køb af nye spolebånd. forkel

Spaghetti sektionen

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » tors 31. mar 2016 19:26

ejensen1981 skrev:Skal der optages noget nyt, så anbefaler jeg RMG / Pyral SM911. Giver ca en times spilletid på hver side. Du behøver ikke at omjustere maskinen til lige netop den type bånd, da det er efter den gamle BASF formular.

Skal du op på halvanden time på hver side, så er LPR35 et godt bånd også.

Jeg har smidt mange originale Revox bånd i skraldespanden, og købt LPR35 på NAB pancake og spolet dem over på Revox spolerne. :)

Husk der skal splejses indløbs bånd på. Så lidt sjov skal man da have. :)

Lad vær med at købe brugte bånd, med mindre du får et godt tilbud og det er rigtig gode bånd. Glem fantasi priserne på Maxell osv på Ebay og DBA.

MVH

Emil


det er interesant alle de svar der kommer og tak for det.
dem jeg har agang til af nye er de RMG og det lyder fornuftigt.
de par bånd jeg har tilbage fra sidst jeg solgte det hele hvad jeg ikke skulle have gjort ved jeg faktisk ikke hvad mærke det er men de kører fornuftigt og de ældste afmittende bånd blev kopieret til nyere bånd og de fleste blev lagt på en harddisk.
den kan jeg så kopiere tilbage igen på nye bånd. det er altså sjovere og have det på bånd.
så skal der også laves nogle bånd med musik.

jeg faldt over noget. jeg behøver ikke omjustere maskinen.
på min PR99 jeg købte for ikke så længe siden står der bag på den er justeret til et ampex bånd.
kan ikke lige huske hvad det var for et nummer.
har justeret en maskine før efter hørelsen men ved ikke om jeg kan igen.
det er helt sikkert ikke korrekt men det kan bruges. har også før justeret tonehoveder.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » tors 31. mar 2016 19:44

regner med at 1/4 er den korrekte bredde.
de har lidt forskelligt
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf ejensen1981 » tors 31. mar 2016 20:59

Hej

Mener kun at A77 og PR99 er lavet i 1/4 udgaver, men jeg kan tage fejl :shock:

Din PR99 kan være omjusteret til Ampex 456 eller 499. Så prøv med et SM911 til at starte med. Du kan evt prøve en lille spole på 366 meter først, og lave en prøve optagelse.

MVH

Emil
ejensen1981
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf jan_stevns » tors 31. mar 2016 21:44

ejensen1981 skrev:Mener kun at A77 og PR99 er lavet i 1/4 udgaver, men jeg kan tage fejl


Du tager ikke fejl - de er aldrig kommet i andet end kvarttomme udgaver - det er jo consumer produkter - godt nok med PR99 i den absolut øvre ende.
jan_stevns
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » fre 1. apr 2016 00:29

ejensen1981 skrev:Hej

Mener kun at A77 og PR99 er lavet i 1/4 udgaver, men jeg kan tage fejl :shock:

Din PR99 kan være omjusteret til Ampex 456 eller 499. Så prøv med et SM911 til at starte med. Du kan evt prøve en lille spole på 366 meter først, og lave en prøve optagelse.

MVH

Emil

godt nok. blev bare pludselig i tvivl.

ja det er ampex456 der stod på skiltet.
jag havde et helt nyt bånd som er pakket op nu for noget tid siden.
det hedder agfa PE36 på 13cm. spole.
den optager den i hvert fald fint på. ja men agfa bliver hurtigt slidt. 10 afspilninger eller hvad det nu blev til og så kunne man både se på båndet og høre det. det er vildt syntes jeg. tog et stykke af og testede med.
nu er det jo så heller ikke nyt mere selvom det er nyt. jeg har haft det liggende i rigtigt mange år i ubrudt embalage.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Torben » fre 1. apr 2016 00:57

Til Andrea!
Revox A77 blev bestemt også lavet til 2 spor!
Dengang var 4 spor lidt pinligt!
Og umuligt at klippe i naturligvis!
Hvilket jo var et must for mange bånd mennesker!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. apr 2016 00:59

I går fejl af hinanden. Der tales om båndbredde (1/4") - ikke antal spor

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf ejensen1981 » fre 1. apr 2016 13:58

Agfa PE36 er kun til en ting: småt brændbart. Ikke engang spolerne er særlig kønne. :)

De skal hedde PEM468 før jeg overhovedet gad beholde noget der stod Agfa på.
ejensen1981
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf jan_stevns » fre 1. apr 2016 15:08

ejensen1981 skrev:Agfa PE36 er kun til en ting: småt brændbart. Ikke engang spolerne er særlig kønne. :)

De skal hedde PEM468 før jeg overhovedet gad beholde noget der stod Agfa på.


Der er åbenbart stor forskel på hvordan man opbevarer sine bånd, og den deraf følgende holdbarhed ??
Jeg har mange PE36'ere - og de fejler så absolut ingenting - intet

Selv den gamle PRO12 kører pænt med dem (i 18cm version)

agfra_pe36_10_5_inch.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf ejensen1981 » fre 1. apr 2016 17:09

Igen blive der snakket udenom emnet: det handler om nye bånd. Ikke gamle. PE36 er et bånd fra 1970erne. Man indspiller da ikke nyt materiale på ca 30 år gamle bånd? Og slet ikke brugte. Det er et standard typisk Hifi bånd. Der findes nye bånd som er så meget bedre end PE36. Og med de fantasipriser folk tror de skal have for deres gamle brugte bånd, kan det slet ikke svare sig. Så kommer det store spørgsmål: hvordan er de brugte bånd blevet opbevaret osv.

Jeg køber selv brugte bånd. Men kun mærker som Sony SLH, ULH, Ampex 456, 499, samt BASF 900. Om ikke andet så for spolernes skyld hvis det er en god handel og det er til en ordenlig pris. (Ikke fantasi)

Agfa PE36 fik jeg en hel bunke med da jeg købte min Akai GX265. Selv på 19cm lød ny optagelserne mudret. Og troede virkelig at jeg havde en dårlig båndoptager. Så prøvede jeg båndene af på min far's TC-378, som har har lidt bias justering og båndvælger på fronten. Det blev aldrig helt godt. Men så købte jeg en hel stribe Emtec DP26 hos tyske Conrad. Der var en verden til forskel. Så der røg vel en flyttekasse ud. Det skal lige siges at der også var mærker som Sumax, Soundcraft, Fona rebranded bånd samt en del standard BASF som røg ud.
ejensen1981
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf jan_stevns » fre 1. apr 2016 23:23

ejensen1981 skrev:Igen blive der snakket udenom emnet


Nu var det jo OP der selv bragte sine gamle PE36'ere på bane - så det er jeg ikke helt enig med dig i :)
jan_stevns
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. apr 2016 23:35

ejensen1981 skrev:Man indspiller da ikke nyt materiale på ca 30 år gamle bånd? Og slet ikke brugte.Så kommer det store spørgsmål - hvordan er de brugte bånd blevet opbevaret osv.


Hvorfor ikke?

og

Har du gode tips til, hvordan bånd opbevares optimalt?

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » lør 2. apr 2016 00:14

ejensen1981 skrev:Agfa PE36 er kun til en ting: småt brændbart. Ikke engang spolerne er særlig kønne. :)

De skal hedde PEM468 før jeg overhovedet gad beholde noget der stod Agfa på.



ja de er bestemt ikke for gode men det er lige pakket ud så jeg slider det op.
det tager ikke så langt tid kan jeg godt høre.
brugte en 5 min af båndet til og teste på fordi det var nyt.
kunne slet ikke holde den testtone klar og tydelig og vu metrene i ro indtil jeg tog et bedre brugt bånd så virkede det.
jeg har ikke målerudstyr eller rigtige testbånd så jeg må bruge hvad jeg har og mine gode ører. de er blevet testet for rigtig god hørelse :lol:
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » lør 2. apr 2016 00:18

jan_stevns skrev:
ejensen1981 skrev:Igen blive der snakket udenom emnet


Nu var det jo OP der selv bragte sine gamle PE36'ere på bane - så det er jeg ikke helt enig med dig i :)


OB, er det mig???

ja jeg skrev bare jeg havde sådan et nyt liggende så ja jeg bragte det selv op.
det var fordi det var(nyt) selvom det er gammelt. ja nyt gammelt ;)
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » lør 2. apr 2016 00:23

ejensen1981 skrev:Igen blive der snakket udenom emnet: det handler om nye bånd. Ikke gamle. PE36 er et bånd fra 1970erne. Man indspiller da ikke nyt materiale på ca 30 år gamle bånd? Og slet ikke brugte. Det er et standard typisk Hifi bånd. Der findes nye bånd som er så meget bedre end PE36. Og med de fantasipriser folk tror de skal have for deres gamle brugte bånd, kan det slet ikke svare sig. Så kommer det store spørgsmål: hvordan er de brugte bånd blevet opbevaret osv.

Jeg køber selv brugte bånd. Men kun mærker som Sony SLH, ULH, Ampex 456, 499, samt BASF 900. Om ikke andet så for spolernes skyld hvis det er en god handel og det er til en ordenlig pris. (Ikke fantasi)

Agfa PE36 fik jeg en hel bunke med da jeg købte min Akai GX265. Selv på 19cm lød ny optagelserne mudret. Og troede virkelig at jeg havde en dårlig båndoptager. Så prøvede jeg båndene af på min far's TC-378, som har har lidt bias justering og båndvælger på fronten. Det blev aldrig helt godt. Men så købte jeg en hel stribe Emtec DP26 hos tyske Conrad. Der var en verden til forskel. Så der røg vel en flyttekasse ud. Det skal lige siges at der også var mærker som Sumax, Soundcraft, Fona rebranded bånd samt en del standard BASF som røg ud.


nej jeg vil helst bruge nye men har dog et brugt tomt et jeg vil optage på.
aner ikke hvad der er for et mærke men det er i hvert fald i orden.

jeg har købt brugte bånd før i tiden men det var fordi jeg ikke vidste der fandtes nye.
troede det var udgået for rigtigt mange år siden men har dog fået nogle et par gamle radio optagelser og en radioavis og linie 3 jeg ikke kan finde ud af hvornår de er fra så der kan være sjove ting på de gamle bånd.
det blev dog kopieret til et nyere bånd på et tidpunkt da de var meget slidte.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 58 gæster