pioneer CT-F850

Spaghetti sektionen

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » tirs 27. sep 2022 17:50

cdp skrev:
men jeg skal vel ikke sætte en ny kondensator på netledningen.
den er der ikke fra fabrikken så ikke godt og vide hvorfor de har sat den på.

Jeg kan ikke se formålet med den ( formodentlig støjcap ) du har fjernet, læser størrelse som 10uf- 5000v. - formoder det er forsøg på at afdække andre unoder, maskinen har lavet. Er der ikke en keramisk cap omkring/over afbryderen nu? Hvordan med justering for netspænding - er der indst. for 240V - på nogle forst. ligger der en blottet primær ledning til dette.
Max J har måske bedre scematic og kan komme svaret nærmere.



nej det ved jeg heller ikke.
men ja. 10 UF 5000V.

netspændings omskifteren stod på 220 og kunne stilles om til 240V og det har jeg gjort.
den kondensator sad over lending til 220.
der er ingenting over netledningen ud over sikringer.

nu har jeg skiftet den der sat i siden med en ny.
den de havde leveret ved siden af var en 35V 2200 og deri sidder en 1500.
så de har leveret forkert. ved ikke hvor meget det betyder men den anden så ikke bulet ud da jeg fik den ud.

jeg aner intet om hvad den er værd eller hvad man ofre på den så jeg gik uden for med( i tilfælde af fyrverkeri) og satte den til flere gange af ganske kort.
puha. er heller ikke glad for det men den er hel endnu. et sekund af gangen af flere gange..

men kunne konstatere at den klikkede men tonerhovederne og trykruller gik ikke op.
det må være det andet rele der klikkede.
ved heller ikke om den ikke kan li den står på play når man tænder.
prøvede spole knapperne. det gør den heller ikke.

nu ved jeg intet om den har virket eller ikke eller den bare skal have tid inden den reagere på knapperne.
der er lys ved båndet og display.

ved så ikke om jeg skal tage den hen til en teknikker.
aner intet om hvad man kan ofre men den er da værd og ofre noget på.
havde også kun strøm på meget kort tid.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » tirs 27. sep 2022 19:06

så nu ved jeg ikke lige hvad jeg skal.
der er muligvis fejl på siden tonehovederne ikke går op så det ender nok med den bare kommer til og stå.

aner intet hvad det må og kan koste og hvad det er værd.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf cdp » tirs 27. sep 2022 19:13

men kunne konstatere at den klikkede men tonerhovederne og trykruller gik ikke op.
det må være det andet rele der klikkede.
ved heller ikke om den ikke kan li den står på play når man tænder.
prøvede spole knapperne. det gør den heller ikke.

Broen skal kunne bevæges let med fingrene, eller endnu bedre ved manuelt at trække/trykke på magnet anker.
Der skal ikke meget træghed til, før det ikke virker ( læs indtørret smørrelse mv. )
Uden at lokke dig i ulykke - hvis du tør tænde og lade stå et halvt minut, burde den kunne gå i play/spole, prøv et par x. Sker der stadig ikke noget, taler det for lidt større fejlsøgning i styring/forsyning.
Ps - skulle den lyt ikke være min. 50 volt.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » tirs 27. sep 2022 19:16

cdp skrev:
men kunne konstatere at den klikkede men tonerhovederne og trykruller gik ikke op.
det må være det andet rele der klikkede.
ved heller ikke om den ikke kan li den står på play når man tænder.
prøvede spole knapperne. det gør den heller ikke.

Broen skal kunne bevæges let med fingrene, eller endnu bedre ved manuelt at trække/trykke på magnet anker.
Der skal ikke meget træghed til, før det ikke virker ( læs indtørret smørrelse mv. )
Uden at lokke dig i ulykke - hvis du tør tænde og lade stå et halvt minut, burde den kunne gå i play/spole, prøv et par x. Sker der stadig ikke noget, taler det for lidt større fejlsøgning i styring/forsyning.



er ikke meget for og lade den stå alt for længe. endnu.
den er hel endnu men man ved jo aldrig.

men man kan manuelt aktivere relerene ved og trykke med fineren og tonehovederne går op.
det samme med den anden der holder bremserne.
men ja. tænkte også et sekund måske ikke er helt nok.
den klikkede men det er jo nok det andet rele til bremsen.

havde låg på i tilfælde af fyverkeri.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » tirs 27. sep 2022 19:56

opdatering


kom i tanke om at de knapper jo nok aktiverer flere funktioner.
og dem har jeg jo ikke renset endnu.

det prøvede jeg så.
og gik ud igen.
tændte nogle gange og nu gik tonehovederne op og den lavede båndsalat.
intet udslag på metre.
men nu er der da mere liv i. den spoler ikke men det er jo nok de hjul der kører med frem og tilbage.
tjekkede det ellers da jeg havde drevet åbnet.

så nu skal jeg have åbnet drevet igen og se om det kan gøres noget der.
den går nok ikke hårdt nok op og trykker. der er fint gummi på hjulet endnu.

og den er sørme hel endnu og ingen afbrændte ting.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf cdp » tirs 27. sep 2022 20:20

så nu skal jeg have åbnet drevet igen og se om det kan gøres noget der.
den går nok ikke hårdt nok op og trykker. der er fint gummi på hjulet endnu.

og den er sørme hel endnu og ingen afbrændte ting.
Andrea


Super - er man blevet modig? :lol:
Selvom båndet kører på play i en lukket sløjfe, er der nu problemer med opsamling - dette og mangl. spoling er givet et Idler hjul, der er slidt eller blot tørt. ( er slid og ælde mon ikke ens ) - jeg har ikke luret opbygningen på din maskine, men problemet skal først søges her.
- Godt gået, keep on.. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf MaxJ » tirs 27. sep 2022 21:10

Det er ikke bare en kondensator. Det er en speciel rc led støjdæmper.
Som denne.

https://dk.rs-online.com/web/p/rc-led-k ... er/6167682
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » tirs 27. sep 2022 21:12

cdp skrev:
så nu skal jeg have åbnet drevet igen og se om det kan gøres noget der.
den går nok ikke hårdt nok op og trykker. der er fint gummi på hjulet endnu.

og den er sørme hel endnu og ingen afbrændte ting.
Andrea


Super - er man blevet modig? :lol:
Selvom båndet kører på play i en lukket sløjfe, er der nu problemer med opsamling - dette og mangl. spoling er givet et Idler hjul, der er slidt eller blot tørt. ( er slid og ælde mon ikke ens ) - jeg har ikke luret opbygningen på din maskine, men problemet skal først søges her.
- Godt gået, keep on.. :thumbsup:



måske lidt mere modig ja.

men ja. det er det hjul der kører frem og tilbage mellem højre og venstre.
det slår ikke helt tæt og kører så ikke ordenligt med rundt.
men den fjeder der holder det er nu forsvundet så der skal lige findes en eller anden fjeder.

men trykker jeg den let med fingere kører hjulet frem og tilbage og trækker med rundt så jeg må lige se hvad jeg kan finde af fjeder der kan bruges.
det må kunne lade sig gøre.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » ons 28. sep 2022 18:55

nu er det så mig der fusker.
men den fjeder er forsvundet og i øvrigt lige blevet en smugle for stor.
hvis ikke jeg gjorde det havde jeg ikke kunne teste den.

men. har før brugt smykkesnor som fjeder. og kan tilpasses i længde.
det har jeg så prøvet og sætte på da jeg ikke aner hvor jeg skal finde en ny fjeder henne.

men nu kan den spole og spille og den slår fint ud på metrene.

har haft den igang flere minutter og den er levende endnu. intet og se at nogle elektrolytter er blevet større eller noget afbrændt noget.
nu må den værste fare da være drevet over.
men det hjule har det vidst ikke for godt. kan man i det hele taget få fat i et nyt og en fjeder???
man kan også købe remme kan jeg se.


men hold op den afspiller tydeligt.
så tonehovederne fejler vidst slet intet.
skal have testet optager delen.

kan man være så heldig den ikke brænder af og have stået så længe helt forladt i en (nok fugtig) kælder.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » ons 28. sep 2022 18:56

det er irriterende billederne bliver på siden.
billederne her i computeren er den rigtige vej
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » ons 28. sep 2022 20:47

jeg siger i hvert fald tak for hjælpen selvom jeg måske ikke rettede mig helt efter det var det godt nok alligevel.
jeg aner intet om hvad den er værd og hvad man så kan ofre på den.


har nu haft den igang igen(indenfor) :Bange:
men stadig ingen fyrverkeri. :Thumpsup:

men nu kørte motoren til fremad og spole ikke igen. mærkeligt men der var en kold lodning på printet.
printet kunne se ud som noget der bliver varmt mange steder. så sådan ud inden jeg begyndte også.
men så ville den ikke spille men spole men det var så pause knappen der var galt med.
men det kom også til og køre.
jeg fik testet optage også. det kørte også med lidt motion.

men hold op den lyder godt.
men den skal nok have en gang justering men det bliver jo nok ikke så dyrt.
alt i alt ser den ud til og virke. nu skal den så langtids testes.
det bliver spændende hvordan det går.
vil i have opdatering hvordan det går.
nu er den så så langt.

men har det store problem jeg mangler en anden fjeder og et nyt hjul.
gad vide om man kan købe det???? for det virker til og være en super båndoptager.(som i også skriver)

og hvis jeg ikk har spurgt her var jeg måske ikke nået så langt
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf cdp » ons 28. sep 2022 21:43

og hvis jeg ikk har spurgt her var jeg måske ikke nået så langt

Det lyder næsten som et eventyr.. ;)

Det er jo charmen her på Vintage - vi prøver at hjælpe hinanden. Nu har jeg nok ført mig lige lovligt frem, men det lå jo næsten til højrebenet, og så håber jeg ikke at andre har følt sig forbigået med svar. ;)
Idler hjul kan du finde på Ebay - kig lidt på scematic, så opgaven er indenfor rammerne. Søg lidt på små fjedre og mekanik på div. Dk-sider, en donor er nok ikke så nem at finde, medmindre nogen herinde har noget.
- dejligt den spiller, til videre justering kan bl,a nævnes Kenras, ( netop indrettet lækkert værksted ), Nillerviborg og flere andre - men finish og rens klarer du sikkert selv.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Helikon » tors 29. sep 2022 10:34

Printet ser fint ud, der er ikke noget der har været varmt. Det brune er fluxrester fra lodningen. Printet er maskinloddet i noget der kaldes en bølgeloddemaskine. Først kører printet hen over et fluxbad der skummer flux op på undersiden/loddesiden, dernæst kører det hen over en forvarmer nærmest en stor brødrister og derefter over tinbadet. På nogle loddemaskiner var monteret en flux vasker og en cutter til sidst, cutteren klippede/skar benene så de fik ens længde.
Hvis du vil af med fuxresterne kan du vaske det af i sprit eller isopropylalkohol brug en pensel og lad være med at få noget på oversiden/komponentsiden. Det kan være en stor fordel at vaske det af da loddefejl er meget nemmere at se uden fluxrester, brug en luplampe til kontrol af lodninger og er du det mindste i tvivl om den er ok SKAL den efterloddes. Kontakter og stikforbindelser er også oplagte steder der mister forbindelse med tiden. Olie og fedt kan blive tykt og stift og får mekaniken til at gå trægt. Remme kan blive hårde, glatte, slappe, smuldre eller blive nærmest opløst. Meget af det har du oplevet allerede. Omhyggelighed er nøgleordet for om det bliver godt og kommer til at virke som det skal.
God fornøjelse med den.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » tors 29. sep 2022 19:12

Helikon skrev:Printet ser fint ud, der er ikke noget der har været varmt. Det brune er fluxrester fra lodningen. Printet er maskinloddet i noget der kaldes en bølgeloddemaskine. Først kører printet hen over et fluxbad der skummer flux op på undersiden/loddesiden, dernæst kører det hen over en forvarmer nærmest en stor brødrister og derefter over tinbadet. På nogle loddemaskiner var monteret en flux vasker og en cutter til sidst, cutteren klippede/skar benene så de fik ens længde.
Hvis du vil af med fuxresterne kan du vaske det af i sprit eller isopropylalkohol brug en pensel og lad være med at få noget på oversiden/komponentsiden. Det kan være en stor fordel at vaske det af da loddefejl er meget nemmere at se uden fluxrester, brug en luplampe til kontrol af lodninger og er du det mindste i tvivl om den er ok SKAL den efterloddes. Kontakter og stikforbindelser er også oplagte steder der mister forbindelse med tiden. Olie og fedt kan blive tykt og stift og får mekaniken til at gå trægt. Remme kan blive hårde, glatte, slappe, smuldre eller blive nærmest opløst. Meget af det har du oplevet allerede. Omhyggelighed er nøgleordet for om det bliver godt og kommer til at virke som det skal.
God fornøjelse med den.



nå ok. sådan.
det er bare ikke på det andet print så derfor troede jeg der var noget der varmer godt.

men nu er jeg da så langt og ved den i bund og grund kører.
hvis jeg skulle få brug for en teknikker ved jeg da mere om hvad den gør og ikke gør.
har ikke lige haft fat i den i dag men en af dagene igen.

så må jeg se om jeg kan finde nye gummi hjul og andet til den.
bare svært med ebay nu hvor man ikke rigtigt ved om der kommer en masse vilde gebyer på.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » tors 29. sep 2022 19:20

cdp skrev:
og hvis jeg ikk har spurgt her var jeg måske ikke nået så langt

Det lyder næsten som et eventyr.. ;)

Det er jo charmen her på Vintage - vi prøver at hjælpe hinanden. Nu har jeg nok ført mig lige lovligt frem, men det lå jo næsten til højrebenet, og så håber jeg ikke at andre har følt sig forbigået med svar. ;)
Idler hjul kan du finde på Ebay - kig lidt på scematic, så opgaven er indenfor rammerne. Søg lidt på små fjedre og mekanik på div. Dk-sider, en donor er nok ikke så nem at finde, medmindre nogen herinde har noget.
- dejligt den spiller, til videre justering kan bl,a nævnes Kenras, ( netop indrettet lækkert værksted ), Nillerviborg og flere andre - men finish og rens klarer du sikkert selv.



det er bare helt i orden.
må da også indrømme jeg heller ikke var glad for og bare sætte strøm til den.
ville heller ikke ødelægge noget der jo egenlig så ganske fint ud i standen.

ja. tror den godt kunne trænge til en justering.
bare ærgerligt det er så svært og finde et værksted eller privat hobby værksted.
jeg må lige søge på Kenras.

ja. alt det udvendige kan jeg sagtens selv. bortset fra alt det rust ovenpå men har spurgt et par steder og venter på svar.
ellers tror jeg den kan komme til og skinne flot. den er faktisk i rigtigt god stand ud over den er beskidt.

men øv med reservedele. har ikke handlet på ebay siden de indførte gebyrer.
det blev rigtigt dyrt da jeg havde noget på vej da de pludseligt indførte det.
men ser ud til de har noget i tyskland.
så vil jeg da også lede efter trykruller.

det må da være nogle stabile tonehoveder de der. ingen tegn på slid og virkelig tydelig lyd.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster