Bruger i stadig VHS?

Spaghetti sektionen

Bruger i stadig VHS?

Indlægaf Allan. A » lør 9. jun 2012 14:51

Hejsa herinde.

Jeg er lidt nysgerrig for at finde ud af om folk stadig anvender VHS-systemet? Jeg har en masse gamle bånd stående, som er hjemmeoptagelser og har i den forbindelse erhvervet mig en brugt Philips top-maskine. En VR900 MatchLine med 6 hoveder, HIFI Nicam Stereo og hele molevitten. Ret fed maskine med peak-indikatorer som viser lydniveaut´et for indspille styrken ligesom på en Hifi båndoptager. Den flimrer dog en anelse, så den er kommet en tur afsted til den lokale Hifi pusher for at blive renset og efterset/justeret.

Jeg gav 150 for maskinen og den er i rigtig flot stand og med velholdt fjernbetjening med mulighed for lys i knapperne. Eneste fejl på den er som sagt at den har lidt ujævnt billede, som især ses ved film med undertekster.

Er det for kostbart at reparere på eller hvad mener i? Ideen med maskinen er at den skal bruges til at rippe vores hjemmeoptagelser som vi har fra et tidligere video 8 kamera over på dvd igennem pc´en. Og man vil jo helst have det så godt som muligt, og efter hvad jeg har læst mig frem til, så er Philips´s MatchLine serie fra den tid ret fine maskiner. Det var den næst dyreste maskine fra Philips i år 2000 og havde en kostpris på knap 5000 danske kroner.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Bruger i stadig VHS?

Indlægaf eggers » lør 9. jun 2012 16:50

Jeg er generelt ikke til båndmaskiner, men en god spolebåndoptager kan give helt fin lydkvalitet. Kommer det til video er VHS nok det kvalitetsmæssige ringeste format at gemme noget på. Jeg ville digitalisere optagelser og gemme det på nogle harddiske i stedet for.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Bruger i stadig VHS?

Indlægaf Allan. A » lør 9. jun 2012 17:40

Det er osse planen at det skal digitaliseres og gemmen på computeren, så det evt. kan brændes ud på en dvd skive. Jeg vil bare kopiere det over fra en video som giver det bedst mulige billede. Derfor er det nok bedst at servicere en top-video fremfor at købe en anden brugt video som kan være mere slidt.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Bruger i stadig VHS?

Indlægaf thov » lør 9. jun 2012 17:51

Her er en video-grabber til formålet:
http://www.proshop.dk/Video-audio-grabb ... 32048.html

DVD'er fylder mindre og er mere håndterlige, men er nok mindre langtidsholdbare end VHS.

Om en kostbar VHS afspiller er bedre end en fra Bilka, er vel tvivlsomt, for kvaliteten af billedet ligger i selve båndet (Og er ikke noget at skrive hjem om).
Den dyre afspiller holder bare længere, og er forsynet med flere 'bells and whistles'.
thov
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16 maj 2010
Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Re: Bruger i stadig VHS?

Indlægaf Allan. A » lør 9. jun 2012 22:36

thov skrev:Her er en video-grabber til formålet:
http://www.proshop.dk/Video-audio-grabb ... 32048.html

DVD'er fylder mindre og er mere håndterlige, men er nok mindre langtidsholdbare end VHS.

Om en kostbar VHS afspiller er bedre end en fra Bilka, er vel tvivlsomt, for kvaliteten af billedet ligger i selve båndet (Og er ikke noget at skrive hjem om).
Den dyre afspiller holder bare længere, og er forsynet med flere 'bells and whistles'.


Hvad mener du med bells and whistles
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Bruger i stadig VHS?

Indlægaf Tube mania » lør 9. jun 2012 22:52

Ünødige knapper, funktioner og blinklys... :Skor:

Den her var nu flot, men for dævlen hvor var der fyldt op med komponenter i den...jeg blev sg lidt bange første gang jeg fik åbnet for herlighederne i sådan en :Kaffe:

Billede
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Bruger i stadig VHS?

Indlægaf Allan. A » søn 10. jun 2012 05:34

Kan godt huske disse gamle maskiner der :-) Mine forældre havde en magen til hihi
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Bruger i stadig VHS?

Indlægaf jcr1972 » søn 10. jun 2012 19:45

Ja sådan en havde mine forældre også :) Jeg bruger iøvrigt stadig VHS da jeg har mange bånd liggende fra tidligere tider. Og jeg bliver såmænd nok ved med at bruge det...
jcr1972
 

Re: Bruger i stadig VHS?

Indlægaf X-ray » man 11. jun 2012 18:59

Allan. A skrev: Ideen med maskinen er at den skal bruges til at rippe vores hjemmeoptagelser som vi har fra et tidligere video 8 kamera over på dvd igennem pc´en.

Hvis jeg forstår dit indlæg korrekt, så vil du afspille et Video-8 bånd i en VHS-maskine... :shock:.
Det kan man ikke ;) .

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Bruger i stadig VHS?

Indlægaf pqrannes » man 11. jun 2012 20:44

Vi klarer os her i huset med et par eksemplarer af en gammel Panasonic VHS-maskine:

Billede

Det er en model AG-7350; den er vist meget god.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Bruger i stadig VHS?

Indlægaf Tonni » man 11. jun 2012 20:51

pqrannes skrev:Vi klarer os her i huset med et par eksemplarer af en gammel Panasonic VHS-maskine:

Billede

Det er en model AG-7350; den er vist meget god.

PQR

Det er da vist dagens underdrivelse!!! :)
- Her nøjes vi med en Panasonic NV-F55 (haft fra ny, købt 1992) og en NV-FS88 fra samme producent...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Bruger i stadig VHS?

Indlægaf pqrannes » man 11. jun 2012 21:09

Tonni skrev:
pqrannes skrev:Vi klarer os her i huset med et par eksemplarer af en gammel Panasonic VHS-maskine:

Billede

Det er en model AG-7350; den er vist meget god.

PQR

Det er da vist dagens underdrivelse!!! :)...


Det ved jeg vist godt. Maskinerne har tilhørt et prof. tekstningsbureau, som brugte dem ifm. tekstning til bl.a. Danmarks Radio.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Bruger i stadig VHS?

Indlægaf jan_stevns » lør 14. jul 2012 19:09

Allan. A skrev:Hejsa herinde.

Jeg er lidt nysgerrig for at finde ud af om folk stadig anvender VHS-systemet?


Åehh jo - efter min JVC S-VHS'er døde ( en HR-S5500 ) måtte der jo findes en anden - det eneste at købe var en HR-S7960, der så lige for nyligt har gnavet samlingen af STAR TREK gennem.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 

Re: Bruger i stadig VHS?

Indlægaf Bent Egholm » lør 14. jul 2012 20:16

Ikke mere VHS her....efter at jeg for et par år siden lånte min Sony Hi-Fi VHS maskine permanent ud til min niece, tog jeg mig sammen og smed omkring 200 VHS bånd til storskrald for et par måneder siden.
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Bruger i stadig VHS?

Indlægaf Allan. A » lør 14. jul 2012 20:21

jan_stevns skrev:
Allan. A skrev:Hejsa herinde.

Jeg er lidt nysgerrig for at finde ud af om folk stadig anvender VHS-systemet?


Åehh jo - efter min JVC S-VHS'er døde ( en HR-S5500 ) måtte der jo findes en anden - det eneste at købe var en HR-S7960, der så lige for nyligt har gnavet samlingen af STAR TREK gennem.


Hejsa.

Dejligt at se jeg ikke er den eneste.

Jeg er osse glad for min Philips VR900, selvom den ikke har Super VHS, men stadig en eminent maskine. jeg har fpeyt skiftet trykrullen og fået den renset, men er stadig ikke helt tilfreds, den kan godt flimre lidt på nogle bånd, Dog er gode bånd næsten perfekte, men underteksterne, kan godt stå lidt rodet.

Har du en ide hvad det kan skyldes? Har læst mig frem til at det er en JVC maskine der gemmer sig indeni den Philips, med Philips teknikker som Turbo Drive etc.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster