, det har vi alle, imens de arbejde intens og der var ikke noget omkvæde og kun et stik. En af bandets andre medlemmer klagede over at hans stik ikke kom med, jo jo det ordner vi senere, den kommer på i studiet. Den 31 december 1966 kom Miss MacBaren ind på 4:e plads på Tio-i-Topp og den 25 februar smadrer Beatles ind på 1:e plads med Penny Lane, to uger før havde Miss MacBaren røget ud. Tages næste single; Every Raindrop Means a Lot går ind som nummer 4 den 11:e marts imens Penny Lane stadig holder 1:e pladsen. Men et par uger senere er Tages forbi men når aldrig højere end anden plads. Alle tre sange minder meget om hinanden og det er vist nok ikke tilfældigt. 15 Juli er Tages tilbage med I´m Going Out direkte ind på anden pladsen og ugen efter ryger All you Need is love med Beatles direkte ind, igen på en 1:e plads. Og Tages skubbes ned til 4:e pladsen passeret af Hollies med Carrie Ann og Turtles She rather be with me.https://www.youtube.com/watch?v=dRaKfzaHg5A
Miss Mac Baren.jpg
Penny Lane.jpg
Every Rainbow.jpg
Im going.jpg
All you.jpg
miss.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: 60´ernes musik marketing fif Beatles og svenske Tages

Indlægaf nilsvalla » lør 28. mar 2015 23:05

sjov historie godt indlæg.
mvh nils
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster