Jeg tror, grundet blandet erfaring med den slags, at det meget hurtigt bliver en MEGET tidskrævende affære at lave optagelser / EQ / mikrofonplaceringseksperimenter osv - dette ville vi snildt kunne bruge en hel dag på i sig selv.
Jeg tror, at det kunne være realistisk at stille en Revox el. lign. op - koblet til fx to gode kondensatormikrofoner ( + 48V) i et stereo-set-up (evt. X/Y) - optage et
forholdsvist akustisk højtydende instrument eller to (kunne være noget slagtøj - lidt messing - træblæs - stryger. Disse instrumenter har et
relativt højt output, som alle lyttere ville kunne høre i fuldt flor og hermed relatere til.
At foretage EQ på en mixer - jah..., men er vi så ikke på vej væk fra grund-idé?? (kan i hvert fald hurtigt blive religiøst).
Grunden til ,a tjeg holder mig tilbage m. akustisk gtr, er, at dette instrument - under disse forhold, ikke så nemt lader sig gøre, da en akustisk guitar akustisk set ikke er særligt højtydende i forhold til de førnævnte.
Hvis der sidder en mand og spiller på en akustisk uforstærket guitar i riddersalen på Hald, så vil den altså ikke lyde ret højt. Hvis vi så efterfølgende afspiller det optagne af denne guitar, så skal det vel ikke være højere end grundlyden var (hifi??). Det vil også være et mere begrænset dynamikomfang sådan én byder på i forhold til de tidligere nævnte instrumenttyper. Her ville vi kunne skrue op på akustisk niveau (hvilket er ret højt) og fornemme dynamikomfanget fra meget svag (pianissimo) til meget kraftigt (forte/fortissimo) - og nærme os et dynamikomfang på 90-100dB, hvilket er lækkert og ret hifiagtigt.
Udstyret til dette stiller også visse krav:
2 x kvalitetskondensatormik.
strømforsyning 48V t. mikrofonerne)
enten lige ind i revox ch1 + ch2 - eller via en mixer, som så skal have gode preamps - den skal i hvet fald kunne formidle signalet nogenlunde ufarvet videre ind i revox'en.
Nu er vi jo hifi-folk og ikke producere , og vi skulle gerne have så hifi-agtigt signal videre fra miks til Revox - og gerne ud defra igen til vore ører, som så skal kunne genkende det eksakte lydbillede fra optagelsestidspunktet -
Intet af den musk, som vi lytter til via vore stereoanlæg er ukomprimeret - det er altsamen komprimeret i et eller andet omfang, da vort udstyr stort set aldrig kan håndtere den store "live-dynamik" - her kommer så et spørgsmål om vi skal ind og komp'e lidt også - for ellers må selv en Revox give op. Dens ind- og afspilleforstærkere er ikke gode nok til dette. Så vi skal nok også have en stereokompressor ind over. Indstilling af denne skal der også eksperimenteres lidt med
Vi kunne selvfølgelig også bare lave en happening og hygge os lidt - og lave en "skrabet" optagelse med en X/Y-opstilling (stereo forstås) af et enkelt instrument , der altså SKAL have et vist output - kunne netop være en god trommeslager med et godt sæt, der stille op - lavede en trommesolo - vi optager med kondensatormiks - og strømforsyning og så eller lige ind i Revox'en og lytter på det - klapper - og så er den potte ude.
Mit tidligere forsalg om at optage lidt musik fra en meget dynamisk og i øvrigt vellydende CD (dem er der nok nogen, der har nogle stykker af
)- over på bånd - og herefter afspiller det igen på Revox (vi har selvfølgelig først hørt musikken direkte) - og det afspilles så på samme anlæg med samme lydstyrke efterfølgende - er stadig mit forslag, da det er relativt hurtigt - kræver ikke det store udstyr og involverer ikke externe musikere mv. Her er der ret god mulighed for at A/B-teste - det er jo nemt og demonstrer vel hvad det skal? - nemlig at en god veljusteret REVOX o.lign. sagtens kan optage og formidle god lyd med et nærmst ikke eksisterende oplevet lyd/dynamiktab - og så skader det jo ikke, at sådan en maskine i fremdrift er et imponerende syn, som kan trække dybe furer i ens bevidsthed i mange år frem.
lille tilføjelse: Kondensatormikrofoner er ikke specielt moderne og har været kendt i mindst 60-70 år. Hvoraf nogle af de allerbedste (selvfølgelig) er de gamle Telefunken og NEUMANN U-47 m. rør - hva' ellers - de koster et prioritetsalån, hvis man kan finde dem. Dynamiske mikrofoner er nærfelt og besidder slet ikke de samme lydmæssige egenskaber til at optage akustisk musik med.
Jah - og så lige en tilføjelse mere:
En optagelse er næsten nødt til at foregå igennem en mixer, da jeg tror, at båndoptagerens linieindgange er mere egnede til formålet via en mixer end at sende to kondensatorer lige ind i mikrofonindgangene, hvilket jo egentlig virker ulogisk - ikke? Nogen, der ved noget mere om dette??
Vh
Freddy