køb af nye spolebånd. forkel

Spaghetti sektionen

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf jan_stevns » tors 7. apr 2016 21:04

Andrea skrev:vil da lige prøve og høre ham hvad sådan en justering koster.
problemet er så at jeg jo bor i sønderborg og jeg ikke bare sådan lige smutter til københavn.
vil ikke sende den og de fragt firmaer kaster rundt med den.


Hvis hovederne er nedslidte vil han ikke begynde at justere på den, da det ikke giver mening.

Jeg mener også jeg det andet sted, prøvede at forklare dig en smule om det.

almindelige mennesker kan ikke uden de rette værktøjer justere en båndoptager ordentligt op -
det er et faktum.

( og da værktøjerne , og den viden der skal til, ikke ligefrem kommer gratis - så har ting jo sin pris)
jan_stevns
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Fredmarantz » tors 7. apr 2016 21:05

slettet - dobbeltpost
Senest rettet af Fredmarantz tors 7. apr 2016 21:06, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Fredmarantz » tors 7. apr 2016 21:06

Andrea skrev:hmmmm.
ville sætte indløbs bånd på men så blev jeg i tvivl.
en svarer mat side ind mod hovedet.

en snaden svarerer ville nu nok selv vende den matte side ud.

det gik lidt hurtigt da jeg var her sidst men hvad er nu rigtigt.
tager man spolen med indløbs bånd og man tænker på en spole med bånd så ville det have den matte side ind mod hovederne.
det lød mere sikkert det his067 skrev så det gør jeg.


På mine backcoatede Maxell-bånd (35-180B) - er det helt sikkert, at den matte (backcoatede) side, skal vende væk fra hovederne. Jeg har endog særdeles svært ved at forstå, hvordan man kan sætte den matte side mod hovederne - der må være langt større friktion med slid på hoveder og båndstyr til følge. Det KAN der ikke være idé i, skulle jeg mene.
Jeg tænker, at det vel må være almindeligt kendt, at er der en glat side og en mat side, så skal den glatte side altid vende mod hovederne (altså have anlæg mod hovederne?)

er der undtagelser?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » tors 7. apr 2016 21:11

Fredmarantz skrev:
Andrea skrev:hmmmm.
ville sætte indløbs bånd på men så blev jeg i tvivl.
en svarer mat side ind mod hovedet.

en snaden svarerer ville nu nok selv vende den matte side ud.

det gik lidt hurtigt da jeg var her sidst men hvad er nu rigtigt.
tager man spolen med indløbs bånd og man tænker på en spole med bånd så ville det have den matte side ind mod hovederne.
det lød mere sikkert det his067 skrev så det gør jeg.


På mine backcoatede Maxell-bånd (35-180B) - er det helt sikkert, at den matte (backcoatede) side, skal vende væk fra hovederne. Jeg har endog særdeles svært ved at forstå, hvordan man kan sætte den matte side mod hovederne - der må være langt større friktion med slid på hoveder og båndstyr til følge. Det KAN der ikke være idé i, skulle jeg mene.
Jeg tænker, at det vel må være almindeligt kendt, at er der en glat side og en mat side, så skal den glatte side altid vende mod hovederne (altså have anlæg mod hovederne?)

er der undtagelser?

Vh
Freddy


ja lidt forvirret.

på mit helt nye agfa bånd som jeg havde liggende er den matte side også ind mod hovederne.
ja det må være det.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Henrik Worre » tors 7. apr 2016 22:21

Jeg har mange bånd og det er forskellig hvilken side der vender mod hovederne og prøver man at vende dem om finder man hurtig ud af at det dur ikke.
Henrik Worre
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 24 mar 2016
Lokalitet: Skanderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf ejensen1981 » tors 7. apr 2016 23:18

Hvis indløbs båndet er rullet op på en spole / nab kerne fra leverandøren, skal det nok splejses direkte lige på båndet.

hqdefault.jpg


MVH

Emil
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
ejensen1981
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf MaxJ » tors 7. apr 2016 23:30

De 10 cm. indløbsbånd har altså ikke den store indflydelse på tonehovederne men jeg ville nok også vende den blanke side mod hovederne
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Fredmarantz » tors 7. apr 2016 23:34

Ok - jeg fandt så ud af, at dét, som vi pt. taler om, er indløbsbåndet. Dette har jeg ingen ide om. Jeg talte udelukkende om selve båndet.

Det kunne nu, i al venskabelighed, være godt, hvis tingene kunne præciseres eller tydeliggøres lidt mere - ellers kan det blive svært at svare på.

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz fre 8. apr 2016 00:01, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf MaxJ » fre 8. apr 2016 00:00

Jeg har ALDRIG set et bånd der var spolet forkert op. Min båndspille blev købt fra ny af i 1974 og still going strong.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf jan_stevns » fre 8. apr 2016 00:33

MaxJ skrev:Jeg har ALDRIG set et bånd der var spolet forkert op. Min båndspille blev købt fra ny af i 1974 og still going strong.


Der er heller ikke nogen "forkert" måde - men bestilte man f.eks Emtec PER528 på bobbier, så ankom de med en uønsket side udaf - så blev man kreativ

bobbies.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf MaxJ » fre 8. apr 2016 00:44

Sikkert nok men min Pioneer har overlevet 42 år og still goin´ strong. ( maj måned 1974 )
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » fre 8. apr 2016 18:48

ejensen1981 skrev:Hvis indløbs båndet er rullet op på en spole / nab kerne fra leverandøren, skal det nok splejses direkte lige på båndet.

hqdefault.jpg


MVH

Emil


jo det blev leveret på sådan en sort kærne.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » fre 8. apr 2016 18:48

jan_stevns skrev:
MaxJ skrev:Jeg har ALDRIG set et bånd der var spolet forkert op. Min båndspille blev købt fra ny af i 1974 og still going strong.


Der er heller ikke nogen "forkert" måde - men bestilte man f.eks Emtec PER528 på bobbier, så ankom de med en uønsket side udaf - så blev man kreativ

bobbies.jpg



hold da op.
er det bånd ikke slidt op eller hvorfor ser det sådan ud.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » fre 8. apr 2016 18:57

sådan så fandt jeg ud af hvordan jeg fik poleret de hoveder på min a77 op.
de blev jo slebet for ikke så længe siden men da blev de matte og kikkede man meget tæk på var der jo så ganske små ridser fra sandpapiret som var utroligt fint.
det var svært og tage et rimeligt billede men de er helt blanke og skinner i lyset.

dem vil jeg så sætte på min PR99 og de slidt fra PR99 sætter jeg så på min A77.
den A77 var en jeg købte for og håbe på der var nogle bedre hoveder på.
den havde stået i en meget beskidt og fugtig lade og man kan slet ikke forstille sig hvordan den så ud og meget billig.
den kom jo så til og køre med lidt småfejl.

som man kan se er der ikke rigtigt noget slidt på hovederne.
den må jo have fået nye hoveder på og så ikke været brugt meget.

er der enlig forkel på optage og afspiller hovedet.
kan se der var 2 forskellige numre på men ser ens ud ude fra
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf acj1980 » fre 8. apr 2016 19:25

Der er en forskel på ind og afspillerhovede i 3 hoveders maskiner, du må ikke bytte om på dem, det er nemlig sådan at der er et lille gab/spalte øverst i tonehovedet der hvor båndet kører forbi og hvor materialet på båndet aftastes, afstanden af spalterne afhænger af om det er et indspillehovede eller et afspillerhovede, og hvorfor så det?.

Jo et afspillerhovede skal gerne kunne gengive så meget af diskantområdet som muligt, derfor skal spalten være så smal som muligt, der er ikke de samme betingelser for optagehovedet, her skal spalten tilgengæld være det modsatte nemlig så stor som det nu tillades, for at overføre så meget energi dvs magnetisk påvirkning til båndet som muligt, her spiller det ingen rolle mht frekvensen da der påføres en slettefrekvens , denne er typisk mellem 50 -120khz

Men i alm båndoptagere hvor tonehovedet er et kombi dvs både ind/afspillerhovede har man måtte gå på kompromis, det går så bla. udover det højeste område i toneområdet.

Måske Emil/Ejensen1981 kan spæde til, han er en rigtig bånd mand :p
Senest rettet af acj1980 fre 8. apr 2016 19:35, rettet i alt 1 gang.
acj1980
 

ForegåendeNæste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 71 gæster