Liste over kendte "problembånd"

Spaghetti sektionen

Liste over kendte "problembånd"

Indlægaf cvj » søn 26. maj 2024 20:57

Hej alle

Foranlediget af en sentime snak til træffet vedrørende forskellige båndtypers tendens til at afsmitte, viderebringer jeg her link til en tysk "båndduelighedsliste" som jeg har fundet nyttig:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... n/pubhtml#

Listen ajourføres i denne tråd, på det tyske Tonbandforum.de:
https://tonbandforum.de/showthread.php?tid=17856


På listen kan man f.eks. se, at BASF LPR35 LH kan tendere til "støv" (Abrieb), og lige præcis dét har jeg konstateret for en stak af disse bånd jeg har stående; de danner hvidligt støv som også aflejres på tonehovederne, dog først "efter spejlet" om man så må sige, og det kan fjernes så let som ingenting.
Det er derfor ikke som sådan et praktisk anvendelsesproblem, men jeg har alligevel ikke ville binde an med at lave optagelser på disse bånd, da jeg frygter støvet er starten på noget værre :?

Er der mon nogen på forummet som har erfaring med at bruge disse bånd i "dagligdagen", og har erfaring med om det "altid" har været sådan, eller om båndende er "spild af tid", som jeg egentlig antager?


Mvh Chris
Brugeravatar
cvj
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27 dec 2022
Lokalitet: Ørbæk

Re: Liste over kendte "problembånd"

Indlægaf Fredmarantz » søn 26. maj 2024 22:44

Yes! Det var lige dette vi talte om i den sene nattestund ved træffet (2024) (Blandt meget andet) - godt Husket, Chris!

hvor fedt, at du kom i tanker om denne oversigt. Den er da rigtig god at have adgang til. Os, der har hang til bånd og samtidig gerne vil undgå alskens ulykker med disse, må vel anse denne oversigt for at være uundværlig...

Nu skal jeg i hvert tilfælde ud i mit båndlager og rode det igennem. Heldigvis har jeg, som jeg også oplyste i nat, overvejende Maxell XL1 35-180B bånd - men dog også en del AGFA og lidt BASF. Det er disse, som jeg skal have kigget lidt på i håbet om, at de er blandt de bånd, som man kan kalde "Gut". :thumbsup:

Tak for dette, Chris!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Liste over kendte "problembånd"

Indlægaf cvj » man 27. maj 2024 19:09

Ja, listen er et rigtigt godt værktøj for den glade båndoperatør :p

Man skal selvfølgelig altid huske at være kildekritisk, og listen er ikke just fagfællebedømt - men jeg har indtil nu fundet, at virkeligheden for de bånd jeg er stødt på og har holdt op imod listen, har svaret til listens angivelser.

Dejligt jeg kan bidrage med udbredelsen af listen, men det store arbejde som ligger i vedligeholdelsen af den, har jeg ikke bidraget til ;)

Mvh Chris
Brugeravatar
cvj
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27 dec 2022
Lokalitet: Ørbæk


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster