Nagra 4.2

Spaghetti sektionen

Nagra 4.2

Indlægaf MortenMcCoy » ons 9. nov 2022 10:50

Hej,
Jeg er den glade ejer af en Nagra 4.2, som jeg bruger ofte som tape-delay både til studio og live-brug.
Maskinen virker upåklageligt, men strømforsyningen har en løs forbindelse og så drømmer jeg meget om at købe / få lavet en varispeed til den ala Nagra QSV-2. Jeg har dog endnu ikke fundet nogen tekniker, som har erfaring med maskinen.
Er der nogen her som kender en Nagra-ekspert her i Danmark?
MortenMcCoy
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 08 nov 2022
Lokalitet: Jystrup

Re: Nagra 4.2

Indlægaf Helikon » ons 9. nov 2022 13:18

Velkommen til. God maskine du har. Der er en bruger her på siden der har meget viden om og erfaring med Nagra. Han melder nok ind på den her :p

Prøv at skrive nagra i søgefeltet så kommer der en del tråde omkring dem.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Nagra 4.2

Indlægaf dela » tors 10. nov 2022 00:36

ATN-2 strømforsyningen til Nagraen er heldigvis meget, meget simpel (en trafo, 4 dioder og en kondensator), så den er meget let at reparere. Udglatningskondensatoren (1000 uF) skal sikkert skiftes, så mens man er i gang, kan man lige checke for løse forbindelser. Ellers er det ret simpelt at finde en anden forsyning, for alt i området 15-35 V vil fungere. De fleste forsyninger til bærbare PC´ er er på 19-20V, så de er meget velegnede. Men husk endelig, at de har positivt stel, så Nagraens forsyningsindgang skal forbindes til - polen og + til stel. Ellers er der ballade…

Mht. hastighedskontrollen skal jeg nok kigge efter et diagram, når jeg er tilbage fra Berlin. Det er dog værd at bemærke, at 4.2 reguleringsområdet er noget mindre en f.eks. IV-L, som har et større reguleringsområde. Hastighedsreguleringen på 4.2 er kun beregnet til at variere nogle få % for at kompensere for hastighedsafvigelser i optagelsen. IV-L har en anden styring, så den er mere brugbar til styring fra f.eks. analoge synthesizere (som Hainbach på YouTube har demonstreret).
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster