vintagehifi.dk's træf den 5. marts 2011 - nu med opsummering

Re: vintagehifi.dk's træf den 5. marts 2011

Indlægaf pqrannes » man 3. jan 2011 00:54

r-l-b skrev:... Hvis nu bare en eller flere af os kunne spille på nogle instrumenter - og at vi optog det live på Hald d. 5 og bagefter smækkede spolemaskinen op på et fedt anlæg i riddersalen - kunne være sjov


Noget peger på at jeg skulle overvej at få den lokale Nagra 4.2 op og køre inden da!

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: vintagehifi.dk's træf den 5. marts 2011

Indlægaf Fredmarantz » man 3. jan 2011 01:12

r-l-b skrev:det vil jo reelt sige at der er tale om et master bånd hvis vi optager noget live

Det er de færreste forundt at have lytte til et master bånd

Hvis nu bare en eller flere af os kunne spille på nogle instrumenter - og at vi optog det live på Hald d. 5 og bagefter smækkede spolemaskinen op på et fedt anlæg i riddersalen - kunne være sjov


Ja- der kan i princippet være tale om et masterbånd, hvad det end er?

I hvert fald er der en mulighed for at en person laver en opstilling med en båndoptager foran et orkester med en mixer og mikrofonerer m. kvalitetsmiks og laver en optagelse, som afspilles på Hald. kræver dog lidt benarbejde, da man skal have fundet en passende mulighed for at lave optagelsen på ordentlig vis.
Man kunne vel også lade en sund maskine optage noget kildemateriale fra en pladespiller eller CD på stedet og herefter afspille på samme anlæg - evt. lave det som en A/B-oplevelse? Dette kunne også gøres ditto med en god kassettemaskine (for lige at komplicere tingene lidt) For at kunne demonstere disse spolemaskiners enestående dynamikomfang kunne man fx lade Klaus fine specialskæringer med tonsvis af dynamik, gengives via en optagelse af dette over en sådan maskine?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: vintagehifi.dk's træf den 5. marts 2011

Indlægaf mcs_5 » man 3. jan 2011 01:17

Jeg deltager meget gerne igen! Jeg kan godt hjælpe med lidt oprydning bagefter, men pga. afstand og manglende evne til at stå tidligt op, kan jeg nok ikke hjælpe med så meget inden kl. 11 ;)

Jeg er blevet pålagt at medbringe et komplet DDR anlæg. Jeg håber jeg får basenhederne retur fra service i tide...

Der var for nogle måneder siden snak om forskellige indgangs/drivertrin på rørforstærkere (Dynaco/LEAK/osv.). Skal jeg prøve at få en testforstærker med udskifteligt indgangstrin klar?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: vintagehifi.dk's træf den 5. marts 2011

Indlægaf Fredmarantz » man 3. jan 2011 01:34

r-l-b skrev:det vil jo reelt sige at der er tale om et master bånd hvis vi optager noget live

Det er de færreste forundt at have lytte til et master bånd

Hvis nu bare en eller flere af os kunne spille på nogle instrumenter - og at vi optog det live på Hald d. 5 og bagefter smækkede spolemaskinen op på et fedt anlæg i riddersalen - kunne være sjov


Sjov ide.

Vi kommer godtnok ud i nogle overvejelser af karat. Eksempelvis er jeg guitarist, men primært elektrisk. Dog spiller jeg da også en sød akustisk :) - dog vil vi løbe ind i overvejelser om det er "korrekt" at optage en el-gtr?
En akustisk guitar vil ikke kunne "fylde" maskinen (jo - den kan den jo godt), men hvis det skal være hifi, så kan vi vel ikke afspille dette højere end det opringeligt er spillet - med et tilhørende reduceret dynamikomfang?

Det ideele ville være at få en jazz'et hellracer af en trommeslager med et fedt sæt til at stille op til optagelse, hvor vi alle er til stede under optagelsen og hører en fed trommesolo på 5-10 minutter. Hvorefter den afspilles i samme lokale på et voksent!! anlæg.

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz man 3. jan 2011 20:56, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: vintagehifi.dk's træf den 5. marts 2011

Indlægaf Edge » man 3. jan 2011 20:17

Bliver der mulighed for at du Peter kan låne Viborg hifiklubs RCM? jeg har en ny opfindelse jeg godt vil demonstrere.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: vintagehifi.dk's træf den 5. marts 2011

Indlægaf pqrannes » man 3. jan 2011 21:06

Edge skrev:Bliver der mulighed for at du Peter kan låne Viborg hifiklubs RCM? jeg har en ny opfindelse jeg godt vil demonstrere.


Hvis RCM er en Eecord Cleaning Machine, kan det sikkert godt lade sig gøre at klubbens VPI er til stede. Hvis RCM står for "Royal College of Midwifes" (http://www.rcm.org.uk/) kan jeg ikke love noget. :-)

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: vintagehifi.dk's træf den 5. marts 2011

Indlægaf pqrannes » man 3. jan 2011 22:25

I øvrigt tak til alle der allerede har meldt sig til træffet, via tråden her, eller direkte til mig.

Tak også for forslag til anlæg, setups mm. der kan spilles på til træffet. Vi skal nok få sat noget spændende sammen.

Mads (MDA) er selvklart inddraget i arrangørteamet, så det begynder at tage form.

PQR, der i dag spiller på to kæmpestore papplader - åben baffel, kaldet - med Philips 9710 enheder og er glad.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: vintagehifi.dk's træf den 5. marts 2011

Indlægaf bjerager » man 3. jan 2011 23:16

Hvis man skulle lave nogle tema-opstillinger med eksempelvis hifi fra forskellige lande, så kunne det også være interessant at have fat i et komplet gammelt b&o beomaster 5000 anlæg med beogram 3000/td124 pladespiller og hele pivtøjet.

Som sagt ville jeg godt tage mine carlsson'er med til en duel mellem små højtalere - hvis de altså er små nok til det. Men så kommer jeg til at bede om at få en kørelejlighed.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1900
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: vintagehifi.dk's træf den 5. marts 2011

Indlægaf Sorenki » man 3. jan 2011 23:28

Hej folkens jeg kører nok selv til træffet, og kan tage folk med på Herning-Viborg strækningen, skulle det være relevant!
Jeg må desværre smutte igen ved en halv fem-tiden, da min kære fader afholder 60 års fødselsdag samme eftermiddag (jeg har spurgt om det kunne flyttes, men han nægter :evil: )
Så jeg vil simpelthen forsøge at få mest muligt ud af dagen når jeg er der!
og eventuelle kørselsdeltagere, må således arrangere alternativ kørsel hjemad!

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2052
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: vintagehifi.dk's træf den 5. marts 2011

Indlægaf Fredmarantz » man 3. jan 2011 23:38

Ta' ham med - Santa!!

- det kan godt blive en festlig dag for ham - og så kunne der bare holdes fest om aftenen sammen m. ham.
Han falder jo ind under Vintage-kategorien - han blev faktisk født lige dér, hvor startskuddet går til de fede tider, så der er vel ikke noget problem der. :lol:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: vintagehifi.dk's træf den 5. marts 2011

Indlægaf Tonni » man 3. jan 2011 23:49

Fredmarantz skrev:Ta' ham med - Santa!!

- det kan godt blive en festlig dag for ham - og så kunne der bare holdes fest om aftenen sammen m. ham.
Han falder jo ind under Vintage-kategorien - han blev faktisk født lige dér, hvor startskuddet går til de fede tider, så der er vel ikke noget problem der. :lol:

Vh
Freddy


Det kunne måske endda ende med endnu en vintaget***e... :P
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4823
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: vintagehifi.dk's træf den 5. marts 2011

Indlægaf Sorenki » tirs 4. jan 2011 00:17

Hehe, jeg har en ide om at det ikke vil falde i hans smag, efter alt det L**t jeg har slæbt hjem igennem tiderne har han vidst et ret anstrengt forhold til Vintage :(
og nu er gæsterne inviteret, det kunne jo være de blev skuffede, holdt han fest i Hald!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2052
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: vintagehifi.dk's træf den 5. marts 2011

Indlægaf NikonSP » tirs 4. jan 2011 00:34

Jeg deltager naturligvis også som tidligere skrevet. Datoen var forlængst reserveret til denne 'top-event'

Jeg hjælper gerne lørdag form. med at gøre klar, flytte borde og stole og hvad ved jeg. Du kan bare give besked Peter. Fejningen ligger det lidt mere tungt med, da jeg jo normalt ikke overnatter, - men lad os se, hvordan det går.

Arbejder i øjeblikket med en større istandgørelse :Pilfinger: Hvis det lykkes at blive færdig, kunne der bliver noget meget spændende at spille på :cool1:

Vi ses den 5.

VH Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 838
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: vintagehifi.dk's træf den 5. marts 2011

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 4. jan 2011 22:49

Jeg vil også meget gerne deltage. Kan jeg hjælpe med at feje eller flytte på ting, så vil jeg gerne stå til rådighed.

Ang. øvelserne ud i masterbånd. Man kunne da sagtens arbejde med noget smægtende akustisk guitar og så eksperimentere med en nærfelt optagelse over for noget XY stereo hvor rummet spiller med. Og så måske prøve at mixe dem sammen i forskellig grad, for at opleve hvad studiearbejdet betyder, for det der kommer ud af vores udstyr? Det kræver måske nok lidt equalisering for at få en god klangballance. Hvad siger du Freddy? Hvis det skal være helt vintage og uden mixer, så er der kun de dynamiske mikrofoner...

Hvad med et lille intimt afslutningssetup nede i salonen med de bløde, kunne det ikke være labert? Mono og natjazz?

Nå, jeg stikker lige piben ind her og tager en slapper :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: vintagehifi.dk's træf den 5. marts 2011

Indlægaf Fredmarantz » ons 5. jan 2011 01:33

Jeg tror, grundet blandet erfaring med den slags, at det meget hurtigt bliver en MEGET tidskrævende affære at lave optagelser / EQ / mikrofonplaceringseksperimenter osv - dette ville vi snildt kunne bruge en hel dag på i sig selv.
Jeg tror, at det kunne være realistisk at stille en Revox el. lign. op - koblet til fx to gode kondensatormikrofoner ( + 48V) i et stereo-set-up (evt. X/Y) - optage et forholdsvist akustisk højtydende instrument eller to (kunne være noget slagtøj - lidt messing - træblæs - stryger. Disse instrumenter har et relativt højt output, som alle lyttere ville kunne høre i fuldt flor og hermed relatere til.
At foretage EQ på en mixer - jah..., men er vi så ikke på vej væk fra grund-idé?? (kan i hvert fald hurtigt blive religiøst).
Grunden til ,a tjeg holder mig tilbage m. akustisk gtr, er, at dette instrument - under disse forhold, ikke så nemt lader sig gøre, da en akustisk guitar akustisk set ikke er særligt højtydende i forhold til de førnævnte.
Hvis der sidder en mand og spiller på en akustisk uforstærket guitar i riddersalen på Hald, så vil den altså ikke lyde ret højt. Hvis vi så efterfølgende afspiller det optagne af denne guitar, så skal det vel ikke være højere end grundlyden var (hifi??). Det vil også være et mere begrænset dynamikomfang sådan én byder på i forhold til de tidligere nævnte instrumenttyper. Her ville vi kunne skrue op på akustisk niveau (hvilket er ret højt) og fornemme dynamikomfanget fra meget svag (pianissimo) til meget kraftigt (forte/fortissimo) - og nærme os et dynamikomfang på 90-100dB, hvilket er lækkert og ret hifiagtigt.
Udstyret til dette stiller også visse krav:
2 x kvalitetskondensatormik.
strømforsyning 48V t. mikrofonerne)
enten lige ind i revox ch1 + ch2 - eller via en mixer, som så skal have gode preamps - den skal i hvet fald kunne formidle signalet nogenlunde ufarvet videre ind i revox'en.
Nu er vi jo hifi-folk og ikke producere , og vi skulle gerne have så hifi-agtigt signal videre fra miks til Revox - og gerne ud defra igen til vore ører, som så skal kunne genkende det eksakte lydbillede fra optagelsestidspunktet -

Intet af den musk, som vi lytter til via vore stereoanlæg er ukomprimeret - det er altsamen komprimeret i et eller andet omfang, da vort udstyr stort set aldrig kan håndtere den store "live-dynamik" - her kommer så et spørgsmål om vi skal ind og komp'e lidt også - for ellers må selv en Revox give op. Dens ind- og afspilleforstærkere er ikke gode nok til dette. Så vi skal nok også have en stereokompressor ind over. Indstilling af denne skal der også eksperimenteres lidt med

Vi kunne selvfølgelig også bare lave en happening og hygge os lidt - og lave en "skrabet" optagelse med en X/Y-opstilling (stereo forstås) af et enkelt instrument , der altså SKAL have et vist output - kunne netop være en god trommeslager med et godt sæt, der stille op - lavede en trommesolo - vi optager med kondensatormiks - og strømforsyning og så eller lige ind i Revox'en og lytter på det - klapper - og så er den potte ude.

Mit tidligere forsalg om at optage lidt musik fra en meget dynamisk og i øvrigt vellydende CD (dem er der nok nogen, der har nogle stykker af :) )- over på bånd - og herefter afspiller det igen på Revox (vi har selvfølgelig først hørt musikken direkte) - og det afspilles så på samme anlæg med samme lydstyrke efterfølgende - er stadig mit forslag, da det er relativt hurtigt - kræver ikke det store udstyr og involverer ikke externe musikere mv. Her er der ret god mulighed for at A/B-teste - det er jo nemt og demonstrer vel hvad det skal? - nemlig at en god veljusteret REVOX o.lign. sagtens kan optage og formidle god lyd med et nærmst ikke eksisterende oplevet lyd/dynamiktab - og så skader det jo ikke, at sådan en maskine i fremdrift er et imponerende syn, som kan trække dybe furer i ens bevidsthed i mange år frem.

lille tilføjelse: Kondensatormikrofoner er ikke specielt moderne og har været kendt i mindst 60-70 år. Hvoraf nogle af de allerbedste (selvfølgelig) er de gamle Telefunken og NEUMANN U-47 m. rør - hva' ellers - de koster et prioritetsalån, hvis man kan finde dem. Dynamiske mikrofoner er nærfelt og besidder slet ikke de samme lydmæssige egenskaber til at optage akustisk musik med.

Jah - og så lige en tilføjelse mere:

En optagelse er næsten nødt til at foregå igennem en mixer, da jeg tror, at båndoptagerens linieindgange er mere egnede til formålet via en mixer end at sende to kondensatorer lige ind i mikrofonindgangene, hvilket jo egentlig virker ulogisk - ikke? Nogen, der ved noget mere om dette??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintagehifi træf 2011



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst