akai 280d-ss motor problem??

Spaghetti sektionen

akai 280d-ss motor problem??

Indlægaf Nic-1993 » man 31. maj 2021 13:55

Jeg har haft den her maskine i et styk tid nu, men for det seneste fandt jeg ud a den har sådan nogle 'fingre' der holder bånd oppe mod det hoved der spiller, så sker det at den ikke har træk kraft nok til at køre, den når halv vejs i genmen og så stopper den helt, alt andet virker fint på den.
kan aldrig få nok at samle på ældre hi-fi udstyr.
Nic-1993
 
Indlæg: 200
Tilmeldt: 29 apr 2013
Geografisk sted: Rødekro
Lokalitet: 6230

Re: akai 280d-ss motor problem??

Indlægaf MaxJ » man 31. maj 2021 15:25

Prøv at rense tonehoveder og båndstyr, det hjælper nogle gange.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: akai 280d-ss motor problem??

Indlægaf Nic-1993 » man 31. maj 2021 19:35

er det der 'støv' som kommer fra båndet der giver lidt problmer here og der?
jeg kan dreje spolen i et øjblik og den stopper igen, det er nådet jeg ikke lige har prøvet før.
kan aldrig få nok at samle på ældre hi-fi udstyr.
Nic-1993
 
Indlæg: 200
Tilmeldt: 29 apr 2013
Geografisk sted: Rødekro
Lokalitet: 6230

Re: akai 280d-ss motor problem??

Indlægaf Fredmarantz » man 31. maj 2021 22:11

Der dér "støv" fra båndet er noget skidt - det er båndbelægningsrester, hvor limen ikke længere binder jernoxidpartiklerne til basen og resultatet er, at det drysser af og sviner båndstyr og tonehoveder til.
Den slags bånd kan du ikke længere bruge - alderen har taget dem.

Når båndstyrene og hovederne er tilsvinede af dette kan båndet ikke køre og det kan stoppe og larme/skrige alt efter, hvilken maskine, der bliver brugt.

Som jeg har opfattet problemet - vil jeg anbefale, at du ikke længere bruger et bånd, der sviner - derefter renser du båndstyrene og hovederne fuldstændigt - gerne med isopropylalkohol og vatpind til alt metal - og til gummitrykrullen bør du bruge en mild sæbeopløsning i lunkent vand (og evt. vatpind)- og herefter bruger friskere bånd, der stadig kan holde på partiklerne.

(jeg ved godt, at man kan bage disse bånd, men det kan/vil jeg ikke anbefale til cassettebånd - og det virker mig bekendt også kun til 1 afspilning efterfølgende). Væk med "svinebåndet" er mit bedste råd (plastaffald).

fænomenet kaldes også SSS ( Sticky Shed Syndrome) på engelsk. Her kan du og andre evt. gøre lidt søge-research og læse sig kloge på det....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: akai 280d-ss motor problem??

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 1. jun 2021 14:13

Fredmarantz skrev:...men det kan/vil jeg ikke anbefale til cassettebånd

Akai 280D-SS (rettere GX-280D-SS) er en spolebåndoptager ;)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: akai 280d-ss motor problem??

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. jun 2021 19:20

ja -jeg tog fejl.. - en spolemaskine altså. Tak for korrektionen, Captain Phoenix, men jeg tror, at det som jeg skrev stadig gælder.

Selvom det med at bage båndet kunne blive nemmere med et spolebånd end med et cassettebånd, kan jeg ikke anbefale det, idet tilstanden med SSS angiveligt vil vende tilbage kort efter bagningen. Er man hurtig, kan man dog overspille båndets indhold til et nyt og friskere bånd på en anden maskine- men det giver jo så en generationsforringelse.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: akai 280d-ss motor problem??

Indlægaf Nic-1993 » tirs 1. jun 2021 21:31

https://mega.nz/file/a40V0aSD#ULVm7Ogen ... 3WroiJI5DE

Den har en inbygget video afspiller, det den her situation der sker med maskinen og jeg må lige rette at der ikke stod gx, det var bare akai 280-d med at det stod for Surround stereo, 4 kanal spole maskine.
kan aldrig få nok at samle på ældre hi-fi udstyr.
Nic-1993
 
Indlæg: 200
Tilmeldt: 29 apr 2013
Geografisk sted: Rødekro
Lokalitet: 6230

Re: akai 280d-ss motor problem??

Indlægaf KenRas » tirs 1. jun 2021 22:39

Nic-1993 skrev:Den har en inbygget video afspiller...

Jeg tror det ville være godt med et par billeder, så vi kan se hvad vi taler om her...?

Som Freddy antyder, lyder det som et “sticky tape” problem, med mindre det gælder alle bånd du sætter på den.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: akai 280d-ss motor problem??

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. jun 2021 22:46

https://www.youtube.com/watch?v=QeijkVQBxVk

tjek dette ovenstående link.

Det ser helt klart ud til , at du ikke har trådet båndet ordentligt. Læg mærke til båndføringen på den video-bid, som jeg linker til ....især i højre side. Download brugsvejledningen fra hifiengine.com (gratis, men kræver at du opretter en brugerprofil)
Jeg tror nu at det er en GX-maskine ( siger noget om hovedernes beskaffenhed.) - har ikke noget at gøre med dit problem. Det skulle gerne stå på det låg, som man monterer over tonehovederne.

Hvis du døjer med at båndet drysser - så er det SSS og så skal du ikke bruge det bånd - læs gerne min tidligere skrivelse desangående. Brug friske bånd til at fejlfinde din maskine med- hvis den altså har en fejl - start med at rette båndføringen og brug et bånd, der ikke drysser -Rens først hele båndtransporten (isopropylalkohol) og som jeg skrev tidligere også gummitrykrullen med sæbevand og vatpind. Husk at cutte strømmen mens du arbejder med vædsker. og lad det tørre . .

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: akai 280d-ss motor problem??

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. jun 2021 23:09

her er et forkølet mobil-billede af trådningsdiagrammet fra brugsvejledningen:

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: akai 280d-ss motor problem??

Indlægaf Fredmarantz » ons 2. jun 2021 00:11

Nic-1993 skrev:Den har en inbygget video afspiller


Det tror jeg næppe..... det er heller ikke noget, der er nævnt i brugsvejledningen.... ;)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: akai 280d-ss motor problem??

Indlægaf Nic-1993 » ons 2. jun 2021 07:59

Jeg mener ikke lige bånd maskinen, det der link jeg slog op hviser hvad for en fejl der galt med maskinen.
kan aldrig få nok at samle på ældre hi-fi udstyr.
Nic-1993
 
Indlæg: 200
Tilmeldt: 29 apr 2013
Geografisk sted: Rødekro
Lokalitet: 6230

Re: akai 280d-ss motor problem??

Indlægaf tctla » ons 2. jun 2021 09:19

Det er da forfriskende med en dejligt, knudret tråd her på forumet. :p
Jeg har læst tråden et par gange, og er ikke blevet meget klogere på hvad maskinen egentlig har af symptomer.
Denne maskine har ikke GX-tonehoveder, men er i bund og grund den samme som GX-modellen bortset altså fra tonehovederne.
Sticky tape er et reelt problem, men det skal godt nok være slemt, hvis det får maskinen til helt at stoppe.
Har nogen tænkt på, at der sidder kondensatorer på alle 3 motorer i båndoptageren?
Hvis disse kondensatorer mister deres kapacitet, så mister motorerne trækkraft.
Det er ikke et ukendt fænomen, at disse kondensatorer bliver dårlige med alderen, så hvis ikke problemet ligger i sticky tape syndromet, så mener jeg, disse kondensatorer skal tjekkes.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: akai 280d-ss motor problem??

Indlægaf Nic-1993 » ons 2. jun 2021 09:41

så hvis ikke problemet ligger i sticky tape syndromet, så mener jeg, disse kondensatorer skal tjekkes.

[/quote]

Den situation lyder mere mnuligt med de conddensatore.
kan aldrig få nok at samle på ældre hi-fi udstyr.
Nic-1993
 
Indlæg: 200
Tilmeldt: 29 apr 2013
Geografisk sted: Rødekro
Lokalitet: 6230

Re: akai 280d-ss motor problem??

Indlægaf Nic-1993 » ons 2. jun 2021 10:09

Og lige for at være ekstra sikker på situationen, her er et billed a den hoved beskytter.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
kan aldrig få nok at samle på ældre hi-fi udstyr.
Nic-1993
 
Indlæg: 200
Tilmeldt: 29 apr 2013
Geografisk sted: Rødekro
Lokalitet: 6230


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster