B&O Beogram CD50.

B&O Beogram CD50.

Indlægaf Poul » søn 4. jul 2021 16:32

CD-skuffen bevæger sig meget langsomt og usikkert ud og ind.
Når den kører ind, går den helt i stå, når den skal til at trække låget op.
Remmen til Load-motoren er udskiftet og glider ikke.
Skuffen er smurt, og glider OK.

Load-motoren får kun tilført en spænding på 4,0 Vdc.
Har forsøgsvis afmonteret strømstikket til Load-motoren og givet den 5,0 Vdc fra min eksterne strømforsyning, og så kommer der liv i skuffen både ud/ind, og den trækker fint låget med sig.
Så mon ikke det er den interne 5,0 Vdc strømforsyning, der er blevet for svag? :roll:

Er der mon nogen i Forum, der har erfaring om dette?
Den er jo noget kompakt opbygget, så der er ingen grund til at adskille mere end nødvendigt :ide:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Beogram CD50.

Indlægaf KenRas » søn 4. jul 2021 17:38

Hej Poul,

Jeg har absolut ingen erfaring med denne CD afspiller, men på diagrammet kan jeg se følgende:

Load motor bliver drevet af to udgange på IC309, hvis forsynings spænding jeg vil vurdere til at skulle være ca. 5,5V.
Jeg ville checke om denne spænding til IC309 er korrekt og om den forbliver konstant når du åbner og lukker skuffen.

Noget kunne tyde på at forsyningen er for lav, som du selv mistænker.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1208
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: B&O Beogram CD50.

Indlægaf Poul » søn 4. jul 2021 20:36

Ja, alt tyder i øjeblikket på, at den interne strømforsyning til Load-motoren er for lav.
Der er ikke andet for, end at jeg må have “gravet” print 8 ud fra bunden af CD-afspilleren.
Det giver betydeligt bedre mulighed for at kigge og måle på komponenterne i strømforsyningen.
Fortsættelse følger :p
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Beogram CD50.

Indlægaf Poul » man 5. jul 2021 22:15

Som foreslået af Kenneth har jeg lige foretaget en spændingsmåling på tilgangen til IC309, som regulerer Load-motoren.
IC309 får ganske rigtigt tilført en spænding på lidt over 5 Vdc ved ubelastet tilstand, men lige så snart jeg aktiverer Load-motoren ved at trykke på “Open”-knappen og motoren begynder at køre meget langsomt rundt, så falder spændingen straks til under 1 Vdc, så det er ikke så mærkeligt, at skuffemekanismen ikke fungerer rigtigt :QQS:

Fejlen må sandsynligvis tilskrives, at Load-motoren ikke får tilført tilstrækkeligt energi fra den interne 5 Vdc-strømforsyning. Hvilket jo også passer godt overens med, at skuffemekanismen fungerer fint, når jeg tilfører 5 Vdc fra min eksterne strømforsyning, og dermed tilstrækkeligt med energi.

I første omgang er mit gæt, at der er dårlige elektrolytter og/eller dårlige lodninger i den interne 5 Vdc-strømforsyning :roll: Andre forslag fra Forum modtages gerne :p
Såvidt jeg kan se, bliver det nok nødvendigt helt at frigøre Print 8, for at kunne komme til at arbejde ordentligt under det :shock:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Beogram CD50.

Indlægaf KenRas » tirs 6. jul 2021 00:00

Hej Poul,

Mit gæt er at TR350 er afbrudt i Collector, hvilket betyder at driveren TR315 skal levere al strømmen og det kan den ikke uden at gå i knæ. Jeg ville måle DC omkring disse to transistorer, både med og uden at skuffen kører.
I min optik har det intet med lytter at gøre.

Du kunne prøve at forbinde din power supply mellem stel og collector på TR350 og så tilføre de 5 volt der.
Hvis din power supply kan regulere strømmen så gør følgende:

Sluk CD50
Juster forsyning til 5,5 V
Skru derefter HELT ned for strømmen, så der ikke kommer spænding ud af den.
Forbind til TR350 collector og stel.
Tænd CD50
Skru stille og roligt op for strømmen på din PS, mens du aktiverer skuffen. Hold også øje med spændingen.
Jeg vil tro at der kommer liv i skuffen nu. Er det tilfældet, så er det nok TR350.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1208
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: B&O Beogram CD50.

Indlægaf Poul » tirs 6. jul 2021 09:03

Tak for meldingen Kenneth :cool1:

Har endnu ikke afmonteret Print 8, så jeg vil prøve at tilføre strøm fra min eksterne strømforsyning til TR350, som du har beskrevet det.
TR350 sidder heldigvis forholdsvis let tilgængelig på en separat køleplade imellem de to største elektrolytter.

Min eksterne strømforsyning kan regulere både spænding og strøm, så mon ikke det lykkes.

Har iøvrigt opdaget, at der i 2015 var et tilsvarende problem i dette Forum med en CD50, hvor “Nillerborg” oplyste, at der ofte var problemer med dårlige forbindelser omkring 5 volt- regulatorerne, så måske er vi på rette spor :p
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Beogram CD50.

Indlægaf Poul » tirs 6. jul 2021 10:53

Har så forsøgt med ekstern strømforsyning som foreslået af Kenneth, og der er ingen tvivl om, at Load-motoren får for lidt strøm, men jeg er ikke sikker på, at det er TR350, som er skyld i det :roll:
Måske ligger begrænsningen tidligere i den interne strømforsyning :!:

Har efterfølgende afmonteret hele print 8 - se fotos.
Kan se, at der er blevet efterloddet ved IC309, og under luppen kan jeg også ane nogle meget små revner ved lodningerne til TR327, som er den første transistor i 5 Vdc forsyningen.
Går derfor igang med at studere alle lodninger på print 8 nøjagtigt under luppen, og efterlodde alt mistænkeligt :Skor:
Vil også lige tage kontrolmålinger på elektrolytterne, nu da printet er frilagt :p
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Beogram CD50.

Indlægaf KenRas » tirs 6. jul 2021 19:20

Hvis du har en stabil DC spænding på emitter af TR350, uden nævneværdig ripple, så er det nok i regulatoren omkring TR350 og TR315 du skal finde problemet.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1208
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: B&O Beogram CD50.

Indlægaf Poul » tors 8. jul 2021 14:57

Har nu efterloddet hele strømforsyningen, og det stabiliserede en hel del på spændingerne omkring TR350 - se diagram.
På TR350/Emitter har jeg nu en konstant spænding på lidt over 10 Vdc både ved åbning og lukning af skuffen.
På TR350/Collector ligger spændingen konstant på 5 Vdc både ved åbning og lukning af skuffen.
Det ser altså fornuftigt ud, men Load-motoren får stadig kun 4 Vdc, og det er ikke nok til at trække skuffen ordentligt til :(

Noget tyder på, at fejlen skal findes mellem TR350 og Load-motoren - men hvor mon :roll:

Hvis jeg lægger 5 Vdc direkte på Load-motoren fra min eksterne strømforsyning, og lader den trække skuffen korrekt til og hæve CD-skiven op mod laseren, så virker CD-spilleren efterfølgende som den skal, når jeg tænder for CD-spilleren og trykker på Play-knappen :cool1:
Derfor regner jeg med, at det alene er strømforsyningen til Load-motoren, det er galt med :roll:

Håber ikke, at det er IC309/M54544L der har fejl, for de laves vist ikke mere :shock:
Der kan måske også være fejl på TR851 eller evt. TR315/TR316 :roll:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Beogram CD50.

Indlægaf Helikon » tors 8. jul 2021 17:34

Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: B&O Beogram CD50.

Indlægaf Poul » tors 8. jul 2021 18:16

Tak for linkene Niels :cool1:
Rart at vide, at IC’en stadig kan købes.
Mvh.
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Beogram CD50.

Indlægaf KenRas » tors 8. jul 2021 18:32

Hej Poul,

Som jeg læser databladet for IC309, så skal man nok forvente at den maksimale spænding til motoren er næsten 1 volt lavere en forsyningen til IC309. Det passer meget godt med det du måler, så jeg tror ikke IC309 er defekt.

Ved zenerdiode D305 står der 6,1V, hvilket burde give ca. 5,5V på collector af TR350, som er forsyning til IC309.
Den manglende halve volt er måske det der skal til for at skuffen/motoren kører ordentligt…?

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1208
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: B&O Beogram CD50.

Indlægaf Poul » tors 8. jul 2021 21:04

Hej Kenneth.
Jeg tror, at du har ret - jeg har eksperimenteret lidt, og har fundet ud af, at skuffemekanismen er meget følsom i forhold til spændingen på Load-motoren :cool1:

Ved 5 Vdc fra min eksterne strømforsyning til motoren virker det hele, som tidligere nævnt perfekt.
Strømforbruget starter med cirka 320 mA, medens skuffen kører, og stiger så til cirka 380 mA, når den til sidst skal hæve CD-skiven op mod laseren.

Prøvede så at sænke spændingen til 4,5 Vdc, og så har vi problemerne igen.
Absolut minimum-spænding til Load-motoren er 4,7 Vdc, hvor skuffe/hæve-mekanismen lige akkurat kan klare opgaverne - men det hele fungerer bedst ved 5,0 Vdc på Load-motoren.
(NB! Hele skuffe/hæve-mekanismen er selvfølgelig renset og smurt ;) ).

Som du foreslår, vil jeg kigge nærmere på 6,1 V zeneren D305 og også på transistoren TR315, så det måske kan lykkes at få forsyningsspændingen til IC309/Load-motor lidt højere op.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Beogram CD50.

Indlægaf KenRas » tors 8. jul 2021 22:16

Hej Poul,

Et simpelt fix kunne være at fralodde zener dioden fra stel og så indsætte en alm. diode mellem stel og zener dioden. Dette vil hæve spændingen på basen af TR315 med 0,5-0,6 volt så du har de forventede ca. 5,5 volt på TR350 collector.

Den ekstra diode skal have katode til stel, så den leder.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1208
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: B&O Beogram CD50.

Indlægaf Poul » tors 8. jul 2021 23:21

Tak for det fix Kenneth :cool1:
Jeg har i mellemtiden undersøgt i mit “lager” af zener-dioder og fandt et par 6,2V-dioder samt nogle 6,9V-dioder.
Kunne de eventuelt også bruges til at hæve spændingen?
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Næste

Tilbage til Cd-afspiller



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster