Akai GX-630D-SS i udu!

Spaghetti sektionen

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf jan_stevns » søn 29. dec 2013 21:09

Storken skrev:Er der nogen der kender til sådan en fætter?


Tror der skal graves meget dybt i gemmerne - hvis der stadig er nogen tilbage ... indtil da kan du jo altid "bypasse" den
jan_stevns
 

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf Storken » søn 29. dec 2013 21:34

jan_stevns skrev:
Storken skrev:Er der nogen der kender til sådan en fætter?


Tror der skal graves meget dybt i gemmerne - hvis der stadig er nogen tilbage ... indtil da kan du jo altid "bypasse" den


Hvorfor havde jeg ikke tænkt på det? :ide: Tak!

EDIT:
Igen, ved jeg ikke hvofor jeg ikke bypass'ede switchen før nu - for så kunne jeg jo også tjekke om det faktisk var den, der skabte problemer. :oops: Og ganske rigtigt. Uden switch kører den igen!
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf jan_stevns » søn 29. dec 2013 21:56

Storken skrev:Hvorfor havde jeg ikke tænkt på det? :ide: Tak!

EDIT:
Igen, ved jeg ikke hvofor jeg ikke bypass'ede switchen før nu - for så kunne jeg jo også tjekke om det faktisk var den, der skabte problemer. :oops: Og ganske rigtigt. Uden switch kører den igen!


Nogen gange glemmer man det åbentlyse :)

Been there, done that - got the t-shirt :thumbsup:
jan_stevns
 

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf Tube mania » søn 29. dec 2013 22:14

Hvis du VIL rense med kontakt 60...så husk at bruge hele pakken...ellers får du snart huller i musikken ;)

http://www.kontaktchemie.dk/Produktover ... akt_60.htm
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf acj1980 » man 30. dec 2013 00:58

Storken skrev:Til rensning ville jeg selv bruge Kontakt 60, selvom mange mener, at WD40 er et udemærket vidundermiddel. Men nok om det! ;)
Jeg skal under alle omstændigheder have et helt ny switch. Jeg ved desværre ikke, hvad den hedder, da jeg ikke har set denne slags før. Det er i bund og grund en lille flad sort rektangel, med en lille pind som selve omskifteren - det hele af plastik.
Er der nogen der kender til sådan en fætter?



Kan du ikek se om du kan tage et billede af banditten? for det kan være nogle af os har adgange til slaraffenland ;-)
acj1980
 

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf Storken » man 30. dec 2013 01:52

Her er billeder af switchen:
Billede

Billede

Pinden er som nævnt knækket, så derfor mangler den på fronten. Og i forsøget på at lodde den ud, røg hele det ene ben af. :GFF: Den er åbenbart yderst skrøbelig! (Eller også var jeg bare lidt en klovn..) :roll:
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf jan_stevns » man 30. dec 2013 01:58

Storken skrev:Pinden er som nævnt knækket, så derfor mangler den på fronten. Og i forsøget på at lodde den ud, røg hele det ene ben af. :GFF: Den er åbenbart yderst skrøbelig! (Eller også var jeg bare lidt en klovn..) :roll:


De plejer at være skrøbelige :)

og er væk, så man skal være ganske kreativ

kan det hjælpe - så gør som jeg - udskriv dette billede, og placer det et passende sted

Billede
jan_stevns
 

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf Storken » ons 12. mar 2014 11:52

Lige en lille opfølgning, da jeg nu har fået kigget lidt mere på den. Power-switchen er stadig helt død, så jeg klarer med at tænde og slukke ved bare at tage stikket ind og ud af stikkontakten.
Tilgenglæd har jeg fået potentiometre og switches renset. Det hjalp en del på skrat, kanaludfald og source-lyd.
Men den er altså gal, når jeg optager og afspiller noget. Lyden er mudret, ikke helt i balance og forvrænget.
Jeg har prøvet at justere på tonehovederne, og som de er indstillet nu, bliver det kun værre, når de bliver justeret yderligere. (Hvilket vel tyder på at justeringen er okay??)
Hjælp søges!

- Simon
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf acj1980 » ons 12. mar 2014 19:34

Storken skrev:Lige en lille opfølgning, da jeg nu har fået kigget lidt mere på den. Power-switchen er stadig helt død, så jeg klarer med at tænde og slukke ved bare at tage stikket ind og ud af stikkontakten.
Tilgenglæd har jeg fået potentiometre og switches renset. Det hjalp en del på skrat, kanaludfald og source-lyd.
Men den er altså gal, når jeg optager og afspiller noget. Lyden er mudret, ikke helt i balance og forvrænget.
Jeg har prøvet at justere på tonehovederne, og som de er indstillet nu, bliver det kun værre, når de bliver justeret yderligere. (Hvilket vel tyder på at justeringen er okay??)
Hjælp søges!

- Simon

som udgangspunkt hvis du før har haft optaget på maskine og det var i orden pil da ALDRIG ved justeringen af tonehoveder/optagehoveder, som du nævner det tyder det på at der er en fejl fra slette oscillatoren og ud til optage hovederne, dette kan sagtens være en kontakt fejl, men også at oscillatoren har fået en fejl, eller bias kondensatorene/omskiftere har ændret sig.
lige et par spørgsmål.

Hvor længe siden er det du sidst har optaget på maskinen?
Kan du høre om den sletter den tidligere optagelse helt?
er lydstyrken ens på begge begge vu metre
og endelig, du nævner lyder en mudret, hvordan skal det forståes, er det diskant eller mellemtone eller begge dele der mangler?

Alex
acj1980
 

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf Storken » ons 12. mar 2014 20:02

acj1980 skrev:Hvor længe siden er det du sidst har optaget på maskinen?
Kan du høre om den sletter den tidligere optagelse helt?
er lydstyrken ens på begge begge vu metre
og endelig, du nævner lyder en mudret, hvordan skal det forståes, er det diskant eller mellemtone eller begge dele der mangler?

Alex


Jeg har aldrig optaget på maskinen, hvor det har været iorden. Den var altså i udu fra da jeg fik den. Det jeg har gjort har kun gjort udfald til den gode side.
Den sletter tidligere optagelser fint.
VU metrene er ikke ens. Når jeg optager på track 1 og 3, er det track 1, der er lavere. Når jeg optager på 2 og 4, er det 4, der er lavere.
Med mudret mener jeg at diskanten mangler, måske lidt af mellemtonen. Det er som om lyden af pakket ind i en sæk.
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf acj1980 » ons 12. mar 2014 21:29

Storken skrev:
acj1980 skrev:Hvor længe siden er det du sidst har optaget på maskinen?
Kan du høre om den sletter den tidligere optagelse helt?
er lydstyrken ens på begge begge vu metre
og endelig, du nævner lyder en mudret, hvordan skal det forståes, er det diskant eller mellemtone eller begge dele der mangler?

Alex


Jeg har aldrig optaget på maskinen, hvor det har været iorden. Den var altså i udu fra da jeg fik den. Det jeg har gjort har kun gjort udfald til den gode side.
Den sletter tidligere optagelser fint.
VU metrene er ikke ens. Når jeg optager på track 1 og 3, er det track 1, der er lavere. Når jeg optager på 2 og 4, er det 4, der er lavere.
Med mudret mener jeg at diskanten mangler, måske lidt af mellemtonen. Det er som om lyden af pakket ind i en sæk.


Okay så langt så godt, jeg har tilbage i midten af 90erne været ude for den samme fejl med min fars Akai, dengang modificerede jeg slette oscillatoren pga. der var nogle defekte kondensatorer eller overførings blokke som ikke havde det så godt mere, lyden blev derefter acceptabel, men måske er den ene kanal blot bare en anelse svagere.. er det med optage og afspille hoveder, eller er det kombihovede vi snakker om?
acj1980
 

Re: Akai GX-630D-SS i udu!

Indlægaf Storken » ons 12. mar 2014 22:24

acj1980 skrev:.. er det med optage og afspille hoveder, eller er det kombihovede vi snakker om?


Det er med seperat optage- og afspillehoved. Jeg kunne godt forestille mig at det var nogle kondensatorer, der ikke havde det så godt, men jeg ved det ikke.
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Foregående

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 72 gæster