justering af bias?

Spaghetti sektionen

justering af bias?

Indlægaf 86441961 » lør 9. nov 2019 14:15

hej. er der nogen her inde der kan fortælle hvordan man justerer bias på en båndoptager?
indtil nu har jeg bare prøvet mig frem men der må jo være er rigtig måde at gøre det på.
jeg har en tonegenerator og et oscilloskop. har jeg brug for mere?
mvh kim jensen
86441961
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 28 aug 2012
Geografisk sted: randers
Lokalitet: Randers

Re: justering af bias?

Indlægaf Skorpio » søn 10. nov 2019 19:10

Start med en servicemanual...
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: justering af bias?

Indlægaf Fredmarantz » søn 10. nov 2019 23:29

Jah - man skal jo vide lidt om, hvad man har med at gøre også. Desuden vil jeg anbefale et testbånd.

Jeg er eksempelvis ikke faguddannet radio - Hifi - elektroniktekniker, så jeg ville, selv hvis jeg havde alle remedier hos mig, stadig være i tvivl om, hvordan jeg skulle indstille en båndoptager - herunder Bias, til perfektion..

Jeg kan kun anbefale, at du søger assistance hos en dygtig båndoptager-/elektronikmand, der ved, hvad han har med at gøre. Der er nogle af dem, der færdes her på forum - og måske melder de sig...?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: justering af bias?

Indlægaf Torben » man 11. nov 2019 01:53

Enig med det med tekniker!
Men uden et kontrolbånd er det ret håbløst!
Ved ikke om jeg har de bånd endnu - bånd der kan stille kanalseparation Bias og den slags!
kikker efter!
MVH Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: justering af bias?

Indlægaf 86441961 » man 11. nov 2019 06:49

tak for de gode råd. og det er jo nok en tekniker med kendskab til båndoptagere jeg søger. jeg kan sagtens skaffe et testbånd men jeg forstår ikke hvordan jeg kan indstille bias med det? bias er jo noget der bruges når jeg optager et bånd. en manual er selvfølgelig god at have men det kan ikke findes til alle mine båndoptagere
86441961
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 28 aug 2012
Geografisk sted: randers
Lokalitet: Randers

Re: justering af bias?

Indlægaf HangaardDK » lør 11. apr 2020 13:06

Lige et spørgsmål vedr. justering
Jeg har engang fået at vide eller læst at tonehovedet skal justeres så der er mest muligt diskant, går ud fra det skulle forstås således at hvis du har et bånd der er indspillet på en korrekt justeret tonehoved og afspiller den i en båndoptager hvor tonehovedet ikke er justeret korrekt så indstiller man den til bedst/højest mulig diskant output.
og ved godt det er en nødløsning men i mangel af bedre ;)

Er der noget om det ?

Vh. Søren
Brugeravatar
HangaardDK
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 mar 2020
Lokalitet: Kibæk

Re: justering af bias?

Indlægaf 86441961 » lør 11. apr 2020 15:08

nej det er ikke rigtig til bias. men til justering af azimut er det en god måde. bias er en højfrekvens tone der skal blandes med signalet ved indspilning. azimut er justering af tonehovedets vinkel
vh kim
86441961
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 28 aug 2012
Geografisk sted: randers
Lokalitet: Randers

Re: justering af bias?

Indlægaf HangaardDK » lør 11. apr 2020 17:30

86441961 skrev:nej det er ikke rigtig til bias. men til justering af azimut er det en god måde. bias er en højfrekvens tone der skal blandes med signalet ved indspilning. azimut er justering af tonehovedets vinkel
vh kim


Okay jeg vidste der var et eller andet kunne bare ikke huske precis hvad det var, men det er jo også mange år siden jeg havde en salat maskine :Skor:
Brugeravatar
HangaardDK
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 mar 2020
Lokalitet: Kibæk


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster