CDM 12 på BeoSound Ouverture type 2636.

CDM 12 på BeoSound Ouverture type 2636.

Indlægaf Poul » fre 27. aug 2021 10:14

Har fået en BeoSound Ouverture type 2636 “på beddingen”. Det er CDM 12 spilleren, som driller.
Den åbner og lukker godt nok klappen, som den skal, men DISC-motoren starter ikke op. Det giver dog et lille ryk i laseren.
D.Duck har hjulpet mig med en Service Manual til CDM 12 spilleren, så den skal jeg selvfølgelig til at studere nærmere, men hvis der er nogen i Forum, som kender noget til problemet, så hører jeg selvfølgelig gerne fra jer :p
Vedlægger et par billeder.
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: CDM 12 på BeoSound Ouverture type 2636.

Indlægaf Poul » fre 27. aug 2021 17:48

Har nu udskiftet de 5 elektrolytter på Print 89 CD Interface - se foto.
Ifølge Service Manualen er det vigtigt, at 5 VC forsyningen kommer cirka 200 mS tidligere end 9 V forsyningen, og da 5 VC forsyningen kommer fra Print 89 og går forbi 2 af de udskiftede elektrolytter, kan det måske have indflydelse på opstarten af DISC-motoren.

Næste step bliver ifølge min plan rensning og smøring af CD-slæden samt udskiftning af 2 SMD-elektrolytter på hhv. 100 uF og 330 uF, som sidder på Print 88 CD Servo & Decoder.
De nævnte SMD-elektrolytter skulle ifølge folk på Beoworld også kunne give problemer med opstart af DISC-motoren - vi får se :roll:

Mvh.
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: CDM 12 på BeoSound Ouverture type 2636.

Indlægaf Nillerviborg » fre 27. aug 2021 19:48

Skift laseren.
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: CDM 12 på BeoSound Ouverture type 2636.

Indlægaf Poul » søn 29. aug 2021 21:03

Så kom jeg ind til de tidligere omtalte SMD-elektrolytter på Print 88, og specielt den største på 330 uF ser noget medtaget ud med bule i toppen.
Jeg vil lige udskifte de to SMD-elektrolytter, inden jeg piller selve laseren ud, som Nillerviborg foreslog :shock:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: CDM 12 på BeoSound Ouverture type 2636.

Indlægaf Poul » fre 10. sep 2021 19:37

Så kom jeg igang med CD-spilleren igen, og har fjernet de to SMD-elektrolytter på hhv. 330 uF og 100 uF.
En kontrolmåling viste, at lækstrømmen var på cirka 10 uA, som er mindst dobbelt så meget som tilladt på dem begge :QQS: Det er nok under alle omstændigheder godt at få dem udskiftet.

Har monteret et par nye elektrolytter. Jeg kunne dog ikke lige finde et passende par SMD-elektrolytter, så jeg har i stedet monteret et par af de almindelige stående elektrolytter. Der var lige plads til dem :p

Har til slut renset og smurt Laser-slæden, så nu bliver det spændende at se, om det hele kommer til at virke, når CDM 12-spilleren bliver monteret i radioen igen :roll:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: CDM 12 på BeoSound Ouverture type 2636.

Indlægaf Nillerviborg » fre 10. sep 2021 20:33

Målte du ESR og Kapacitet på de gamle holdt op imod de nye ??

Vores erfaringer på dem der er Ny Laser.

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: CDM 12 på BeoSound Ouverture type 2636.

Indlægaf Poul » fre 10. sep 2021 21:58

Hej Lars.
Jeg målte også kapacitet, og de lå begge lidt i underkanten af den nominelle værdi.
Jeg har desværre ikke udstyr til at måle ESR.

Du har åbenbart mere erfaring med CD-spilleren, end jeg har, så du har sikkert ret i, at en udskiftning af laseren bliver nødvendig, men de to SMD-elektrolytter var ikke gode, og er iøvrigt også nævnt flere gange i Beoworld’s Forum som problematiske og mulig årsag til den aktuelle fejl, så derfor valgte jeg at udskifte dem først.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: CDM 12 på BeoSound Ouverture type 2636.

Indlægaf Poul » søn 12. sep 2021 14:52

Det hjalp lidt med udskiftningen af de to SMD-elektrolytter, for nu starter Disc-motoren og accelererer op, når jeg trykker “PLAY” :p Desværre går den i stå igen efter nogle få sekunder :(
Der er altså fremskridt i processen, men ikke helt OK endnu :roll:

Har kontaktet Martin ved Beo-Shop, og han foreslår, at jeg udskifter de sidste fire SMD-elektrolytter på CD-printet (47uF/16V), inden jeg køber en ny laser af ham, så det vil jeg gøre :cool1:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: CDM 12 på BeoSound Ouverture type 2636.

Indlægaf Tophøj » man 13. sep 2021 07:30

Lad vær med at bruge så meget energi på printet, skift laseren, så kører den igen.

Husk at bestil den rigtige, der er tre forskellige slags.

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: CDM 12 på BeoSound Ouverture type 2636.

Indlægaf Poul » man 13. sep 2021 11:32

Tak for meldingen Per - og Lars siger jo det samme, så jeg vil lytte til de mere erfarne folk, og prøve at få fat i en ny laser :thumbsup:
Kan I måske også hjælpe mig med at bestemme den rigtige type?
Jeg vedhæfter et par billeder, som I måske kan “tyde” for mig :p
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: CDM 12 på BeoSound Ouverture type 2636.

Indlægaf Nillerviborg » man 13. sep 2021 20:15

Chips = TZA = CDPro2
Chips = TDA = CDPro
Ingen Chips = VAM1202 / CDM12.1

- Så vidt jeg lige husker.

Du kan købe Pro og Pro2 Lasere i den rigtige kvalitet ved encosystems.net . Stort set alt andet er noget kedeligt KinaSjask...
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: CDM 12 på BeoSound Ouverture type 2636.

Indlægaf Poul » ons 22. sep 2021 13:02

Har bestilt en ny laser :p
Medens jeg venter på den, valgte jeg alligevel at skifte de sidste fire SMD-elektrolytter på CD-printet.

Har også fået fat i en lille tester, som kan måle ESR på elektrolytterne.
Deres ESR-værdi ligger på fra 0,2 Ohm til 4,2 Ohm på de fire 47uF/16V SMD-elektrolytter.
Er der nogen, der kan “oversætte” disse værdier for mig?
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: CDM 12 på BeoSound Ouverture type 2636.

Indlægaf Tonni » ons 22. sep 2021 21:19

Her er et skema, som giver et overblik.
ESR værdierne bør være lavere ind angivet i skemaet...

Billede

Så den der måler til 4,2 Ohm, er dømt ude. Og den der måler 0,2 Ohm er godt inden for tolerancerne. Hvis altså kapasiteten også er på plads.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: CDM 12 på BeoSound Ouverture type 2636.

Indlægaf Nillerviborg » tors 23. sep 2021 00:00

Som SideNote kan da så lige nævnes, at det er Fuuuldstændig NoGo - uanset applikationen - og sætte mindre spændinger i end 25v typer. De holder ganske enkelt ikke ret godt.
Eneste undtagelse fra ovenstående er GoldCaps til Backup'.

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: CDM 12 på BeoSound Ouverture type 2636.

Indlægaf Poul » tors 23. sep 2021 09:39

Tak for skemaet over ESR-værdier Tonni :thumbsup:
Der var en enkelt af dem på 0,2 Ohm, de tre andre lå på fra 2 Ohm til 4,2 Ohm, så jeg er godt tilfreds med, at de er blevet skiftet.
Venter som nævnt på laseren fra Beoparts-Shop, så håber jeg, at det kører igen :roll:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Næste

Tilbage til Cd-afspiller



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster