SONY TC-755

Spaghetti sektionen

SONY TC-755

Indlægaf Stålmontøren » lør 12. sep 2015 20:13

Hej alle.

Håber der er en der vil/kan svare på mit spørgsmål ;)

Min ellers fine TC-755 mister lyden efter 1 minuts kørsel og vedbliver så at være tavs. Der sker ikke andet end det den både køre og spoler uden problemer. Hvis jeg slukker den og tænder igen så har jeg lyd igen et øjeblik.
Så skiftede jeg alle kondensatorer på playback kortet, men det gjorde ingen forskel. Nu har jeg så fundet en "metal films" kondensator som ser ud som den har lidt en form for overlast, det er en 1uf 220vac. det ser ud som den har været utæt eller noget i den retning. Kan det være den der driller mig? Har ved hæftet diagrammet for system kontrollen , men det ser jo ikke rigtigt ud til at have noget med lyden af gøre.
TC-755.pdf
Stålmontøren
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 jun 2013
Lokalitet: Bredebro

Re: SONY TC-755

Indlægaf jan_stevns » lør 12. sep 2015 20:48

Stålmontøren skrev:Kan det være den der driller mig?


Den viste kondensator har intet med din manglende lyd at gøre - hvordan kan du få den opfattelse ?

Hvis lyden forsvinder ved playback i begge kanaler skal du nok kigge efter enten muting kredsløb, eller en manglende forsynings-spænding
jan_stevns
 

Re: SONY TC-755

Indlægaf Stålmontøren » lør 12. sep 2015 21:18

jan_stevns skrev:
Stålmontøren skrev:Kan det være den der driller mig?


Den viste kondensator har intet med din manglende lyd at gøre - hvordan kan du få den opfattelse ?

Hvis lyden forsvinder ved playback i begge kanaler skal du nok kigge efter enten muting kredsløb, eller en manglende forsynings-spænding


Hej Jan.

Som jeg skriver så regnede jeg heller ikke med det var den, men jeg er ikke proff. her i forum - er nok bedre med stålbroer :p .
Men du har givet mig en retning at søge fejlen og det er jeg super glad for, som amatør må man jo spørge. Det er jo en spændende verden de der kredsløb, som jeg først har fået øjnene op for alt for sent.
Nu er alderen jo ikke ligefrem med båndoptageren så måske er det en god ide at skifte alle kondensatorer eller er det? har jo set der er lidt delte meninger omkring bare at skifte dem her inde i forum.

Mvh. Claus.
Stålmontøren
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 jun 2013
Lokalitet: Bredebro

Re: SONY TC-755

Indlægaf jan_stevns » lør 12. sep 2015 21:33

Stålmontøren skrev: ...Nu er alderen jo ikke ligefrem med båndoptageren så måske er det en god ide at skifte alle kondensatorer eller er det? har jo set der er lidt delte meninger omkring bare at skifte dem her inde i forum.....


Det vil jeg anse som værende en ualmindelig dårlig måde at forsøge at reparere noget på.

Hvis man har ( som her ) et apparat med en fejl , giver det ikke mening bare at skifte løs. Man finder fejlen og retter den.

Om man så bagefter - når alt virker , synes det er sjovt at skifte kondensatorer , kan man da bare det. Det må man selv afgøre "kvaliteten af".
jan_stevns
 

Slettet

Indlægaf luc » søn 13. sep 2015 22:13

Slettet
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: SONY TC-755

Indlægaf Stålmontøren » fre 2. okt 2015 17:10

jan_stevns skrev:
Stålmontøren skrev: ...Nu er alderen jo ikke ligefrem med båndoptageren så måske er det en god ide at skifte alle kondensatorer eller er det? har jo set der er lidt delte meninger omkring bare at skifte dem her inde i forum.....


Det vil jeg anse som værende en ualmindelig dårlig måde at forsøge at reparere noget på.

Hvis man har ( som her ) et apparat med en fejl , giver det ikke mening bare at skifte løs. Man finder fejlen og retter den. quote]

Hej Jan.

Den gav stof til eftertanke - selvfølgelig skal man finde fejlen og som sagt så gjort :OLO: . Fandt en lille kondensator som var blevet træt 16volt10uf. Nu mangler jeg jo så at forstå, hvad det er den gør. Se PDF

wwww.pdf


Det jeg mener at kunne se ud af diagrammet er, at nå kondensatoren holder op med at virke så sætter den lyden på pause, da pause switch boardet mister strøm. Er jeg HELT galt på den???

Mvh. Claus
Stålmontøren
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 jun 2013
Lokalitet: Bredebro

Re: SONY TC-755

Indlægaf jan_stevns » fre 2. okt 2015 19:15

Stålmontøren skrev:Den gav stof til eftertanke - selvfølgelig skal man finde fejlen og som sagt så gjort :OLO: . Fandt en lille kondensator som var blevet træt 16volt10uf. Nu mangler jeg jo så at forstå, hvad det er den gør. Se PDF
wwww.pdf

Det jeg mener at kunne se ud af diagrammet er, at nå kondensatoren holder op med at virke så sætter den lyden på pause, da pause switch boardet mister strøm. Er jeg HELT galt på den???
Mvh. Claus


Den kondensator du henviser til får mutingkredsløbet til at vente et kort stykke tid efter man slipper pausen.
Jeg synes du skal måle spændingen i punkt 832 (pilen) og se hvad der sker med den, når din maskine bliver tavs.

755_pausemute.jpg


Der børe være 0 volt i forhold til stel, og omkring 24volt når du aktiverer PAUSE
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 76 gæster