Sandra (80ér ikonet)

Fundamentet for vores passion

Sandra (80ér ikonet)

Indlægaf Allan. A » fre 24. apr 2015 19:56

Jeg har altid været fascineret af hende og hendes stemme og samarbejdet med Michael Cretu. Dog kommer jeg i tvivl om hvor vidt hendes stemme egentlig er reel. Jeg så et live klip på YouTube med en liveoptagelse af hende for ikke så mange år siden og hendes stemme var slet ikke i nærheden af at lyde som den gør på en plade med hende.

Har læst flere steder at det Cretu som mixsede hendes stemme til det den var også dengang.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Sandra (80ér ikonet)

Indlægaf mcs_5 » fre 24. apr 2015 21:43

Og? De fleste studieoptagelser er meget manipulerede.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Sandra (80ér ikonet)

Indlægaf Allan. A » lør 25. apr 2015 00:05

jo jo det ved jeg godt, men alligevel synes nu de fleste fra den tid har stemmer som matcher
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Sandra (80ér ikonet)

Indlægaf Fredmarantz » lør 25. apr 2015 05:19

Det kan jeg som lydmand sikkert fortælle dig om i morgen, når jeg får øjne....

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sandra (80ér ikonet)

Indlægaf Allan. A » lør 25. apr 2015 08:54

Hehe :D
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Sandra (80ér ikonet)

Indlægaf Fredmarantz » lør 25. apr 2015 18:15

Nå Allan!

Så har jeg fået øjne.

Jeg er i tvivl om,, hvad du egentlig søger som svar eller debat.

Jeg kender ikke pigebarnet Sandra, men du spørger om hendes stemme er reel - og det kan jeg da sige, at det er den vel. Hun lyder vel som hun lyder - enten som talende person eller som syngende.

Så kommer vi til om hendes stemme lyder forskelligt på en plade/studieoptagelse, du har hørt - og en liveoptagelse, du har hørt. (Her kunne det være rart om du havde linket til disse optagelser, så vi kunne høre med.

Som Mikkel skriver, så kan du roligt regne med at hendes stemme (og for den sags skyld alle andre poppedrenge og - tøser's stemmer) er lavet så den lyder mest salgbar. Det laves for studioptagelserne vedkommende i et studie med de maskiner, de dér har til rådighed til opgaven - og live med de "næsten" samme maskiner, de dér har til rådighed.

Ved et hurtigt kig på Tuben for mit vedkommene fandt jeg et nummer, som jeg lige lyttede lidt på, ogdet var vel bare lavet, som man laver sådan noget - nemlig - kompressor + tonsvis af rumklang) på det nummer jeg hørte, var decay-parameteret vel oppe på en 4 sekunders tid - ingen delay eller pre-delay - samt at man sikkert, som man gør med alle, drejet lidt rundt på div EQ, så hun lyder lækker og salgbar.

Maskineri og optagelsestricks, som man ofte bruger på vokaler i popbranche:

kraftig Kompression
dubbing (dobbeltoptagelse af stemme) - eller bare én optagelse med en kopieret vokal - panoreret og minimalforskudt et par millisekunder, som i dag udføres helt standard i digitalteknik)
Harmonizer - harmoniske vokaler lagt oven i - for vellydens skyld - ofte sangerens egen.
Autotuner (tænk Cher - Brdr. Olsen) - og så kan den jo indstilles, så man ikke lægger synderligt mærke til den.
Reverbs (rumklang) - ofte i exorbitante mængder.
delays (ekko) - gerne lange med et par gentagelser eller 3 - bløde og lækre.
Tonebalanceregulering/EQ

I studie er dette nemt at sidde og lege med - Live går tingene ofte mere hektisk for sig - og der kan mangle tid til at få tingene indstillet helt rigtigt- men man kan sagtens komme derhenad, hvis gearet og akustikken er tunet til det.

Måske du kunne smide et par repræsentative links - og måske forklare lidt yderligere, hvad du mener?

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sandra (80ér ikonet)

Indlægaf Allan. A » lør 25. apr 2015 19:18

Hejsa Freddy.

Tak for den meget uddybende forklaring.

Det var egentlig ikke for at starte en debat, men for at finde ud af om pigebarnet egentlig kan synge igennem, for når man ser en YouTube video med en live optagelse fra 2014 etc sammenlignet med en studieindspildning, lyder det ret meget som om at man har gjort alt hvad man kunne for at få hende til at synge rent i studiet (særdeles vellykket arbejde hvis det er tilfældet) Hvor5 imod en live optagelse lyder som om man trækker en kat i halen (sorry for sprogvalget) Men prøv at finde den originale video Maria Magdalena på youtube med Sandra og så en af de nye live optagelser som vel at mærke ikke er playback og tag en sammenligning. Der skal dog tages forbehold for den forringet lydkvalitet på koncert-udgaven da mange af dem er af middelmådig kvalitet...

Det er ud fra det jeg godt kunne tænke mig at vide om pigen reelt kan synge eller om det hele altid igennem karrieren har været fake.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Sandra (80ér ikonet)

Indlægaf LarsW » lør 25. apr 2015 19:30

Lige kort fra undertegnede.

Har kigget lidt på hende Sandra og det lyder som om at der brugt Audio Tuning
på samme måde som Cheer.
Man manipulere bla. stemmen, som den lyder bedre en den egentlig er.

Det er set før , specielt i 80érne
Kan være , at jeg tager fejl..menn.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Sandra (80ér ikonet)

Indlægaf Strandvaskeren » lør 25. apr 2015 19:32

Idag med autotuner kan man vel dårligt nok stole på en koncertoptagelse giver et retvisende udtryk.

Jeg husker med gru Live Aid koncerterne, stribevis af sangere der ikke kunne rammer tonerne, det var kun en meget lille håndfuld der kunne synge. Retfærdigvis skal dog siges, at hvis monitorerne på scenen ikke leverer varen er det næsten umuligt at synge rent, men det var lige vilkår for alle og som jeg husker det var det stortset kun Elton John og Freddie Mercury der sang rent.
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: Sandra (80ér ikonet)

Indlægaf Allan. A » lør 25. apr 2015 19:40

Okay Thomas så blev jeg så meget klogere :D
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Sandra (80ér ikonet)

Indlægaf Fredmarantz » lør 25. apr 2015 19:47

Allan. A skrev:Hejsa Freddy.

Tak for den meget uddybende forklaring.

Det var egentlig ikke for at starte en debat, men for at finde ud af om pigebarnet egentlig kan synge igennem, for når man ser en YouTube video med en live optagelse fra 2014 etc sammenlignet med en studieindspildning, lyder det ret meget som om at man har gjort alt hvad man kunne for at få hende til at synge rent i studiet (særdeles vellykket arbejde hvis det er tilfældet) Hvor5 imod en live optagelse lyder som om man trækker en kat i halen (sorry for sprogvalget) Men prøv at finde den originale video Maria Magdalena på youtube med Sandra og så en af de nye live optagelser som vel at mærke ikke er playback og tag en sammenligning. Der skal dog tages forbehold for den forringet lydkvalitet på koncert-udgaven da mange af dem er af middelmådig kvalitet...

Det er ud fra det jeg godt kunne tænke mig at vide om pigen reelt kan synge eller om det hele altid igennem karrieren har været fake.


Du bliver nok nødt til selv at finde de relevante links frem - og lægge dem her -jeg ved jo ikke, hvad jeg skal lede efter og hvornår noget er "originalt" - jeg kender hende ikke.

Jeg kan ikke udlede, om du går efter, om hun "synger rent" - eller bare ikke klinger ordentligt - lyder for "tør" - eller lyder for svagt. Der er tekniske forklaringer på det meste.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sandra (80ér ikonet)

Indlægaf Fredmarantz » lør 25. apr 2015 19:53

Strandvaskeren skrev:Idag med autotuner kan man vel dårligt nok stole på en koncertoptagelse giver et retvisende udtryk.

Jeg husker med gru Live Aid koncerterne, stribevis af sangere der ikke kunne rammer tonerne, det var kun en meget lille håndfuld der kunne synge. Retfærdigvis skal dog siges, at hvis monitorerne på scenen ikke leverer varen er det næsten umuligt at synge rent, men det var lige vilkår for alle og som jeg husker det var det stortset kun Elton John og Freddie Mercury der sang rent.


Man kan jo ikke vide, om Freddie's og Eltons monitordækning var blevet rettet... De kan jo udmærket have fået tildelt andre sangkanaler, hvor monitors var indstillet anderledes (og bedre)

Hmm - det kommer vel også an på, hvordan det er optaget. Gennem pult og evt. eftermixet - eller med mics frit i salen. Indendørs eller udendørs.

Autotuner bliver slet ikke brugt i alle stilarter. Jazz- Blues og andre "roots"-orienterede stilarter kender ikke til brug af Autotuner. Det vil nok liiige ødelægge indtrykket. Folkgenren slipper også for at bruge dem - bortset fra grupper som "the Corrs"- men det er vel også velklingende folk-pop.

Men ja - det med monitors er helt korrekt. Begynder en sanger at synge falsk = rammer ikke toner som ellers tilsigtet, skal man koncentrere sig om, hvorvidt monitordækningen er i orden. Er den det - er det nok sangeren, der skal overveje karrieren eller søge læge.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sandra (80ér ikonet)

Indlægaf Allan. A » lør 25. apr 2015 21:25

Fredmarantz skrev:
Allan. A skrev:Hejsa Freddy.

Tak for den meget uddybende forklaring.

Det var egentlig ikke for at starte en debat, men for at finde ud af om pigebarnet egentlig kan synge igennem, for når man ser en YouTube video med en live optagelse fra 2014 etc sammenlignet med en studieindspildning, lyder det ret meget som om at man har gjort alt hvad man kunne for at få hende til at synge rent i studiet (særdeles vellykket arbejde hvis det er tilfældet) Hvor5 imod en live optagelse lyder som om man trækker en kat i halen (sorry for sprogvalget) Men prøv at finde den originale video Maria Magdalena på youtube med Sandra og så en af de nye live optagelser som vel at mærke ikke er playback og tag en sammenligning. Der skal dog tages forbehold for den forringet lydkvalitet på koncert-udgaven da mange af dem er af middelmådig kvalitet...

Det er ud fra det jeg godt kunne tænke mig at vide om pigen reelt kan synge eller om det hele altid igennem karrieren har været fake.


Du bliver nok nødt til selv at finde de relevante links frem - og lægge dem her -jeg ved jo ikke, hvad jeg skal lede efter og hvornår noget er "originalt" - jeg kender hende ikke.

Jeg kan ikke udlede, om du går efter, om hun "synger rent" - eller bare ikke klinger ordentligt - lyder for "tør" - eller lyder for svagt. Der er tekniske forklaringer på det meste.

Vh
Freddy


Den originale: https://www.youtube.com/watch?v=l1DIV8V_zwQ

Live uden playback: https://www.youtube.com/watch?v=RcpsSPvgsIQ
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Sandra (80ér ikonet)

Indlægaf Fredmarantz » lør 25. apr 2015 21:43

Allan. A skrev:
Fredmarantz skrev:
Allan. A skrev:Hejsa Freddy.

Tak for den meget uddybende forklaring.

Det var egentlig ikke for at starte en debat, men for at finde ud af om pigebarnet egentlig kan synge igennem, for når man ser en YouTube video med en live optagelse fra 2014 etc sammenlignet med en studieindspildning, lyder det ret meget som om at man har gjort alt hvad man kunne for at få hende til at synge rent i studiet (særdeles vellykket arbejde hvis det er tilfældet) Hvor5 imod en live optagelse lyder som om man trækker en kat i halen (sorry for sprogvalget) Men prøv at finde den originale video Maria Magdalena på youtube med Sandra og så en af de nye live optagelser som vel at mærke ikke er playback og tag en sammenligning. Der skal dog tages forbehold for den forringet lydkvalitet på koncert-udgaven da mange af dem er af middelmådig kvalitet...

Det er ud fra det jeg godt kunne tænke mig at vide om pigen reelt kan synge eller om det hele altid igennem karrieren har været fake.


Du bliver nok nødt til selv at finde de relevante links frem - og lægge dem her -jeg ved jo ikke, hvad jeg skal lede efter og hvornår noget er "originalt" - jeg kender hende ikke.

Jeg kan ikke udlede, om du går efter, om hun "synger rent" - eller bare ikke klinger ordentligt - lyder for "tør" - eller lyder for svagt. Der er tekniske forklaringer på det meste.

Vh
Freddy


Den originale: https://www.youtube.com/watch?v=l1DIV8V_zwQ

Live uden playback: https://www.youtube.com/watch?v=RcpsSPvgsIQ



Den originale: Studieindspilning (billederne er bare et skuespil): Vokal dubbet (flere gange det samme track lagt oven i hinanden, så at sige.) + Kompressor + tonsvis af rumklang. Hun lyder som hun gør - Sandras stemme lyder som Sandra fordi hun ikke er Phil Collins. :p

Live uden playback: Vokal ikke dubbet - rumklang ikke nævneværdigt hørbar - sandsynligvis compressor, men ikke sikkert. Optagelsen er dybt umulig at vurdere ret meget på idet den er optaget med et omvandrende videokamera's mikrofon. alt under 200Hz er vel nærmest ikke eksisterende. Allerede dér kan man ikke sige noget som helst om, hvordan det har lydt på stedet. Det kan sagtens have lydt ganske fint og balanceret på stedet, men det kan vi ikke høre grundet videokameraets mikrofon og signalbehandling. Videolyden er vel også udsat for en kompressor/limiter, der oven i købet "pumper"

I mine ører synger hun da udmærket i liveoptagelsen - hun synger ikke falsk og har en god mikrofonkultur.

Så the bottom line: Man kan slet ikke bruge liveoptagelsen som bedømmelsesgrundlag af hendes lyd - (vi kan dog høre, at hun ikke synger falsk) - grunden er, at skidtet er optaget med en videokameramikrofon og signalbehandlig af ukendt kvalitet. Så Allan - Den åbenlyse grund til, at det efter dit eget udsagn lyder, som man "trækker en kat i halen" er grundet primært videokameraet - det kan have lydt ganske ok ved selve koncerten. At sige, at det er en "liveoptagelse" er nok at spænde buen - jeg vil hellere kalde det for en amatørvideo med videokameraets mikrofon som eneste "lydvidne".

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz lør 25. apr 2015 22:11, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sandra (80ér ikonet)

Indlægaf Fredmarantz » lør 25. apr 2015 21:58

Og så lige:

Studieindspiningen, samt alle de tricks man kan lave dér, understreger jo i øvrigt også, at selv folk, der efter vore normale definitioner af "at kunne synge" synger middelmådigt, ja, måske ligeftrem ad helvede til, faktisk kan bringes til at lyde rigtig flot i en studieindspilning.

Det nummer, som hun synger i dine links ( tak for dem!) er på ingen måde krævende at synge (vel at mærke, hvis man er en kvinde :lol: ) - Hun synger middelmådigt - også i studieindspilningen - der er ingen momenter af sværhedsgrad overhovedet. At det så lyder som en million i studieindspilningen er studieteknikkens skyld ene og alene.

Liveindspilningen afslører dog, at hun ikke synger falsk - det er vel det. Måske er live - kameradokumentationen i virkeligheden mere ægte og ærlig, på trods af en lortet lydkvalitet.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster