Philips Cassetten - Service- Set?

Spaghetti sektionen

Philips Cassetten - Service- Set?

Indlægaf pqrannes » man 15. apr 2013 22:02

Hvad er dog dette:

Billede

Plasticæske med plads til tre kassettebånd. Netledning (220v) ind og ledning med din-højttalerstik (ind?).

Det ene bånd er et Testcassette 50 Hz/8 Hz, det andet et Head cleaning Cassette-bånd.

Jeg har ikke prøvet at lukke den op endnu, men venter på jeres superkvalificerede bud.

PQR

UPDATE; i flg. denne hollandske instruks side s 3 kan det bruges til at indstille en monokassettebåndoptager: http://docs.mfbfreaks.com/sm/Service_Manual_N2220.pdf
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Philips Cassetten - Service- Set?

Indlægaf Captain Phoenix » man 15. apr 2013 22:25

Jeg kan godt huske dette kassette-båndoptager service-sæt fra Philips (på værkstedet i min saglig fars radioforretning) - men det er godt nok længe siden, så jeg husker nok ikke det hele, men:

Rense-båndet er (naturligvis) til at rense tonehovederne på kassette-båndoptagerne.

Det andet bånd er til justering af tonehovedets lodrette vinkel på bånd-løb-retningen (= azimut). Det skal man bruge en højfrekvent tone til (altså 8 kHz-delen af båndet) - og noget måleudstyr (den lille box med instrumentet).
Man gør sådan: Båndet i båndoptageren, båndoptageren til en forstærker/radio med DIN-højttalerudgang, DIN-stikket fra service-sættet i højttalerudgangen og lysnet-stikket i kontakten.

Så starter man båndet og skruer op for lydstyrken til instrumentet giver et vist udslag (ca. midt på skalaen) - og herefter justeres azimut'en på en lille bitte skrue, der sidder tæt på tonehovedet (den er normalt forseglet med lak for ikke at gå ud af justering).

Det gælder ved justeringen om at opnå så højt output (højt instrumentudslag) for begge kanaler (og ens niveau), så man må skifte DIN-stikket mellem venstre og højre højttalerudgang. (Tror ikke man kan klare den ved at trykke mono-knappen ind - men andre ved det nok bedre).

Når tonehovedet står bedst muligt (= maks udslag) forsegles skruen igen - jeg plejede at bruge neglelak, det fungerede fint. (Man kan også justere azimut'en vha et bånd med hvid støj og bruge ørerne - i stedet for et instrument. Det er sikkert ikke helt så godt, men det er tydeligt at høre forskel som man justerer tonehovedets vinkel. Det er vigtigt at hvid-støj-båndet er indspillet på en båndoptager med korrekt azimut).

Hvad 50 Hz-delen af båndet er til, ved/husker jeg ikke..
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Philips Cassetten - Service- Set?

Indlægaf Captain Phoenix » man 15. apr 2013 22:29

pqrannes skrev:UPDATE; i flg. denne hollandske instruks side s 3 kan det bruges til at indstille en monokassettebåndoptager: http://docs.mfbfreaks.com/sm/Service_Manual_N2220.pdf

Jamen lige præcis - og ikke kun en mono-båndoptager.
Azimut-skruen er i øvrigt nr. 9 på fig. 1 i manualen, der er linket til.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Philips Cassetten - Service- Set?

Indlægaf Captain Phoenix » man 15. apr 2013 22:37

Captain Phoenix skrev:Hvad 50 Hz-delen af båndet er til, ved/husker jeg ikke..

Arh... det skulle jeg da have kunnet regne ud: 50 Hz-siden af båndet er til at kontrollere båndhastigheden på kassettebåndoptagere. Man sammenligner simpelt hen output'et fra båndoptagere med 50 Hz-brum'et fra lysnet-frekvensen (som der også står i manualen under "Controle van de bandsnelheid" - hollandsk er faktisk ikke så svært at forstå, hvis man kan lidt tysk oven i sit danske...)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Philips Cassetten - Service- Set?

Indlægaf pqrannes » tirs 16. apr 2013 16:36

Tak, Claus, så er der vist ikke meget tilbage at forklare om det apparat.

Hvis en kassettebåndoptagerentusiast mangler sådan en, kan han/hun give lyd.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster