Båndoptagere

Spaghetti sektionen

Re: Båndoptagere

Indlægaf Tube mania » lør 11. jan 2014 00:25

Lidt info om bånd.

Når et bånd passerer slettehovedet efterlades båndet som neutralt dvs lige mange nordpoler og sydpoler er flettet ind i hinanden. I den tilstand kan båndet passere spille hovedet uden at afsætte signal. Båndet lader sig indspille uden biasering, men vil gøre modstand med stærk forvrængning til følge. En forvrængning som minder utroligt meget om et udgangstrin uden tomgangs-strøm (cross-over)...bare meget værre. For at undgå det bringes båndet ind i et område hvor det lader sig indspille uden forvrængning til følge.

Det er bias...den samme højfrekvens som bruges i slettehovedet. Den indspilles sammen med signalet og tvinger magnet partiklerne over det besværlige område. Højfrekvensen findes på båndet efter indspilning, men kan ikke aftastes af afspille hovedet og har i øvrigt ikke mere betydning. Der stilles høje krav til bias/slette generator ang forvrængning. Hvis de forvrænger med 2. harmonisk vil de efterlade båndet med lidt dc magnetisme som vil medføre forringet signall/støj forhold. Derfor er de generatorer altid symmetrisk push-pull opbygget hvad enten det er med rør eller transistorer og frekvensen er 80-100Khz
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Båndoptagere

Indlægaf stig45 » ons 9. dec 2015 23:21

For resten jeg rense tonehovederne i isopropanol/isopropyl alkohol man kan købe det i små flasker på omkring 15 ML og det er tæske dyrt , jeg vil anbefale at man går i Matas og køber isopropyl alkohol 500 ML til 45 kr. og der er til en fryglig masse rensninger
1 stk. Beomaster 5500,1 stk. Master control panel 5500,2 stk. Beocord 5500,1 stk. Beocord 9000,1 stk Beogram 5500 med MMC 1 pickup,1 stk. Beogram CD 6500,2 stk. Beolab 1
stig45
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 25 aug 2013
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Båndoptagere

Indlægaf Nesredna » tors 10. dec 2015 15:07

Jamen sikke mange der stadig har kassettebåndmaskiner. ;)

Har selv to stk stående: En NIKKO ND-1000C (Arvet fra min morfar, der selv var "vild" med musik) og en Denon DR-M44HX. (købt en gang sidst i 80'erne0'erne)
Desvære er de ikke helt i top.

Nikko'en har mistet remmen der bla driver tælleren. det gør at den stopper efter 1-2 sek med og køre. Fik bestilt en rem, men det var bare ikke til det. Der sidder to remme i. Kan ikke finde den anden rem type. Har også svært ved og se hvordan det skal løbe, da den gamle rem er "smeltet" væk.

Denon'en virker fint og lyder super, men den har det med og være lidt ustabil når man afspiller. Lige i starten køre båndet ikke korrekt hen over tonehovedet. Der går lige nogle sekunder før det retter sig op.

Måske der er en der kan hjælpe med og finde en løsning på begge problemer
Mvh
Kenneth Andersen
Nesredna
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 24 aug 2010
Geografisk sted: Tåstrup
Lokalitet: Tåstrup

Re: Båndoptagere

Indlægaf acj1980 » tors 10. dec 2015 20:30

Ja.. jeg har også stadigvæk både kassette og spole.. siden sidst udvidet med en Sony tc755 til store spoler, pt befinder den sig til stor service hos min gode ven der er en ørn til den slags ;-)
acj1980
 

Re: Båndoptagere

Indlægaf cassette freak » lør 5. mar 2016 23:05

:OLO:
Kelvinthomsen skrev:Hejsa

Hvorfor bruge kassetten når vi er midt i den Digitale tidsalder.? Måske er det hele blevet lidt for Digital.

Vi skal have Digitale tv box da de lukkede det analoge net. Så skulle vi have ny tv box da de lavede et ny net, og så skal vi have ny box for at få fuld udbytte af HD signaler.

Om 10 år står der 50 boxe inde i et rum for til den tid skal vi nok have en box til hvert tv kanal...

Og så har vi ikke snakket om hvordan billedet faktisk er blevet. Pixel pixel pixel. Dårlig lyd.

Dette var nok en lille smule underlig at skrive alt det pjat ikke??

Men nu kommer vi til det.

Vi bruger Kassetten fordi det er sjovt. Og det ser godt ud, og så har det nok noget at gøre med at det brugte vi også år tilbage. I vores barndom. I vores Commodore 64. Ja den har været med længe.

Og så er den stabil hvis man behandler den godt.

Jeg er så glad for at jeg har fundet ud af at der er noget der hedder http://www.vintagehifi.dk

Hvor er det fantasktisk at se hvor mange ligesindet folk der er i sådan et lille land. Nu har jeg gået i alle de år og holdt min interesse for mig selv, fordi at man ikke kunne snakke med nogen om det, fordi at de siger at det er fjollet, at sidde og kikke på Kassettebånd, spolebånd, betamax og laserdisc og alt det gamle.

Men for pokker. Det er VORES interesse. Der er ikke foreskel på om vi sidder og "leger" med en gammel Amiga Computer end det er når folk står ude i garagen og roder med en gammel bil. En motor for mig er en kedelig dynge jern der bare skal kunne gå. Men det er deres interesse fint nok, men det skal de aldrig høre på.
Tænk hvis jeg til en fest fortalte stolt at jeg lige havde købt min drømme kassetteafspiller....jaja.

Så tak folkens for en fantastisk forum.

Jeg selv er en lykkelig ejer af:

Akai GX-75 kassette optager.
Sony Betamax
Pioneer Laserdisc
7-8 VHS Maskiner.
Commodore 64, Commodore 128. Amiga 500, 600, 1200 Amiga cd32.

Og en del mere.
cassette freak
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05 mar 2016
Lokalitet: 4900 nakskov

Re: Båndoptagere

Indlægaf Torben » søn 6. mar 2016 02:33

Helt ærligt!
Jeg finder det dybt relevant netop at skrive om kassetten!
Og spolebåndoptagere!
Altså - grammofoner er ok!
Naturligvis - men det har altid moret og glædet mig at bruge spole og kassette!
Faktisk er vi et par stykker der her i dag talte om at stille en båndoptager afdelin g - med demonstrationer op!
Dengang havde jeg en Delphon med SME og senere en 124!
Som kedede mig!
Landede på en Revox!
Den blev lettere støvet!
For kassetten kom! Først en Harman Kardon - hed den ikke CAD 5?
Så en Pioneer - senere en skøn Tungsram!
Pg så Nakamichi 1000
Så jeg opgav pladerne med nålestøj osv. og købte kassetter!
Og det fortrød jeg ikke - de store klassikere lød flot - arbejdede med Dolby, også løse enheder!
Så - jo, kassetter er fine - har i øvrigt 30 indspillede spolebånd - senest 2 13 cm klassiske DG med Karajan!
Analog når det er bedst!
så et slag for bånd i det hele taget!
Med venlig hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Foregående

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster