Reparation af nostalgigrej

Spaghetti sektionen

Reparation af nostalgigrej

Indlægaf MKO » søn 25. sep 2022 11:00

Dengang de første Walkman kom, skulle Sony vise de kunne bygge en meget lille og uhyre god model.

Jeg købte en WM20 i Schripol Amsterdam og brugte den flittigt. Nu hvor den er blevet vintage, og vi her i huset er vilde med vintage, så købte jeg to nye remme til den - men desværre spiller den ikke. Der er antagelig nogle komponenter der er blevet trætte i skuffen.

Kender nogen er der kan måle og fikse sådan en lille en?

Da jeg var en lille knægt fik jeg drømmen opfyldt: En transportabel lille Philips kassettebåndoptager. Det er det samme med den, nye rem men kører ikke. Den vil jeg vildt gerne have til at virke igen. Ren nostalgi. Lyden er sikkert skrækkelig og meget mere, men den er sjov.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland

Re: Reparation af nostalgigrej

Indlægaf tctla » tirs 27. sep 2022 11:20

Dette indlæg for at belyse hvilke problemer, man er oppe imod, når man skal reparere et 40 år gl. Sony produkt.

Først er der selvfølgelig det umiddelbare økonomiske problem. Een eneste time på et elektronikværksted koster mere end hvad apparatet kostede fra ny, og det kan antagelig ikke repareres på kun een time. Når det er sagt, så tænk også over flg.:

Dette er et produkt, som indeholder miniaturiserede komponenter, da det er utrolig kompakt opbygget. Sony apparater fra 80'erne indeholdt ofte såkaldte SMD elektrolyt kondensatorer, der nu 40 år efter, er blevet læk og kan have beskadiget printpladen, hvor de er monteret. Ikke altid, men ofte. Her i apparatet, sidder der mini udgaver af disse kondensatorer, ofte på kun 4 volt, der ikke normalt findes i reservedelsskufferne på værkstederne. Disse må derfor købes hjem efter opgaven. Min reservedelsgrossist udi disse eksotiske komponenter, beregner sig lige under kr. 110,- bare for at ekspedere ordren og sende dem.

Til ovenstående kan tilføjes, at det evt. overhovedet ikke lykkes at færdiggøre en reparation fordi, man kan finde print-skader, der ikke lader sig reparere eller man måske ikke kan finde specialkomponenter som integrerede kredsløb. Her tør jeg slet ikke tænke på, at der også kan være defekte mekaniske komponenter, der HELT sikkert ikke lader sig fremskaffe. I den forbindelse er det vigtigt at vide inden reparationen påbegyndes, at ejeren alligevel ønsker at betale for den forbrugte tid. Jeg forestiller mig, at det kun sker, hvis ejeren VIRKELIG er vild med vintage.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Reparation af nostalgigrej

Indlægaf MKO » tirs 27. sep 2022 12:58

Ja, det er utrolig trættende at det er dyrt, svært og kompliceret. Jeg lader den ligge, og vil se efter på eBay ind i mellem, om der skulle være noget af det til salg i velfungerende tilstand.

Jeg skal jo ikke bruge det til andet end lidt sjov, og så er en masse penge sandelig bedre brugt på plader.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland

Re: Reparation af nostalgigrej

Indlægaf Tophøj » ons 28. sep 2022 06:36

En fin lille spille...

Desværre så er tandhjulene som sidder på bagsiden af spoletallerknerne revnet i 90% af tilfældende.

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Reparation af nostalgigrej

Indlægaf MKO » tors 29. sep 2022 08:41

Jeg vil i dag undersøg om tandhjul er forvitret, for så er den seriøst kun til pynt.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster