Invitation 16/11: Fejring af guitarens mange lyde

Ideer til aktiviteter, udflugter, hvad sker der, hvem kommer o.l.

Re: Invitation 16/11: Fejring af guitarens mange lyde

Indlægaf ralphandersen » lør 2. nov 2024 11:05

Nu er vi 9 fra vintagehifi+venner. Måske kommer en af mine kolleger og hans kammerat også. Det er vist passende for mit køkken.

Hvis der er nogen der vil tage sødt eller salt med, ville det være dejligt, og jeres egne drikkevarer, som vi plejer.

Jeg glæder mig og lytter til plader for at bestemme mig for hvilken guitar, der ville være passende at spille for jer andre. I går var det Mudhoney men Solomon Burke har også været på banen. Jeg overvejer de væsentlige spørgsmål: Hvilken forvrængning er den fedeste? Hvor lang er den optimale solo? Er autistisk regelmæssig eller smadret rytmeguitar mest funky? osv. osv.
Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Indlægaf pqrannes » søn 3. nov 2024 22:27

Tjek.
Jeg fortsat klar og tager gerne et friskbagt (mad-)brød med.

Det er endnu uklart om jeg kan finde den førnævnte Bert Jansch plade blandt mine (nedpakkede) plader. Kan jeg, kommer den med.

Jeg er stadig interesseret i at booke en b&b-seng, men det kan i vi evt. tage vi pb.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser. Men med et nyt hifirum på vej: viewtopic.php?f=585&p=148955#p148530
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf ralphandersen » søn 3. nov 2024 22:58

Jeg har hørt Bert Jansch/John Renbourn (den hvor de spiller go på omslaget) i dag udover John Renbourns "Another Monday". Masser af lækker akustisk guitar blues/folk/jazz.
Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Indlægaf zyzomus » fre 8. nov 2024 22:31

Det er sandelig et eksemplarisk arrangement, hvor alle medlemmer bør slutte sig til og åbne deres dør for en AUTENTISK LYDOPLEVELSE.
Langt bedre end de træf, hvor man mixer hvad som helst uhensigtsmæssigt.

Dette arrangement som man tilbyder er en identitet og signatur af det menneske, som har brugt tid og perfektion til at opnå det ultimative som Amerikanske hifi folk kalder "Nirvana Stadium".
Jeg kender nogen som sidder med en Western Electric Horn over 200 kilo og andre med et isoleret rum og en tredie for hvem det har taget over 20 år at få bygget en unik forstærker, og det vil jo være umuligt at flytte disse effekter til et træf, og derfor er en AUTENTISK LYDOPLEVELSE et stort ønske.

Jeg ville jo sandelig gerne være med, men afstanden er en forhindring, jeg håber på at dette initiativ kan gentages på flere lokaliteter.

Hvis jeg må være beskeden og spørge efter et lille resume og program efter jeres møde, som det plejer at være kutyme i andre fora.

BH
Zyzomus
Brugeravatar
zyzomus

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Fredensborg

Indlægaf ralphandersen » fre 15. nov 2024 19:14

Så er det ved at være nu.
Ti voksne mænd ses i morgen til masser af tråd, streng og vidunderlig forvrængning.

Verner tager salt med, er der nogen til sødt?

Jeg glæder mig.
Brugeravatar
ralphandersen

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. nov 2024 19:25

Jeg er klar :p - har ikke tid og slet ikke evner til bagværk, desværre.

Jeg tager lidt plader med - men hvad med om jeg tog et lille guitar set-up med til illustration af lyde (det må jo siges at være real life demo) - fx forskelle mellem - Telecaster - Stratocaster og les Paul - Gretsch samt effekter og rørforstærker til den elektriske afdeling - samt lidt Martin i den akustiske afdeling? I givet fald vil der ikke blive spillet musikstykker, men der kan eksperimenteres med lydene ind imellem pladelytningen.

er dette ikke nødvendigt eller er det overflødigt, undlader jeg selvfølgelig.

Pladerne ryger med under alle omstændigheder. :cool1:

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf ralphandersen » fre 15. nov 2024 22:09

Yeah, fedt, gerne! Tak!
Brugeravatar
ralphandersen

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. nov 2024 22:22

ok - jeg tager noget guitarhalløj med, vi kan hooke up.

håber der er plads til det der hvor vi skal være.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf ralphandersen » fre 15. nov 2024 23:22

Vox ikke Marshall. Der er 160 mellem højttalerne ;)
Brugeravatar
ralphandersen

Indlægaf kbekke » fre 15. nov 2024 23:31

Fredmarantz skrev:ok - jeg tager noget guitarhalløj med, vi kan hooke up.

håber der er plads til det der hvor vi skal være.

Vh
Freddy

Du skal ikke gøre noget stort ud af det, Freddy. Bare tag det mest nødvendige med :cool1:

IMG_2592.jpeg

Jeg er ikke stor på det søde. Men jeg tager et par flasker af den makedonske med til maden. Har til gengæld slet ikke styr på, hvilke plader, der skal med. Endnu ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. nov 2024 23:34

ralphandersen skrev:Vox ikke Marshall. Der er 160 mellem højttalerne ;)

Jeg tager noget mindre med. De bredeste Marshallkabinetter er ca. 80 cm. Dog tager jeg en noget mindre, men absolut fed Selmer Treble N.Bass 50 head (BTW. sådan een brugte Syd Barret i sin tid i PF) tilsat et mindre Fenderkabinet. En god kombi.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. nov 2024 23:38

en VOX AC30 er 70 cm. bred :-)

skal vi have sådan een også?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf pqrannes » søn 17. nov 2024 18:50

Tak til Ralf for et dejligt og hyggeligt guitarmøde hos ham i går.

PXL_20241116_171845455.jpg

Alle der ikke var med, kan godt ærgre sig over at være gået glip af alt det eftermiddagen og aftenen bød på: et storslået rørdrevet højttalersetup med både OB og cellehorn, masser af forskelligartet guitar-vellyd og fritgående lammekølle, der ikke havde fået et øjeblik for lidt eller for meget.

Tak også til Freddy for den imponerende guitar-demonstration - hvad den mand ikke ved om guitarer, er ikke værd at vide.

Tak til kbekke for medbragt rødvin og til alle andre, der som minimum havde medbragt sig selv og godt humør.

Det var endnu et godt vintagehifimøde hos Ralf.

Jeg glæder til at komme på plads her uden for Nibe, så jeg kan gøre gengæld.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser. Men med et nyt hifirum på vej: viewtopic.php?f=585&p=148955#p148530
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf kbekke » man 18. nov 2024 18:47

Det er altid en fornøjelse og et privilegium at få lov at besøge Ralph og hans søde familie oppe nordpå.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så var jeg nok en smule spændt på, hvordan i alverden det dog ville lyde med sådan en fire-vejs Robert Jacobsen skulptur placeret i køkkenet på Kammersgaardsvej. 99% af befolkningen ville jo være tilfredse med en Sonos eller måske en lille soundbar sådan et sted. De resterende 0,99% (vintage-folket) ville være glade for en hvis-man-ikke-vidste-bedre Beomaster 2000 eller lignende.

Men ikke Ralph i Thy. Han er nemlig ikke som ret mange andre og det er godt.

Jeg skal ikke gøre mig klog på det. Men jeg syntes faktisk, at det med den smule hørelse, jeg har tilbage, fungerede ret godt. Både med elektrisk og akustisk musik. Og når jeg siger "ret godt", så er det et vest-jysk et af slagsen. Så har jeg ikke sagt for meget. Katten sagde heller ikke særligt meget, men den så ud til at være en stor fan af Sun O))) afspillet med koncert-niveau. Det var jeg også. I hvert fald i en 20-30 sekunder. Det var ud over at være lyd også en decideret fysisk oplevelse, der ikke tog nogen fanger overhovedet.

Med single-ended 2A3'ere - hvis ikke der var skiftet over til 300B på det tidspunkt 8)

Sunn O))).png

Men oveni det så blev vi jo også forkælet med Freddy's helt overvældende viden og fortælleglæde om alt, hvad der har med guitarer, pedaler, forstærkere osv. at gøre. Samt mange fede, små håndspillede eksempler på hvordan en hollow-body Gretsch lyder i forhold til en Fender Strat, hvordan man lige dialer sin Telecaster ind, så man lyder som Merle Haggard og hvordan det lige er med chorus, delay og sustain.

Jeg var lige imponeret over begge dele og som altid taknemmelig over at være en del af et fællesskab som det, vi har her.

Tak til Ralph, Freddy og alle jer andre. Det var skide hyggeligt.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Foregående

Tilbage til Træf/Events