PS1 som CD-afspiller i Coronatiden

PS1 som CD-afspiller i Coronatiden

Indlægaf Captain Phoenix » ons 1. apr 2020 14:50

Usædvanlige tider kræver usædvanlige løsninger.

Her på hjemmekontoret (indrettet i musikrummet) er der flere telefonsamtaler og Skype-møder end før Corona-hjemsendelse.
Så der er brug for at stoppe musikken til arbejdet hyppigere - og det bliver bøvlet at styrte hen til pladespilleren for tit.

Derfor har jeg tilsluttet en Sony PS1 (klunset gratis i nabolaget) til anlægget. Den har en knap 3 m lang ledning til konsol-fjernbetjeningen, som så kan ligge på arbejdsbordet og hurtigt stoppe/starte musikken.

Playstation på hjemmekontoret.jpg

Lyden er faktisk overraskende god og ikke-øretrættende fra den lille spillekonsol!
Ihverfald bedre end fra de Philips CD-afspillere med den roste 1541 DAC, der er her i huset (de venter dog på bedre OP amps og lidt Xray-tweeking, som sikkert gør meget for lyden).

Er der mon andre på forum'et, der har erfaringer med førstegenerations PlayStations som CD-afspillere?

Der skrives en del på nettet - men svært at finde balancen mellem de, der fremhæver den som bedre end selv meget dyre CD-afspillere og de, der hælder den ned af brættet som billigt plastic beregnet til noget helt andet.

Min lyder nu ganske godt, synes jeg :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Captain Phoenix ons 1. apr 2020 16:44, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: PS1 som CD-afspiller i Coronatiden

Indlægaf Elektronik » ons 1. apr 2020 15:00

FY. Man skal da have en pladespiller som kan klare flere plader ad gangen. ;)
CD medie. puha. :Skor: :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Elektronik
 

Re: PS1 som CD-afspiller i Coronatiden

Indlægaf Sorenki » ons 1. apr 2020 15:01

Jeg mindes der var en del snak om første generation af Playstation som værende dem der var noget ved - disse i den store firkantede grå kasse og med RCA stik bagpå - senere modeller med særligt output kabel eller PS-One modeller, skulle ikke være lige så gode.

Men det ændre jo ikke ved, at de kan lyde ganske godt ;)
Jeg har selv haft den samme ps-one som du har, men jeg brugte dem mest til Spil, dengang i 5. Klasse ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: PS1 som CD-afspiller i Coronatiden

Indlægaf shadow » ons 1. apr 2020 15:58

Jeg havde også en sony psx dengang jeg var en ung knægt.
Tappen der holder laseren oppe knækkede, som mange vist gjorde efter hvad jeg har hørt.
Men den spillede stadig fint, så længe den lå med bunden i vejret :p
Selv voldridsede cd´er læste den uden besvær.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: PS1 som CD-afspiller i Coronatiden

Indlægaf KlausM » ons 1. apr 2020 16:52

Captain Phoenix skrev:Er der mon andre på forum'et, der har erfaringer med førstegenerations PlayStations som CD-afspillere?

Jeg har prøvet sådan én for nogle år siden, det skal vist være én af følgende modeller SCPH-1000/1001/1002 for at være en af de roste. Jeg tror at jeg fandt en SPHC 1001, den lød da OK, ikke nogen ophidsende, og meget langt fra så godt som min restaurerede Philips CD-880, der er med TDA-1541A DAC

Og den nye med Caroline Henderson "on display"!

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM ons 1. apr 2020 21:04, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: PS1 som CD-afspiller i Coronatiden

Indlægaf Captain Phoenix » ons 1. apr 2020 20:50

KlausM skrev:
Captain Phoenix skrev:Er der mon andre på forum'et, der har erfaringer med førstegenerations PlayStations som CD-afspillere?


Jeg har prøvet sådan én for nogle år siden, det skal vist være én af følgende modeller SCPH-1000/1001/1002 for at være en af de roste. Jeg tror at jeg fandt en SPHC 1001, den lød da OK, ikke nogen ophidsende, og meget langt fra så godt som min restaurerede Philips CD-880, der er med TDA-1541A DAC

Og den nye med Caroline Henderson "on display"!

Ja - det er Hendersons seneste ("Den danske sang"), der står fremme - en signeret vinyl-udgave, der endelig landede her i går :p

Mht. PlayStation, så er det jo den "lille" udgave, der står her (SPHC 102) og den er mest kommet i sving pga. fjernbetjenings-muligheden. Håber også at en upgraded Philips CD-650 m. TDA-1541 vil lyde bedre. Tak for input.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: PS1 som CD-afspiller i Coronatiden

Indlægaf spuncut » ons 1. apr 2020 21:30

Der er dem der går helt amok på de gamle PS1'ere:
http://www.grother.de/tube-cd-player-ps1.html

Lettere OT: Er der nogen der har prøvet SACD på PS3?

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: PS1 som CD-afspiller i Coronatiden

Indlægaf kasperbergholt » tors 29. jul 2021 13:31

Det ser ud til, at PS1'eren bruger en AK4309AVM-chip Ashahi Kasei Microsystems (AKM).

Japanske Accuphase har brugt chips fra Ashahi Kasei Microsystems i mange år, men er vist skiftet for nogle måneder siden, fordi fabrikken er brændt ned til jorden. Fx AK4490EQ i deres DAC40.

I deres nye DAC60 bryger de enrES9016K2M fra ESS Technology.

Jeg ved ikke, hvor stor forskel der er mellem de forskellige, men tænker, at valget af producent borger for kvaliteten et stykke henad vejen.

Jeg har fundet et datablad på en udgave af AK4309 her:
https://html.alldatasheet.com/html-pdf/ ... K4309.html

Så bestemt rigtig fin 'indmad' i sådan et fund, synes jeg.

I forhold til din skuffelse over cd-afspiller med 1541-chippen kan det måske hænge sammen med, at den har kørt i med oversampling. Det har jeg læst flere synes, og kan se, at mange af modsne kører uden oversampling og måske også uden digital filtrering).

Jeg har til gode til gode at høre en cd-afspiller, men har en Audio Note Dac med lillebroderen, 1543, og den spiller virkelig godt.
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V


Tilbage til Cd-afspiller



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster