Pladevask og vedligehold - jeg tror jeg har vinylfeber

Fundamentet for vores passion

Pladevask og vedligehold - jeg tror jeg har vinylfeber

Indlægaf Briefmark » søn 17. jul 2016 12:51

Glædelig søndag formiddag!

Jeg har for nylig startet en pladesamling op. Jeg arvede en stor bunke plader og er begyndt at købe nyt af de bands jeg bedst kan lide. Det var rigtig godt, indtil jeg pludselig fik et akut tilfælde af Vinylfeber!

Det der er sket, er, at jeg har fået øjnene op for at man kan/burde/skal vaske sine plader af en masse forskellige grunde. Jeg kører en Beogram 6000 pladespiller med en pickup der kører på de sidste 25%, så jeg vil gerne passe på mit udstyr.

Jeg oplevede at mange af mine gamle vinyler var støvede, havde fedtfingre og sikker også en masse smuds fra røg og fester de har været igennem. Jeg tænkte jeg hellere måtte gøre noget. Så jeg købte en dedikeret silicone-rulle til at tage de værste store støvpartikler og smuds. Så købte jeg noget Isopropyl-alkohol og en mikrofiberklud og tænkte det må være vejen frem.

Nu kører jeg den seance på både mine nye og gamle plader. (Hvad sker der lige for, at nye plader er så beskidte?!)

Hvad tænker I om den process, jeg har jo ikke boksen at smide efter en professionel pladevasker. Jeg vil gerne køre langsigtet med mit setup, og er i gang med at se på muligheden for at købe en Sound Smith pickup så pladespilleren kommer helt op i gear - men det skal jo ikke ødelægges af dårlige plader!
Briefmark
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 maj 2016
Lokalitet: København

Re: Pladevask og vedligehold - jeg tror jeg har vinylfeber

Indlægaf Captain Phoenix » søn 17. jul 2016 17:09

Briefmark skrev:Jeg har for nylig startet en pladesamling op. Jeg arvede en stor bunke plader og er begyndt at købe nyt af de bands jeg bedst kan lide. Det var rigtig godt, indtil jeg pludselig fik et akut tilfælde af Vinylfeber!

Det der er sket, er, at jeg har fået øjnene op for at man kan/burde/skal vaske sine plader af en masse forskellige grunde

... / ...

Jeg oplevede at mange af mine gamle vinyler var støvede, havde fedtfingre og sikker også en masse smuds fra røg og fester de har været igennem. Jeg tænkte jeg hellere måtte gøre noget. Så jeg købte en dedikeret silicone-rulle til at tage de værste store støvpartikler og smuds. Så købte jeg noget Isopropyl-alkohol og en mikrofiberklud og tænkte det må være vejen frem.

Nu kører jeg den seance på både mine nye og gamle plader. (Hvad sker der lige for, at nye plader er så beskidte?!)

Hvad tænker I om den process, jeg har jo ikke boksen at smide efter en professionel pladevasker.

Udmærket tilgang - man når rigtig langt med isopropyl-alkohol og en klud. Jeg anvender dog altid fnugfri bomuld f.eks. fra gamle lagner, skjorter o.l. - det giver ikke statisk elektricitet, som jeg synes kunststof-materialer gør.
Går ud fra at du også har en kulfiber-børste til daglig afstøvning - ellers anskaf dig en :p
En antistatisk pistol kan også være en god idé, hvis du er plaget af statisk elektricitet.

Nyd din vinyl-feber - det er ikke en sygdom, men en tilstand :thumbsup:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Pladevask og vedligehold - jeg tror jeg har vinylfeber

Indlægaf mondial » søn 17. jul 2016 17:32

..
Senest rettet af mondial søn 17. jul 2016 23:27, rettet i alt 1 gang.
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: 06 aug 2012
Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Re: Pladevask og vedligehold - jeg tror jeg har vinylfeber

Indlægaf ejensen1981 » søn 17. jul 2016 19:57

Jeg har haft god succes med en Pladevaskemaskine der suger rense væsken op bagefter. De er dog pebret i prisen. Omkring 3500 kr.

http://www.av-connection.dk/?PGr=8448

Det er min mening den bedste måde at rense vinyler på. Da du skal have snavset og fedt løsnet fra rillerne af. Og den bedste måde at suge væsken op igen. Og ikke pladre den rundt i en beholder.

Man kan evt købe den sammen med en anden "vinyl" ven. Og dele udgifterne.

De der holdere man putter væske i og en clamp er noget "klamp" da snavset falder i bunden, samt at nemt spilder væske udover det hele når man er færdig med at rense. Samt at man skal filtere væsken bagefter. For ikke at tale om væske spild. Selvfølgelig kan man lave den selv. :)

Bagefter skal de ned i helt nyt sleeve.

MVH

Emil
ejensen1981
 

Re: Pladevask og vedligehold - jeg tror jeg har vinylfeber

Indlægaf Briefmark » søn 17. jul 2016 20:42

Tak for inputs!

En maskine er jo klart det fedeste, men det er også lige til den dyre side lige nu. Det virker som om, at det jeg gør er bedre end ikke at gøre noget, men at der bestemt at plads til forbedringer.

Jeg er ret vild med tanken om at maskinen kan fjerne det snavs man lige har løsnet. Jeg har adgang til et fablab, gad vist om der er nogle nørder derude et sted, der har lavet en billigere DIY-ting.

Hvad gør I ved jeres nye plader for at de lyder godt? Jeg må indrømme, at jeg faktisk blev skuffet da jeg købte en Sigur Ros-plade der støjede en del, selvom den var splinter ny. Jeg kan fornemme den samler en del statisk elektricitet, men det gav mig faktisk mere lyst til at sætte min iTunes til at spille albummet i stedet, som faktisk også lød lidt mere defineret og åben.
Briefmark
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 maj 2016
Lokalitet: København

Re: Pladevask og vedligehold - jeg tror jeg har vinylfeber

Indlægaf ejensen1981 » søn 17. jul 2016 21:22

En kulfiber børste er en god investering. Alle plader skal altid renses, selv når de er helt nye for at fjerne støv og andre partikler. For at få en vinyl til at lyde godt, skal man jo også have en god RIAA forstærker, samt en pickup der ikke er slidt hel ned.

Du skriver du har en Beogram 6000. som sikkert er en fed spille, den har dog den fejl at man ikke bare kan skifte til en Shure, eller Ortofon pickup. Man er "Låst" til B&O dyre pickupper. Selv har jeg en Ortofon 2M Orange. Som ligger i den dyre ende. Men samlignet med den gamle "Concorde" jeg havde. Er der en verden til forskel i deltaljer.

Men det afhænger jo også hvordan master pladen er skåret. Nogle gange er der altså fejl i en skæring. Det skete også i 1980erne med de DMM (Direct Metal Mastering)

Har blandt andet en Tina Turner - Break Every Rule plade, som lyder underlig i det høje diskant. Sådan "schhh Scscch" komprimeret underlig diskant.

Så vinyl kan også være et dårligt medie samlignet med en kilde som kommer direkte fra studiet. :)
ejensen1981
 

Re: Pladevask og vedligehold - jeg tror jeg har vinylfeber

Indlægaf Briefmark » søn 17. jul 2016 21:38

ejensen1981 skrev:En kulfiber børste er en god investering. Alle plader skal altid renses, selv når de er helt nye for at fjerne støv og andre partikler. For at få en vinyl til at lyde godt, skal man jo også have en god RIAA forstærker, samt en pickup der ikke er slidt hel ned.

Du skriver du har en Beogram 6000. som sikkert er en fed spille, den har dog den fejl at man ikke bare kan skifte til en Shure, eller Ortofon pickup. Man er "Låst" til B&O dyre pickupper. Selv har jeg en Ortofon 2M Orange. Som ligger i den dyre ende. Men samlignet med den gamle "Concorde" jeg havde. Er der en verden til forskel i deltaljer.


Kulfiberbørsten har jeg, og den er jo den af hele ritualet med at sætte pladen på.

Beogrammen har indbygget RIAA, så den kører direkte i min Luxmans AUX-indgang. Men du har ret i forhold til pickupper. Jeg tror jeg er lidt åndsvag på den måde, men jeg kan virkelige godt lide designet af pladespilleren og hele tangentialarms-halløjet. Det giver en totalt fed retro-scifi følelse synes jeg. Jeg leder faktisk efter en Begoram 4000 i god stand. Men de er svære at finde.

Jeg fik pickuppen tjekket inden jeg installerede den, og den 'så fin ud' tror jeg ordlyden var. Jeg går dog efter at få sat en helt ny pickup i fra Sound Smith, som vist er de eneste der laver nye pickupper til de gamle pladespillere.

Jeg kan godt ikke helt finde ud af, om beogrammerne kan matche en Thorens eller Riga eller Pro-ject som jo koster det samme som en ny pickup fra Sound Smith egentlig gør. Jeg ved ærlig talt ikke hvad det er der præcis gør en pladespiller musikalsk og får dem til at lyde bedre end andre.
Briefmark
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 maj 2016
Lokalitet: København

Re: Pladevask og vedligehold - jeg tror jeg har vinylfeber

Indlægaf ejensen1981 » søn 17. jul 2016 22:49

Hvorfor købe den tåbelige Beogram 4000, som er født med den svaghed, at motoren høre til i legetøjsbiler istedet for. De kan være krop umulige at have med at gøre. Og B&O vil ikke hjælpe dig. Kun med en ny rem. Men motoren er udgået.

Jeg ville kigge på en Beogram 8000 istedet for. Bedre specs, og direkte drevet. Den findes til den nette sum af 2495 lige her med garanti. :)
http://radioogtveksperten.dk/musikanlae ... r-935.html

MVH

Emil
ejensen1981
 

Re: Pladevask og vedligehold - jeg tror jeg har vinylfeber

Indlægaf Briefmark » søn 17. jul 2016 23:19

ejensen1981 skrev:Hvorfor købe den tåbelige Beogram 4000, som er født med den svaghed, at motoren høre til i legetøjsbiler istedet for. De kan være krop umulige at have med at gøre. Og B&O vil ikke hjælpe dig. Kun med en ny rem. Men motoren er udgået.


Præcis hehe, jeg er helt enig. Den er totalt åndsvag, men jeg er lidt en romantiker omkring hele den Storm-P agtige måde det blev lavet på. Jeg kan godt lide det eccentristiske i hele historien omkring 4000'eren.

Jeg havde faktisk en 8000'er sammen med en Beomaster for et par år siden. Det var dog inden jeg blev seriøs omkring at ville have plader. Jeg solgte hele sættet da jeg kom til at ødelægge pladespilleren i forbindelse med en fest. Men den var ret fed, fordi den kørte tallerkenen med en magnet så vidt jeg husker det var ret fedt. Måske jeg skulle gå den vej igen. Jeg skal dog stadig have fat i en ny pickup.

Hvad ville du selv gå efter hvis du frit kunne vælge pladespiller fra alle vintage-hylderne i 2500-3000 kroners klassen?
Briefmark
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 maj 2016
Lokalitet: København

Re: Pladevask og vedligehold - jeg tror jeg har vinylfeber

Indlægaf ejensen1981 » man 18. jul 2016 10:42

Tja. Min mening vil gå over i noget Japansk direkte drevet.

Selv har jeg en SONY PS-4750. Der er dog ingen tangential arm på. Har aldrig rigtigt set fidusen ved det, udover det kan være skrøbeligt, samt kræver lidt snilde. Men når det køre, så giver det jo den bedste lyd. Hvis man bare skal have en plov der bare køre der ud af, så kan du få meget pladespiller for 2000 kr.

Endda som helt ny, kan du få en Audio-Technica som er en klon af den velkendte Technics 1210er. Som ikke er helt dårlig. Den kan endda spille 78ere. Har indbygget RIAA, USB og Coax udgang. Køre reverse, og har pitch kontrol. Motoren er så kraftig at den kan starte en gammel traktor. Jeg har haft testet den. Jeg var ret imponeret af bygge kvaliteten samlignet med det nye junk de sælger rundt omkring for at score profit.

Men hvis man skal have en enkelt pladespiller, som børn kan betjene. Køb en Beogram 8000. Man låser sig desværre på pickuppen, men for dælen det er en fed spille.

Og ja, den er speciel magnet drevet, rent faktisk noget af det bedste på markedet.

MVH

Emil
ejensen1981
 


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 18 gæster