Trætte motorer

Spaghetti sektionen

Trætte motorer

Indlægaf acj1980 » ons 1. jan 2014 21:17

Jeg har haft flere ældre maskiner i hænderne hvor jeg har oplevet at motorene ganske enkelt ikke fik maskinen til at gå de rette hastighed, selvom man skiller motoren ad og renser lejre osv. hjælper det ikke en dyt, hvad er det egentlig der sker, det er de motorer der sluger spændingen direkte fra lysnettet dem men to spoler og et anker imellem.

mange hilsner og godt nytår til jer

Alex
acj1980
 

Re: Trætte motorer

Indlægaf jan_stevns » ons 1. jan 2014 22:31

acj1980 skrev:Jeg har haft flere ældre maskiner i hænderne hvor jeg har oplevet at motorene ganske enkelt ikke fik maskinen til at gå de rette hastighed, selvom man skiller motoren ad og renser lejre osv. hjælper det ikke en dyt, hvad er det egentlig der sker, det er de motorer der sluger spændingen direkte fra lysnettet dem men to spoler og et anker imellem.


De fleste - f.eks i båndoptagere , har en kondensator på 2.5-5uF siddende i serie med den ene vikling i motoren - typisk problembarn.
jan_stevns
 

Re: Trætte motorer

Indlægaf acj1980 » ons 1. jan 2014 23:54

Hej Jan.

Tak for svaret, det er min telefunken båndoptager som jeg har et problem med, faktisk går den endnu mere langsam når den er helt kold, og det til trods for motoren er smurt i lejre og køre gnidningsløst.

Mvh

Alex
acj1980
 

Re: Trætte motorer

Indlægaf jan_stevns » tors 2. jan 2014 00:01

acj1980 skrev:Tak for svaret, det er min telefunken båndoptager som jeg har et problem med, faktisk går den endnu mere langsam når den er helt kold, og det til trods for motoren er smurt i lejre og køre gnidningsløst.


Jeg går ud fra det er en mellemhjuler :) Du skal også lige sikre dig at både hjulet og svinghjulet kører gnidningsløst. Nogle mellemhjul bliver hårde, og ter sig derfor mærkeligt.
jan_stevns
 

Re: Trætte motorer

Indlægaf acj1980 » tors 2. jan 2014 00:24

jan_stevns skrev:
acj1980 skrev:Tak for svaret, det er min telefunken båndoptager som jeg har et problem med, faktisk går den endnu mere langsam når den er helt kold, og det til trods for motoren er smurt i lejre og køre gnidningsløst.


Jeg går ud fra det er en mellemhjuler :) Du skal også lige sikre dig at både hjulet og svinghjulet kører gnidningsløst. Nogle mellemhjul bliver hårde, og ter sig derfor mærkeligt.


Nej på telefunken er det remtræk, men de er hverken for slappe eller stramme, men har kendskab til problemet hvis gummiet er blevet for hårdt, det er der dog ikke tale om i dette tilfælde
acj1980
 

Re: Trætte motorer

Indlægaf Torben » tors 2. jan 2014 01:53

men det kan let være remmen eller remmene!
TAndbergs undderlige - men duelige ottetals rem kunne godt drille, det første signal om udu var at den spolede langsomt!
Lige så med andre remtrukne spolemaskiner!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Trætte motorer

Indlægaf acj1980 » tors 2. jan 2014 01:58

Torben skrev:men det kan let være remmen eller remmene!
TAndbergs undderlige - men duelige ottetals rem kunne godt drille, det første signal om udu var at den spolede langsomt!
Lige så med andre remtrukne spolemaskiner!
Hilsen Torben



Jeg kan garantere det IKKE er remmene, de er som de skal være!
acj1980
 

Re: Trætte motorer

Indlægaf jan_stevns » tors 2. jan 2014 03:46

Torben skrev:men det kan let være remmen eller remmene!
TAndbergs undderlige - men duelige ottetals rem kunne godt drille, det første signal om udu var at den spolede langsomt!
Lige så med andre remtrukne spolemaskiner!
Hilsen Torben


Torben - ingen Tandberg med 8tals rem har hastighedsproblemer på grund af _den_ rem ~ capstan'en er mellemhjulsdrevet.
jan_stevns
 

Re: Trætte motorer

Indlægaf jcr1972 » tors 2. jan 2014 06:29

Det kan være selve ankeret den er gal med. Især i kortslutningsmotorer, hvor de tykke kobberstænger (-viklinger), er støbt fast i hver ende af af ankeret med en letmetalslegering. Over tid, og ofte ved skiftende temp./luftfugtighed = dårlig opbevaring, kan forbindelsen til nogle af disse "stænger" tilsyneladende blive dårlig. Derved roterer motoren nok så fint ubelastet, men det korrekte omdrejningstal reduceres ved belastning. Jeg har oplevet problemet flere gange, selv ved 2 helt ens, rengjorte og smurte motorer ;)

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Trætte motorer

Indlægaf Tube mania » tors 2. jan 2014 11:10

Jeg kan se du har skiftet remmen fra motoren ud til mellem hjulene....det diskuteres på et tysk forum at tykkelsen på denne rem har indflydelse på hastigheden og ikke må være tyndere end den originale. Om det er rigtig ved jeg ikke...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Trætte motorer

Indlægaf acj1980 » tors 2. jan 2014 14:35

Tube mania skrev:Jeg kan se du har skiftet remmen fra motoren ud til mellem hjulene....det diskuteres på et tysk forum at tykkelsen på denne rem har indflydelse på hastigheden og ikke må være tyndere end den originale. Om det er rigtig ved jeg ikke...



Tube-mania,

Jeg må sige du har et skarpt øje ;-), den er nemlig skiftet, men jeg har prøvet med flere remstørrelser og de fik hastigheden ned, undtaget den som sidder monteret, jeg har også sådan en fiks lille måler fra ham parly som kan afsløre om hastigheden er korrekt.
acj1980
 

Re: Trætte motorer

Indlægaf Torben » ons 22. jan 2014 02:25

REVOX
en advarsel!
jeg har arbejdet med Revox i hele min "lydtid" men i dag oplevede jeg noget jeg aldrig har været ude for før.
Jeg skulle på en af mine A77 overspille et bånd.
Jeg sætter båndet på spoletallerkenen, trækker ud i den sorte låseknap foran spolen - og så står jeg med den knap i hånden!!! :(
På gulvet røg en lang skrue!
"Fint" tænkte jeg "skruen på plads - videre med overspilning" men der var også en fjeder der var røget ud!!! :'(
Efter en del søgen fandt jeg fjederen, samlede det hele og strammede skruen!
Alt perfekt!
Så så jeg den anden skrue efter - den sad også løs!
Så den blev også strammet! og videre på de andrre maskiner!
Bare så andre glade Revox ejere ikke opever det samme - det kan let tænkes at en fjeder er svær at finde - både på gulv - og måske mere ved nykøb!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 85 gæster