pioneer CT-F850

Spaghetti sektionen

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » lør 24. sep 2022 18:50

Andrea skrev:
MaxJ skrev:
cdp skrev:file:///C:/Users/Bruger/AppData/Local/Temp/MicrosoftEdgeDownloads/ccf25b2c-41ce-4ee8-9d6b-9c35cc85c706/Pioneer-CTF-850-Service-Manual.pdf

Hvis du kopierer ovenstående ind i google søgefeltet, får du en pdf. manual direkte frem - linket kan også hentes under free manuals herunder.
https://www.vintageshifi.com/m700.php
Der er 3 remme - kapstand, spejling til 2. kapstand og rem til optisk tæller - derudover kan ( et evt. ) IDLER-hjul også fejle. :thumbsup:


Jeg har alle manualer og diagrammer og har tilbudt dem.



mange tak.
det prøver jeg. der skal i hvert fald en anden elektrolyt i på printet men skal lige være sikker på det ikke er fusket med størrelsen også



kan ikke umiddelbart finde ud om den elektrolyt de har brugt er den rigtige størrelse.
har gransket den manual igennem flere gange.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » lør 24. sep 2022 18:52

jeg har aldrig rigtigt forstået hvorfor man skal have 2 trykruller.
hvad er formålet med det.
skal det ikke køre utroligt præcis for at båndet enten kører for løst eller for stramt.

hvad er formålet med det system.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf cdp » lør 24. sep 2022 20:35

Andrea skrev:jeg har aldrig rigtigt forstået hvorfor man skal have 2 trykruller.
hvad er formålet med det system.

Det korte svar er bedre gang konstans: mange pre indspillede cassetter og bånd af billig kvalitet, har en svingende præcision i opbygning og materialer. Dette elimineres til dels med 2 aksler, fordi fremføringen ikke distraheres af dårlig mekanik/modhold i båndkassetten. Den indeholder også en trykpude, der kan variere fra blot at være skumgummi til langt bedre et stykke fjederstål. Dette sagt lidt enkelt. Primær akslen i din maskine har direkte remdrev fra motoren og sekundærakslen er koblet videre derfra og vil have en anelse lavere hastighed. Systemet kaldes også closed loop og findes i maskiner af god kvalitet. Er kapstand direkte drevet foregår tilpasning elektronisk.
Taler vi autoreverse, er der sikkert andre termer, her bliver hovedet vendt 180 gr. ( tror experterne må hjælpe her ) ;)
Senest rettet af cdp lør 24. sep 2022 20:45, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » lør 24. sep 2022 20:39

cdp skrev:
Andrea skrev:jeg har aldrig rigtigt forstået hvorfor man skal have 2 trykruller.
hvad er formålet med det system.

Det korte svar er bedre gang konstans: mange pre indspillede cassetter og bånd af billig kvalitet, har en svingende præcision i opbygning og materialer. Dette elimineres til dels med 2 aksler, fordi fremføringen ikke distraheres af dårlig mekanik/modhold i båndkassetten. Den indeholder også en trykpude, der kan variere fra blot at være skumgummi til langt bedre et stykke fjederstål. Dette sagt lidt enkelt. Primær akslen i din maskine har direkte remdrev fra motoren og sekundærakslen er koblet videre derfra og vil have en anelse lavere hastighed.
Taler vi autoreverse, er der sikkert andre termer, her bliver hovedet vendt 180 gr. ( tror experterne må hjælpe her ) ;)



nååå. sådan.

det bliver da spændende og prøve engang når den kommer igang.
har flere af de originale kassetter som ikke kører ordeligt i de fleste andre.
de kan ikke trække ordeligt rundt.

men tak for svar.
så blev jeg det klogere.
nej der er ikke autoreverse i denne her.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » søn 25. sep 2022 19:00

er her nogle der kan fortælle mig om det er den rigtige størrelse elektrolyt de har skiftet ud der sidder i siden.
har kikket og kikket i den service manual men har kikket mig blind og kan ikke finde ud af det.
ville gerne have en ny sat i printet og ikke ved siden af.
det er noget klyt.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf snod » søn 25. sep 2022 19:44

Kapaciteten på 1000mF er ok, men den oprindelige er opgivet til 50V, hvor den på siden burde kunne klare 63V, så med forbehold for, at den er i orden, vil det spille.
Men: Jeg og nok også andre vil ikke lave det på den facon. En, der er plads til på printet, kan nemt findes.
Pioneer cass.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » søn 25. sep 2022 20:16

snod skrev:Kapaciteten på 1000mF er ok, men den oprindelige er opgivet til 50V, hvor den på siden burde kunne klare 63V, så med forbehold for, at den er i orden, vil det spille.
Men: Jeg og nok også andre vil ikke lave det på den facon. En, der er plads til på printet, kan nemt findes.
Pioneer cass.png



så har jeg bare kikket mig blind på det.
men 1000 tak. kunne jo godt være de havde fusket for meget.

så må jeg have fundet en der passer på printet.

har lige taget drevet ud af den for og skifte remmene i morgen.
det var en god omgang. noget af et drev der er i den.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Fredmarantz » søn 25. sep 2022 23:17

Ved at kigge på, hvorledes den "nye" blå elektrolytkondensator (1000uF 63V) er placeret i to sorte ledninger langt væk fra det sted, hvor det egentlig var meningen den skulle sidde, kan jeg ikke lade være med at få den tanke, at det nok var med vilje.

Hvis man kigger ned på det print, hvor den skulle sidde, så er det betænkelig tæt på dels en køleprofil med påmonteret transistor (eller omvendt :p ) samt en velvoksen effektmodstand. Begge disse bliver helt sikkert ret varme under drift og varmen herfra forkorter elektrolytkondensatorers liv, hvis de sidder tæt på. nok også derfor den er skiftet. Så man har nok villet have den ud af dette varme miljø. Mon der kan være noget om dette? eller også var den bare for stor at have siddende på den forholdsvise trange plads på printet.

Dette kan en tidligere "repper" have set og taget forbehold for. Det vil vel være en "bedre" løsning mht. driftssundhed i apparatet? - men hvad med originaliteten?



Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf cdp » man 26. sep 2022 06:17

Enig med Freddy - hvis ellers cap"en er ok, kunne den hæves fra print/varme en smule, ved at lodde et par lednings stykker på, så højde/centerafstand optimeres. En afstands plastring ml. print og lyt var også en mulighed. Brug stift kobber, evt. 1,5 kvd. inst. ledning. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » man 26. sep 2022 17:12

Fredmarantz skrev:Ved at kigge på, hvorledes den "nye" blå elektrolytkondensator (1000uF 63V) er placeret i to sorte ledninger langt væk fra det sted, hvor det egentlig var meningen den skulle sidde, kan jeg ikke lade være med at få den tanke, at det nok var med vilje.

Hvis man kigger ned på det print, hvor den skulle sidde, så er det betænkelig tæt på dels en køleprofil med påmonteret transistor (eller omvendt :p ) samt en velvoksen effektmodstand. Begge disse bliver helt sikkert ret varme under drift og varmen herfra forkorter elektrolytkondensatorers liv, hvis de sidder tæt på. nok også derfor den er skiftet. Så man har nok villet have den ud af dette varme miljø. Mon der kan være noget om dette? eller også var den bare for stor at have siddende på den forholdsvise trange plads på printet.

Dette kan en tidligere "repper" have set og taget forbehold for. Det vil vel være en "bedre" løsning mht. driftssundhed i apparatet? - men hvad med originaliteten?





Vh
Freddy



hmmm ja.
det kan det være noget om.

jeg tænkte bare da jeg så det.
vi kikker lidt i rodekassen. om den passer i er lige meget. vi ligger den bare et sted ;) .

men jeg vil alligevel have en ny og måske bare sætte den lidt højere.
Senest rettet af Andrea man 26. sep 2022 17:20, rettet i alt 1 gang.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » man 26. sep 2022 17:19

så er der skiftet remme.

det var da til og komme til.
de har faktisk lavet den ret godt. lige til og åbne og samle.
det værste var og få drevet ud og ind.
og de gamle remme har vidst ikke været brugt længe. de var helt aflange.

men hvad nu.
jeg kender ingen teknikkere i nærheden andet en dem der er i en radiobutik.
de påstår de er teknikkere men der er i hvert fald et fint rum ude bag ved med masser af åbne apparater.

hvis jeg ikke må tænde et par gange af kort varighed skal jeg så ofte de penge der koster.
mener de sagde de kostede 500 i start.
har ikke fået fat en en anden elektrolyt men den der sidder der kan jo godt være der til test.
men fik den jo. ovenikøbet med nye remme(som nok er noget gamle) men trækker fint når jeg kører rundt med fingeren.
så prisen for opstart er jo nok en fin pris for den stadig. kan se der ligger en på den blå avis til 5000 kr.
er det ikke lige i overkanten ??????

men godt jeg ikke skal betale for rem skift også.
det har nok været en god pris for det.

men er utroligt spændt på om den virker.
havde jo kort tændt for den da jeg fik den og den klikkede og der var lys i.
andet ved jeg ikke.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Helikon » man 26. sep 2022 18:16

Blot til info, den bule der er i bunden af den blå lyt der er så meget snak om, er tegn på den er ved at være færdig som lyt. Den bør skiftes. Og det samme gælder nok for resten af de oprindelige også.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » man 26. sep 2022 18:55

Helikon skrev:Blot til info, den bule der er i bunden af den blå lyt der er så meget snak om, er tegn på den er ved at være færdig som lyt. Den bør skiftes. Og det samme gælder nok for resten af de oprindelige også.



jo. den skal også skiftes.
skal bare se hvor jeg kan få en ny.

kan se den ene på printet er en smugle skæv så den skal nok også skiftes inden så længe.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » man 26. sep 2022 20:48

jeg har bestilt 2 nye elektrolytter.

en erstatning for den der sidder i siden og en ny af de 35V 1000 ved siden af. den ser ud til og sidde en smugle skævt så måske har den også en bule under.
så må jeg se hvad der sker ved det.
det skader jo i hvert fald ikke og skifte dem :Thumpsup:

men jeg skal vel ikke sætte en ny kondensator på netledningen.
den er der ikke fra fabrikken så ikke godt og vide hvorfor de har sat den på.

den var brændt af og den ser ud til og have været der rigtigt længe.
der var noget sort isoler bånd der bare fald af.
jeg har bare samlet ledningerne og sat noget krymp flex på.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf cdp » tirs 27. sep 2022 08:53

men jeg skal vel ikke sætte en ny kondensator på netledningen.
den er der ikke fra fabrikken så ikke godt og vide hvorfor de har sat den på.

Jeg kan ikke se formålet med den ( formodentlig støjcap ) du har fjernet, læser størrelse som 10uf- 5000v. - formoder det er forsøg på at afdække andre unoder, maskinen har lavet. Er der ikke en keramisk cap omkring/over afbryderen nu? Hvordan med justering for netspænding - er der indst. for 240V - på nogle forst. ligger der en blottet primær ledning til dette.
Max J har måske bedre scematic og kan komme svaret nærmere.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

ForegåendeNæste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster