revox PR99

Spaghetti sektionen

revox PR99

Indlægaf Andrea » fre 2. sep 2022 18:58

jeg er ikke helt klar over om den lige går under vintage men mener den er fra 80'erne eller slut.

men jeg fandt sådan en fin en i genbrug.
dvs den lignede noget der har ligget i en beskidt kælder i mange år.
prøvede og sætte strøm til og den startede op og puf.

en af de gule ved indgangs strømmen gik af.
der var ikke meget tilbage af den men der står 0.1 UF X2 ovenpå.

nogle der ved hvad den kan erstattes med og hvad den gør.
hvad skal man ellers være opmærksom på.
kan man ellers bare prøve den af og se om den virker når den er skiftet eller er der nogle elektrolytter der eksploderer.
der er intet der ellers ser afbrændt ud.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: revox PR99

Indlægaf cdp » lør 3. sep 2022 00:05

..nogle der ved hvad den kan erstattes med og hvad den gør.


Mon ikke det er en støj/sikkerheds kondensator, der opsnapper diverse interferens.
https://www.elextra.dk/da-DK/p/GS/H2228 ... gIWUPD_BwE
Hvis du skifter den, er det nok en god ide at opstarte med en vario og/eller et ( par ) glødepærer i serie med de 230Vac.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: revox PR99

Indlægaf Klarskov » lør 3. sep 2022 11:38

Hej

Hvis det er ca. sådan en type, som Carstens link henviser til, er det en støjkondensator. Revox brugte i den periode nogle Rifa typer, som ikke kan holde. Det (plast-)materiale, de har brugt til indkapsling af kondensatoren, udvikler små sprækker, hvilket betyder at der kommer luft og urenheder ind i den og efter et stykke tid opfører den sig, som det du oplevede. De skal ubetinget ud alle sammen inden du gør mere. Det skal være X2 sikkerhedskondensatorer - alt andet holder ikke og er farligt. Jeg tror nok de nye Rifa-typer er ok, men jeg ville nu alligevel finde et andet fabrikat. Og husk nu rådet med en vario eller nogle glødelamper i serie, når du starter den næste gang!

Go' fornøjelse! Det er jo en fin maskine du har fået fingre i, tillykke med den.
Vh
hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: revox PR99

Indlægaf Andrea » lør 3. sep 2022 19:01

cdp skrev:
..nogle der ved hvad den kan erstattes med og hvad den gør.


Mon ikke det er en støj/sikkerheds kondensator, der opsnapper diverse interferens.
https://www.elextra.dk/da-DK/p/GS/H2228 ... gIWUPD_BwE
Hvis du skifter den, er det nok en god ide at opstarte med en vario og/eller et ( par ) glødepærer i serie med de 230Vac.



ja, det er sådan en.
vidste ikke om man kunne købe nye af dem.
dem må jeg have bestilt.

kikkede lige ind i den igen og fandt en mere.
der er åbenbart kun 2 i den maskine..

en vario har jeg desværre ikke. heller ikke glødepærer men dem kan man vel købe stadig.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: revox PR99

Indlægaf Andrea » lør 3. sep 2022 19:05

Klarskov skrev:Hej

Hvis det er ca. sådan en type, som Carstens link henviser til, er det en støjkondensator. Revox brugte i den periode nogle Rifa typer, som ikke kan holde. Det (plast-)materiale, de har brugt til indkapsling af kondensatoren, udvikler små sprækker, hvilket betyder at der kommer luft og urenheder ind i den og efter et stykke tid opfører den sig, som det du oplevede. De skal ubetinget ud alle sammen inden du gør mere. Det skal være X2 sikkerhedskondensatorer - alt andet holder ikke og er farligt. Jeg tror nok de nye Rifa-typer er ok, men jeg ville nu alligevel finde et andet fabrikat. Og husk nu rådet med en vario eller nogle glødelamper i serie, når du starter den næste gang!

Go' fornøjelse! Det er jo en fin maskine du har fået fingre i, tillykke med den.
Vh
hans Jørgen


mange tak. ja. det er en fin en og kunne ikke lade den stå der i genbrug.
synd den skulle stå der og se så forladt ud og helt beskidt ;) :p .

jo. det er dem og fandt en mere kondensatorer der også var gået.

er da spændt på om den virker men nåede lige og konstatere at den klikker og reagerer på knapperne.

må have bestilt nogle nye kondensatorer og spændende om den kan noget.
der var nogle bånd med hvor det ene havde en label der stod noget med 2007 så den har måske ikke stået så llnge som den ser ud til.
men båndende er totalt beskidte og mugne så de dur nok ikke mere.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: revox PR99

Indlægaf Louis » lør 3. sep 2022 19:25

Andrea skrev:
Klarskov skrev:Hej

Hvis det er ca. sådan en type, som Carstens link henviser til, er det en støjkondensator. Revox brugte i den periode nogle Rifa typer, som ikke kan holde. Det (plast-)materiale, de har brugt til indkapsling af kondensatoren, udvikler små sprækker, hvilket betyder at der kommer luft og urenheder ind i den og efter et stykke tid opfører den sig, som det du oplevede. De skal ubetinget ud alle sammen inden du gør mere. Det skal være X2 sikkerhedskondensatorer - alt andet holder ikke og er farligt. Jeg tror nok de nye Rifa-typer er ok, men jeg ville nu alligevel finde et andet fabrikat. Og husk nu rådet med en vario eller nogle glødelamper i serie, når du starter den næste gang!

Go' fornøjelse! Det er jo en fin maskine du har fået fingre i, tillykke med den.
Vh
hans Jørgen


mange tak. ja. det er en fin en og kunne ikke lade den stå der i genbrug.
synd den skulle stå der og se så forladt ud og helt beskidt ;) :p .

jo. det er dem og fandt en mere kondensatorer der også var gået.

er da spændt på om den virker men nåede lige og konstatere at den klikker og reagerer på knapperne.

må have bestilt nogle nye kondensatorer og spændende om den kan noget.
der var nogle bånd med hvor det ene havde en label der stod noget med 2007 så den har måske ikke stået så llnge som den ser ud til.
men båndende er totalt beskidte og mugne så de dur nok ikke mere.


Pas på med gamle bånd de er tit sticky og så køre de alt det snavs af på hovederne. Og så skal de renses. Hvis du har nogle Maxell lider de typisk ikke af "Sticky shed Syndrome"
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: revox PR99

Indlægaf Andrea » lør 3. sep 2022 20:45

Louis skrev:
Andrea skrev:
Klarskov skrev:Hej

Hvis det er ca. sådan en type, som Carstens link henviser til, er det en støjkondensator. Revox brugte i den periode nogle Rifa typer, som ikke kan holde. Det (plast-)materiale, de har brugt til indkapsling af kondensatoren, udvikler små sprækker, hvilket betyder at der kommer luft og urenheder ind i den og efter et stykke tid opfører den sig, som det du oplevede. De skal ubetinget ud alle sammen inden du gør mere. Det skal være X2 sikkerhedskondensatorer - alt andet holder ikke og er farligt. Jeg tror nok de nye Rifa-typer er ok, men jeg ville nu alligevel finde et andet fabrikat. Og husk nu rådet med en vario eller nogle glødelamper i serie, når du starter den næste gang!

Go' fornøjelse! Det er jo en fin maskine du har fået fingre i, tillykke med den.
Vh
hans Jørgen


mange tak. ja. det er en fin en og kunne ikke lade den stå der i genbrug.
synd den skulle stå der og se så forladt ud og helt beskidt ;) :p .

jo. det er dem og fandt en mere kondensatorer der også var gået.

er da spændt på om den virker men nåede lige og konstatere at den klikker og reagerer på knapperne.

må have bestilt nogle nye kondensatorer og spændende om den kan noget.
der var nogle bånd med hvor det ene havde en label der stod noget med 2007 så den har måske ikke stået så llnge som den ser ud til.
men båndende er totalt beskidte og mugne så de dur nok ikke mere.


Pas på med gamle bånd de er tit sticky og så køre de alt det snavs af på hovederne. Og så skal de renses. Hvis du har nogle Maxell lider de typisk ikke af "Sticky shed Syndrome"


der er masser af snavs på hovederne. har ikke fået dem renset endnu.

men mener det er agfa professionel der står på dem.
men de ser ikke godt ud. men man kan jo heldigvis købe helt nye i dag.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: revox PR99

Indlægaf dela » lør 3. sep 2022 22:22

Et godt fund!

Revoxerne har to issues, man altid skal forholde sig til, når man får en urenoveret maskine: RIFA støjkondensatorene (der går ild i) og FRAKO kondensatorerne (der kortslutter). Man kan på eBay købe (ret billige) hele sæt erstatningskondensatorer, komplet med anvisninger.

Men ud over det, er PR99 en dejlig maskine. Revox/Studer hovederne er lidt bløde, så man skal være opmærksom på, om de er kørt ned. Man kan se på "spejlet" på hovedet; hvis det er mere end 1,5-2,0mm er de lidt tvivlsomme.
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: revox PR99

Indlægaf Louis » søn 4. sep 2022 14:55

dela skrev:Et godt fund!

Revoxerne har to issues, man altid skal forholde sig til, når man får en urenoveret maskine: RIFA støjkondensatorene (der går ild i) og FRAKO kondensatorerne (der kortslutter). Man kan på eBay købe (ret billige) hele sæt erstatningskondensatorer, komplet med anvisninger.

Men ud over det, er PR99 en dejlig maskine. Revox/Studer hovederne er lidt bløde, så man skal være opmærksom på, om de er kørt ned. Man kan se på "spejlet" på hovedet; hvis det er mere end 1,5-2,0mm er de lidt tvivlsomme.


Alternativt kan nye hoveder vist stadig købes af ham gutten på eBay. Jeg købte 2 for 2-3 år siden for 1200 kr. Og de var super fine.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: revox PR99

Indlægaf Andrea » søn 4. sep 2022 19:05

dela skrev:Et godt fund!

Revoxerne har to issues, man altid skal forholde sig til, når man får en urenoveret maskine: RIFA støjkondensatorene (der går ild i) og FRAKO kondensatorerne (der kortslutter). Man kan på eBay købe (ret billige) hele sæt erstatningskondensatorer, komplet med anvisninger.

Men ud over det, er PR99 en dejlig maskine. Revox/Studer hovederne er lidt bløde, så man skal være opmærksom på, om de er kørt ned. Man kan se på "spejlet" på hovedet; hvis det er mere end 1,5-2,0mm er de lidt tvivlsomme.



de franko kendte jeg ikke. men kendte lidt til de gule rifa.
nu skal de 2 så findes og købes så jeg kan komme videre og se om den kan køre eller der ryger mere.

men 1,5 2 mm. så er de nedslidte. kan ikke lige se hvor meget det er men der er i hvert fald mere en 2 mm.
har set nogle der var endnu mere slidt som stadig spillede.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: revox PR99

Indlægaf janfroerup » fre 9. sep 2022 15:24

Andrea skrev:.....men 1,5 2 mm. så er de nedslidte. kan ikke lige se hvor meget det er men der er i hvert fald mere en 2 mm.
har set nogle der var endnu mere slidt som stadig spillede.


Den PR99 er ret sikkert en 2 spor HighSpeed sag - og på dem kan hovederne's spejl være op til 5-6 millimetre brede før det begynder at betyde noget.

Fundet i Genbrug - Hold da helt .......................
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: revox PR99

Indlægaf MaxJ » fre 9. sep 2022 18:30

"
Fundet i Genbrug - Hold da helt ....................... "

Ja det svarer vel til at finde en guldbar i containeren med gammelt jern.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: revox PR99

Indlægaf Andrea » lør 10. sep 2022 16:53

janfroerup skrev:
Andrea skrev:.....men 1,5 2 mm. så er de nedslidte. kan ikke lige se hvor meget det er men der er i hvert fald mere en 2 mm.
har set nogle der var endnu mere slidt som stadig spillede.


Den PR99 er ret sikkert en 2 spor HighSpeed sag - og på dem kan hovederne's spejl være op til 5-6 millimetre brede før det begynder at betyde noget.

Fundet i Genbrug - Hold da helt .......................


ja, det er en 2 spors og 7 og 15.

har haft gang i den et par korte gange.
der er i hvert fald lyd i den men føj den lugter af gammel kælder.
den skal total rengøres udenpå da den er totalt beskidt og den skal vidst også have lidt smøring.
den er lidt stram når man trykker play.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: revox PR99

Indlægaf Andrea » lør 10. sep 2022 16:56

MaxJ skrev:"
Fundet i Genbrug - Hold da helt ....................... "

Ja det svarer vel til at finde en guldbar i containeren med gammelt jern.


helt utroligt.
jeg kikkede også engang da jeg så den :QQS: .

helt utroligt.
dog også totalt beskidt og efterladt men alligevel.
nu bliver det spændende om den bliver ved og køre.
har den ganske kort igang engang i mellem så den kan starte stille op og ikke få et shock
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster