Spolebåndoptager til 'studieindspilning'

Spaghetti sektionen

Spolebåndoptager til 'studieindspilning'

Indlægaf Storken » ons 22. maj 2013 09:59

Hej alle!

Jeg har i noget tid været interesseret i den gode gamle analoge indspilningsform, og det begynder nu at kilde i fingrene efter at komme til at lege med det selv.
Det drejer sig altså om multi-track recording (i mangel af dansk term), og hvilken spolebåndoptager, der ville være god at anskaffe sig.
Jeg har kigget lidt på Teacs 3440 og 3440 S, da de opfylder ønsket om egentlig 4-spors optagelse (eller virtuelt flere, ved at lave noget ping-pong med en mixer). Dog er jeg ikke særlig kendt i spolebåndsterræn, så andre bud er mere end velkomne, og da egentlig også grunden til at jeg laver denne tråd. Så hvad vil i foreslå?
Jeg er også åben for tilbud om salg - jeg ville bare ikke lave en tråd i markedspladsafdelingen, i og med at model, type etc. stadig er lidt løst formuleret. :roll:

- Simon
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Spolebåndoptager til 'studieindspilning'

Indlægaf Tube mania » ons 22. maj 2013 10:23

http://www.guloggratis.dk/elektronik/ra ... r-a800-mk3

Nahh..det var en joke, men den her er da billig...har vist røget nogle smøger...
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=21&t=55255
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Spolebåndoptager til 'studieindspilning'

Indlægaf Storken » ons 22. maj 2013 11:20

Har set den første på et tidspunkt. Den er fed! Meen, ja. Nok bare lidt uden for budgettet. Akai'en ser deriomod fin ud - rent prismæssigt, vel at mærke. Tak!
Jeg er stadig åben for andre indslag! ;-)
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Spolebåndoptager til 'studieindspilning'

Indlægaf Fredmarantz » ons 22. maj 2013 11:25

check evt. Fostex og Tascam ud - mange studier har brugt disse og de fås i mange versioner. Mange har stået - og står stadig i gemmerne (og til salg her og der) i div. studier. Maskinerne har været brugt meget til radiospots - reklamer mv.)

Der er fx en angiveligt fin én her: http://www.dba.dk/spolebaandoptager-fostex/id-91515423/

Der er solgt rigtig mange i DK.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Spolebåndoptager til 'studieindspilning'

Indlægaf Torben » ons 22. maj 2013 14:13

Enig i Fostex og TAscam - jeg mener at begge maskiner også stadig kan fanges - måske i studier hvor de bare står og flyder i 4 eller flere spor - uden at fylde som køkkenborde!
v hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Spolebåndoptager til 'studieindspilning'

Indlægaf vanja » ons 22. maj 2013 16:01

Ring til Bremer, på 39690669 og hør hvad han har på lager. Han bor i Søborg. Hvis han ikke har det (vintage) er der ingen der har. VH Vanja
Thorens TD 150/Ortofon sl 15e - Philips N 1702 -SVHS - HI8 - DV - HD - DAT - spillemusik grej m. m.
Brugeravatar
vanja
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 jun 2012
Geografisk sted: Byen med Danmarks bedste indkøbscenter
Lokalitet: Rødovre

Re: Spolebåndoptager til 'studieindspilning'

Indlægaf Storken » lør 25. maj 2013 10:14

I skal have super mange gange tak for hjælpen! Har kigget på både Fostex og Tascam, men det ender nu nok alligevel med at blive den Akai, der har røget nogle smøger, som jeg får fat i. Den er billig (hvilket er godt, da det hele er lidt på forsøgsbasis), og så er der et lille projekt i den. Opdatering følger når jeg får den mellem hænderne. ;)
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Spolebåndoptager til 'studieindspilning'

Indlægaf Storken » tors 30. maj 2013 11:43

Så landede den i går! Klaus (X-Ray) hjalp med transporten, og så tog vi også lige en kop formiddagskaffe - tak, det var hyggeligt!
Nå, men bånoptageren har røget smøger, rigtig mange smøger. Der kommer lige et billede her:
Billede
Udover nikotinen har den et par andre skavanker. Jeg håber, at det meste er noget jeg kan rense mig til. Der er en løs forbindelse eller noget skidt i tape/source omskifteren, da jeg kan få indgangssignalet til at forsvinde og komme igen alt efter hvor meget jeg lige vrikker med switchen. Der er skrat i de fleste potentiometre og kanal 1 (om muligt også flere) har det lidt med at forvrænge.
En - forhåbentlig - sidste ting er, at især venstre spole kører skævt. Det er ikke bare spolen, men selve 'pinden' som spolen sidder på, der er lidt skæv. Jeg har lagt et par videoer på Youtube for at demonstrere det: http://youtu.be/h9iLFEbCw30 og http://youtu.be/E4DZ5FZdifo
Jeg har mod på at få den til at skinne! Jeg har nok bare brug for alle de råd, jeg kan få. Så skyd løs! :Thumpsup:
- Simon
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster