transistorer til kassettebåndoptager

Spaghetti sektionen

transistorer til kassettebåndoptager

Indlægaf jepsen79 » søn 10. apr 2022 23:51

hej . jeg skal skifte 8 stk transistorer i en kassettebåndoptager men jeg kan simpelthen ikke finde dem på nettet ihvertfald ikke på nogle danske sider , gider ikke betale en formue i fragt fra udlandet så der må være nogle transistorer der kan erstatte dem, men det er jo lige det med hvad de så hedder i stedet for ???? håber der er nogen der kan hjælpe , på forhånd tak...har vedhæftet foto så i kan se hvordan den ser ud.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: transistorer til kassettebåndoptager

Indlægaf Max » man 11. apr 2022 00:34

Mon ikke at det er en 2SC733.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: transistorer til kassettebåndoptager

Indlægaf tctla » man 11. apr 2022 07:42

Hej,

Jeg kan, iflg. min grossist levere 2SC733 indenfor 3-4 uger. De koster ikke meget, under en 10'er stykket inkl. moms.
Der er dog porto og ekspeditionsgebyr på Kr.: 85,- ex. moms, samt evt. forsendelse til dig, at tillægge, så de ender jo i en høj stk-pris i sidste ende.
Når det er sagt, så er det nok verdens mest ukritiske transistor at erstatte. Du skal være utrolig heldig for at finde en transistor, der ikke vil fungere i situationen. Jeg ville bruge BC549 (støjsvag) som erstatning, og er den ikke i skuffen, så BC547 eller BC548.
Husk at tjekke benforbindelserne på erstatningstransistoren, du vælger. BC549 har til eksempel ikke samme pin-out som 2SC733.
Jeg vil ikke spørge ind til din beslutning om at udskifte alle 2SC733, den er din, og sikkert taget på et oplyst grundlag. På billedet er der dog en anden ting, der får mine nakkehår til at stritte. Jeg ser en blå elektrolytkondensator af fabrikat CapX, og DEM har jeg ikke gode erfaringer med.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: transistorer til kassettebåndoptager

Indlægaf KlausM » man 11. apr 2022 08:12

Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: transistorer til kassettebåndoptager

Indlægaf X-ray » man 11. apr 2022 08:28

Ja - det er godt nok sjældent, at man SKAL skifte 8 transistorer på en gang i sådan et kredsløb. Typen syntes ikke, at være kendt for støj' eller andet.
Jeg ville følge 'tctla' indlæg/forslag.. ;)

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: transistorer til kassettebåndoptager

Indlægaf KenRas » man 11. apr 2022 08:47

X-ray skrev:Ja - det er godt nok sjældent, at man SKAL skifte 8 transistorer på en gang i sådan et kredsløb. Typen syntes ikke, at være kendt for støj' eller andet.
Jeg ville følge 'tctla' indlæg/forslag.. ;)

X-ray

Helt enig her. Havde det været 2SC458 hvor benene var sorte af ir, så havde jeg også skiftet dem alle preventivt. De er jo berygtede for at støje. Måske Jepsen79 vil fortælle hvorfor de her skal skiftes?
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: transistorer til kassettebåndoptager

Indlægaf Nillerviborg » man 11. apr 2022 19:16

BC639 er Pin-compatibel, og på alle data bedre end den oprindelige - Og vel en af dem man har i "Standardsortiment'et" til og erstatte ret manne' 2SC'er i "standard-opsætninger". ...
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: transistorer til kassettebåndoptager

Indlægaf jepsen79 » man 11. apr 2022 19:56

Hej alle og tak for de fine svar...grunden til at jeg vil skifte dem er at der er ret meget støj og susen samt mærkelige "pop" lyde i højttalerne når man trykker på play og båndet kører , det kan bedst høres med et tomt bånd der bare kører eller hvis man trykker på pause...havde samme problem med min akai gxc 760d hvor jeg skiftede 2sc458LG ud med disse 2sc2240-GR, 8 stykker, og det gjorde en kæmpe forskel , det var lidt det jeg håbede også ville gøre sig gældende her...
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: transistorer til kassettebåndoptager

Indlægaf Tonni » tirs 12. apr 2022 10:38

Husk nu de lytter. Dem ville jeg starte med...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: transistorer til kassettebåndoptager

Indlægaf jepsen79 » tirs 12. apr 2022 17:48

Jep... Jeg starter med elektrolytterne , men hvis jeg på sigt vil skifte transistorene kan disse så bruges ?
https://elektronik-lavpris.dk/p77437/bc ... -250-to92/
Nillerviborg nævnte at de var bedre end de oprindelige, vil bare lige sikre mig at det er de rigtige jeg har linket til.
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: transistorer til kassettebåndoptager

Indlægaf Nillerviborg » tirs 12. apr 2022 18:18

. . . - Jeps, det er de rigtige du linker til. ...

- - -

Og Rec. / PB - omskifteren er i orden ????

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: transistorer til kassettebåndoptager

Indlægaf jepsen79 » tirs 12. apr 2022 20:24

rec/playback omskifter har der også været noget med ja , men det virker som om at efter en gang PRF kontaktrens så blev det meget bedre.
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: transistorer til kassettebåndoptager

Indlægaf jepsen79 » ons 11. maj 2022 21:38

Så fik jeg skiftet 8 stk transistorer og to stk blå kondensatorer på 50V 1uf og nu spiller den og optager bare perfekt... Ingen mærkelige pop lyde eller udfald i kanaler , har kørt fire 90'er bånd igennem den uden den mindste form for problemer... Tak for alle råd og tips
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: transistorer til kassettebåndoptager

Indlægaf Elektronik » tors 12. maj 2022 08:37

jepsen79 skrev:Så fik jeg skiftet 8 stk transistorer og to stk blå kondensatorer på 50V 1uf og nu spiller den og optager bare perfekt... Ingen mærkelige pop lyde eller udfald i kanaler , har kørt fire 90'er bånd igennem den uden den mindste form for problemer... Tak for alle råd og tips

:cool1:
Kunne du se noget fysisk på komponenterne? :Skor:
Elektronik
 

Re: transistorer til kassettebåndoptager

Indlægaf senilix » tors 12. maj 2022 10:54

Som praktisk oplysning kan det nævnes at BC327/BC337 er rimelig støjsvag da de har lav rbb omkring 30 ohm. Det er faktisk lavere end BC550/BC560.

BC327/BC337 fåes stadig til rimelig pris

Mogens
senilix
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 05 jun 2016
Lokalitet: Hjørring

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster