Bånd til Dux 9123?

Spaghetti sektionen

Bånd til Dux 9123?

Indlægaf De Pepper » lør 17. okt 2015 22:11

Hej forum,

Jeg er en spritny bruger, som hermed laver mit første indlæg i dette forum.

Jeg har netop fundet en Dux 9123 spolebåndoptager i skabet på et sommerhus, som min familie og jeg er ved at istandsætte. Men er den værd at slæbe med hjem?

Jeg har aldrig før ejet eller prøvet en spolebåndoptager, men da jeg spiller i band og på det seneste er begyndt at gå en del op i teknikker til indspilning og mixing - på computer, vel at mærke -, er jeg også blevet bekendt med de kvaliteter, som mange forbinder med at køre fx trommer og bas igennem bånd > mixer og tilbage i computeren.

Spørgsmålet er så:
> Er en Dux 9123 egnet til at optage fx trommespor på og opnå fx en grad af komprimering eller mætning/mild distortion?
> Hvor mange spor er det muligt at optage på den?
> Hvilken båndtype/bredde bruger den og hvor kan man evt. købe blanke bånd?
> Er der nogen her som ligger inde med en manual (fx i PDF) til den?

Jeg har goklet internettet igennem hele dagen, men jeg kan nærmest overhovedet intet finde om denne båndoptager nogen steder, nærmest kun disse to (som ikke rigtigt siger noget):

http://www.radiomuseum.org/r/dux_9123.html
http://www.vintage-radio.net/forum/show ... hp?t=16234

På forhånd mange tak fra denne nye mindre-end-amatør bruger :-)
Mvh Niels
De Pepper
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17 okt 2015
Lokalitet: København

Re: Bånd til Dux 9123?

Indlægaf Torben » søn 18. okt 2015 01:00

Hej DUX er svensk Philips og deres båndoptagere er i den tynde ende - alt DUX er forsåvidt ikke verdens klasse!
Så prøv - men regn ikke med mirakler!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Bånd til Dux 9123?

Indlægaf ST-lab » søn 18. okt 2015 10:58

Min første spolemaskine var netop en 9123. Den er helt sikkert i den tynde ende. Det er 4 spors mono (kan dog afspille stereo via en forstærker). Højeste hastighed er 9,5 cm/sek, så det bliver aldrig hi-fi.

Det lyder ellers som et spændende tiltag og hvis du vil forfølge det yderligere, vil jeg anbefale en brugt Tandberg, med crossfield (der skal være et X i typebetegnelsen).
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst