Støj i CD-afspiller

Støj i CD-afspiller

Indlægaf Klarskov » man 3. feb 2020 16:06

Min Philips CD960 laver en lille smule støj under afspilning. Det lyder lidt som en lettere ridset LP - eller som udladning af svag statisk elektricitet. Styrken af støjen varierer en lille smule fra nummer til nummer, men jeg har ikke kunnet finde et mønster. Der er ingen støj mellem numrene. Jeg ved med sikkerhed, at det ikke er DA-konverteren. Mistanken falder naturligvis på laseren, men den læser pladen perfekt i det øjeblik skiven ligger, som den skal, den springer heller ikke mellem numrene eller laver andre typiske laser-fejl. Jeg har i tidens løb oplevet mange fejl på CD-maskiner - men ikke noget der ligner den slags støj.

Er der nogen som har konkrete erfaringer, der ligner mine? (Der findes lidt hist og her på nettet, men det jeg har kunnet finde er mildt sagt ikke oplysende.)

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Støj i CD-afspiller

Indlægaf Elektronik » man 3. feb 2020 16:20

Har du tjekket for udtørrede elektrolyt kondensatorer?
Måske i strømforsyningen. For meget ripple. ;) :Skor:
Elektronik
 

Re: Støj i CD-afspiller

Indlægaf Jan » man 3. feb 2020 16:39

Min Studer A 725 gjorde det samme, den har samme CD-drev som CD960.

Det er ikke laseren, men 4-5 små elektrolytter på det lille print, som sidder under selve CD-drevet.

Når du er igang, så er en gang rensning og smøring af spindellejet en rigtig god ide.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Støj i CD-afspiller

Indlægaf his067 » man 3. feb 2020 18:14

Jan skrev:
Når du er igang, så er en gang rensning og smøring af spindellejet en rigtig god ide.


Jeg vile være meget forsigtig med det: Min Kenwood L1000 døde efter en smøring af lejet. Jeg brugte en olie der var for tyk og det fik CDen til at køre for langsomt så drevet ikke kunne læse TOC før time-out
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Støj i CD-afspiller

Indlægaf x-tian » man 3. feb 2020 18:28

his067 skrev:
Jan skrev:
Når du er igang, så er en gang rensning og smøring af spindellejet en rigtig god ide.


Jeg vile være meget forsigtig med det: Min Kenwood L1000 døde efter en smøring af lejet. Jeg brugte en olie der var for tyk og det fik CDen til at køre for langsomt så drevet ikke kunne læse TOC før time-out


Det kan også være muligt at du er kommet til at lave en grød hvis der har været noget skidt i mekanikken.

Og så kommer sensationen :Skor: : Her kan jeg anbefale kontaktrens på spray (ikke smørende) da man kan spule skridtet væk (vær opmærksom på hvor det havner) og så derefter (når kontaktrensen er fordampet) smører emnet.

Med venlig hilsen
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Støj i CD-afspiller

Indlægaf his067 » man 3. feb 2020 19:39

x-tian skrev:
Og så kommer sensationen :Skor: : Her kan jeg anbefale kontaktrens på spray (ikke smørende) da man kan spule skridtet væk (vær opmærksom på hvor det havner) og så derefter (når kontaktrensen er fordampet) smører emnet.

Med venlig hilsen


Det må jeg sgu prøve.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Støj i CD-afspiller

Indlægaf x-tian » man 3. feb 2020 19:44

BTW sensationen er at jeg anbefaler kontaktrens ;)
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Støj i CD-afspiller

Indlægaf Klarskov » tirs 4. feb 2020 12:25

Tusind tak for hjælpen - jeg vender tilbage når den er fixet.
Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Støj i CD-afspiller

Indlægaf Elektronik » ons 5. feb 2020 14:28

x-tian skrev:
his067 skrev:
Jan skrev:
Når du er igang, så er en gang rensning og smøring af spindellejet en rigtig god ide.


Jeg vile være meget forsigtig med det: Min Kenwood L1000 døde efter en smøring af lejet. Jeg brugte en olie der var for tyk og det fik CDen til at køre for langsomt så drevet ikke kunne læse TOC før time-out


Det kan også være muligt at du er kommet til at lave en grød hvis der har været noget skidt i mekanikken.

Og så kommer sensationen :Skor: : Her kan jeg anbefale kontaktrens på spray (ikke smørende) da man kan spule skridtet væk (vær opmærksom på hvor det havner) og så derefter (når kontaktrensen er fordampet) smører emnet.

Med venlig hilsen


Hæ hæ. Det kunne misforstås. "spule skridtet væk" Det ville konen ikke syntes om. :lol: :roll:
Elektronik
 

Re: Støj i CD-afspiller

Indlægaf Klarskov » tirs 31. mar 2020 14:11

Igen - tak for hjælpen. Der er gået lang tid med alt muligt andet, men jeg lovede at melde tilbage, så her er det ynkelig resultat.

Jeg har skiftet kondensatorerne - og de var ikke helt fine i kanten uden dog at være helt døde. Nu jeg var i gang skiftede jeg også kondensatorerne på filter/opsamlingsprintet. Men det hjalp desværre ikke. Strømforsyningen ser også ud til at være ok - der er i hvert fald ikke noget ripple at se på strømtilførslen til IC'erne på drevet. (Hvilket også ville være underligt eftersom printet med DAC'en og strømforsyningen spiller helt fint med et drev, der er 100% i orden.)
Jeg har (forsigtigt) prøvet om jeg kunne fremprovokere fejlen ved mekaniske påvirkninger under afspilning (i det tro, at det kunne være fejlretningskredsløbet, som havde en fejl). Men det har ikke være muligt at fremprovokere fejlen. (Den spiller også ret ridsede skiver helt fint). Ved meget omhyggelig lytning tror jeg har fundet ud af, at støjen aldrig er i begge kanaler på en gang. CD-teknologi er langt fra min spidskompetence, men kunne det tyde på at det er LRclocken/kredsløbet som skaber udnoder?

Jeg har også tjekket diverse stikforbindelser m.v. - kort sagt: Hva' fa'en nu?

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Støj i CD-afspiller

Indlægaf stiv » tirs 31. mar 2020 20:57

Måske lidt hjælp fra denne tråd, ned til 4 indlæg (UV101).

https://www.diyaudio.com/forums/digital ... sound.html
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Støj i CD-afspiller

Indlægaf Klarskov » søn 5. apr 2020 13:40

Måske er denne tråd lidt trættende for andre end mig, men i videnskabens interesse følger her dommen.

Tak for tippet med tråden på diyaudio - men det bragte mig ikke så meget videre. Derimod tror jeg, jeg har fundet fejlen. Jeg fik fat i et andet CDM1 drev (fra en B&O CDX) og prøvede at skifte al elektronikken i CD960'erne ud med det andet, som virkede. Samme problem. Det peger ret entydigt på, at fejlen ligger i selve drevet, nærmere bestemt laseren. Dette fik jeg bekræftet på to måder: Hvis man mindsker effekten til laseren (Med trimmeren R3140 i servicevejledningen) bliver det markant værre. Ved fuld effekt forsvinder støjen næsten. Desuden - efter alle de timers drift med lytteri - er den begyndt at vise læse-problemer; det er ikke voldsomt, men den er langt fra så sikker i koderne, som før. Lidt trist, for det er en god maskine. Heldigvis spiller CDX'eren faktisk med mange af de samme kvaliteter. Samme eksplosive dynamik og på gode indspilninger på en helt "sort" baggrund - dog måske med en anelse mangel på raffinement i diskanten, men det kan man måske gøre noget ved.

Igen, tak for hjælpen - og undskyld hvis jeg har trættet med al min frem-og-tilbage snak.
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Støj i CD-afspiller

Indlægaf X-ray » søn 5. apr 2020 16:28

Jeg har ikke kommenteret - men dog spændt fulgt med.. :thumbsup:
Fint, at det ser ud til du har lokaliseret fejlen. Mit indtryk er, at du har noget indsigt i teknikken... derfor ville jeg da - når du nu er så glad for den CD960 - prøve at finde en bedre laser til den. Altså ikke værket, RAFOC eller andet - kun selve laseren. Det burde være muligt, at kunne plukke den, fra en som er opgivet af anden grund. Som jeg husker det, tages den ud ved bare at løsne en skrue... Der bør ikke være meget justering efter dette - men der er selvfølgelig noget.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Støj i CD-afspiller

Indlægaf Klarskov » tirs 7. apr 2020 17:00

Tak til X-ray for tippet. Jeg har aldrig været så dybt nede i maskineriet, men det må prøves. I øvrigt, som nævnt, spiller CDX'eren på samme måde - og så er den kønnere, så 960'erne bliver nok "prøveklud" - eller den kommer til at indgå i "reservedelslageret". -

Og til Jan, som foreslog at elektrolytterne var dårlige. Der er bestemt ingen inkonsistens her: En dårlig lyt kan sagtens have drænet effekten fra laseren, desværre var det ikke tilfældet her.

Vh
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Støj i CD-afspiller

Indlægaf X-ray » tirs 7. apr 2020 18:48

Det er vigtigt at du har tjekket/målt lytterne på printet under værket - det er ikke nok, at se om de har 'lækket'.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Næste

Tilbage til Cd-afspiller



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster