Telefunken Magnetophon 85

Spaghetti sektionen

Telefunken Magnetophon 85

Indlægaf acj1980 » man 30. dec 2013 01:26

Jeg er egentlig ikke generelt til udenlands elektronik, for skal man samle på det også, får man hurtig plads problemer, men af og til gør jeg en undtagelse, jeg har nemlig fået fat i sådan en her, og i forhold til de gængse danske modeller der var på markedet (inkl philips major) så må jeg sige at her får man altså virkelig kød på benet, et kig i service manualen afslører at der er tale og rigtig fin kvalitet , en lyd båndbredde på 30-12khz ved 9.5cm/s og et max wow på 0.2 promille og ved 19.05cm/sek får man et frekvens område der hedder 30-20khz og et max wow på 0.2 promille.
Maskinen er lavet over flere år, i forskellige variationer, denne er så fra 1963 (flere billeder følger) og her har man mulig for at køre enten ccir standard eller et andet den har været lavet til, jeg fandt den i årbogen fra Rakteksa for året 1961-62, her står den til 1585kroner.. mod f.eks Philips Major El3542 der kun kostede 1150Kr.

Her får man også en 5 watt push-pull forstærker samt medhør under optagelsen, jo her er der hvertfald ikke sparet.. og slet ikke på kvaliteten, man fornemmer vi teknisk har ligget noget tilbage i forhold til tyskerne.

Jeg har haft remme ude og poleret dem med fint sandpapir så de igen er ru, dog var den nederste rem som sidder fra motoren og ud til de to mellemhjul ikke meget værd så den blev skiftet med en jeg havde liggende som passede ud fra hvad jeg fik målt mig frem til.

Der var ikke meget lyd i selve forstærkeren men til gengæld pænt meget varme fra de to stk EL95 der sidder under forpladen, faktisk trak de små 300mA på lysnetsiden, et hurtigt kig afslørede man havde anvendt nogle bestemt kondensatorere der minder lidt om engelske hunts, og med tiden leder de strøm, så de blev skiftet og det samme med de andre som sad på de små print under selve værket, dette gav absolut positiv respons og den spiller sobert og fyldigt 2 spors mono.

Billede

Billede
Push-pull forstærkeren med Ecc83 som driver og for forstærker og EL95 i udgangen
Billede

Billede
Hastigheds omskifter
Billede

Billede
Tone hoveder
Billede
Oscillator delen
Billede
Elektromagneten der løfter kapstan gummirullen op ved play, nederst til højre EF86 som indgangs forstærker
Billede
Afspiller printet under Ecc81, det er de beige farvede kondensatorer der driller
Billede
Og til sidst de skiftede kondensatorer
Billede
acj1980
 

Re: Telefunken Magnetophon 85

Indlægaf kbekke » man 30. dec 2013 01:41

Super indlæg!

:thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Telefunken Magnetophon 85

Indlægaf jan_stevns » man 30. dec 2013 01:56

Herligt at se sådan en gamling - men øehhh wow på 0.2promille kræver da et svinghjul på 45kg cirka :Skor:
jan_stevns
 

Re: Telefunken Magnetophon 85

Indlægaf Tube mania » man 30. dec 2013 02:01

Enig...er der ved at gå lidt mode i gamle båndmaskiner...skal vi have et tape-shootout..
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Telefunken Magnetophon 85

Indlægaf mcs_5 » man 30. dec 2013 02:28

Fin maskine!

Og det der ikke er CCIR: NARTB = NAB = gammel amerikansk standard.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Telefunken Magnetophon 85

Indlægaf Torben » man 30. dec 2013 03:08

tillykke ! Telefunken var ikke så meget fremme i Danmark dengang - lidt synd, de lavede gode maskiner.
Sjovt at de gamle båndmaskiner stadig holder - jeg har selv en del!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Telefunken Magnetophon 85

Indlægaf acj1980 » man 30. dec 2013 12:24

Tak for alle jeres kommentarer, det er jo herligt den slags falder i god jord, der har nok været lagt mest vøgt på de danske, og desuden var import ikke så udbredt, ikke indenfor underholdnings elektronik.

Jeg har haft en tilsvarende maskine for nogle år tilbage, men den var desværre helt umuligt at få til at fungere mekanisk, så det er nok mere held når gummiet er iorden.

Tak til dig mcs_5 for den med den amerikanske standard, det vidste jeg ikke ;-), @Jan Stevns, hi hi ja det skulle man tro, mht promille... jeg mener det står således i service diagrammet, det plejer at være det som man opgiver det i, men kan også hilse at sige det ikke just er en letvægter selvom det er støbt aluchassis ;-).

Det kunne iøvrigt være sjovt at se nogle af jeres maskiner ;-), der følger flere billeder senere, jeg skal bare lige have tid til at få taget de sidste jeg mangler efter udskiftning af komponenter og have den samlet ;-)

Mange hilsner

Alex
acj1980
 

Re: Telefunken Magnetophon 85

Indlægaf Tube mania » man 30. dec 2013 13:13

Her er min Tandberg model 74 fra 1964...den spiller helt fantastisk. Jeg har endda været heldig at finde en enkelt Tandberg spole...måske har jeg flere. Jeg kan godt lide løbeværket...en rem, et mellemhjul og det funker bare. Den har ikke egentlige bremser, men spolerne er i træk konstant modsat rettet og så lægger man mere eller mindre træk på spolerne efter hvad maskinen laver. Det giver en flot opbremsning fra 180kmt til 0

Billede

Country: Norway
Year: 1964
Power: AC 110, 125, 145, 200, 220, 245 V
Tubes: ECL86 (x2), ECC83 (x4), ECC82, EAM86 (x2)
Speeds: 1 7/8, 3 3/4, 7 1/2
Tracks: 4
Reel size: 7''
Quality: 19 cm (30-20 000 Hz), 9,5 cm 30-14 000 Hz, 4,75 cm (50-7 000 Hz),
Stereo tape-recorder with built-in amplifier and loudspeakers.
Power out: 2 X 4W
Power: 85W
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 78 gæster