køb af nye spolebånd. forkel

Spaghetti sektionen

køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » ons 30. mar 2016 20:37

Hej

jeg vil købe nogle nye spolebånd men kan simpelthen ikke se hvad jeg skal bruge.
har en A77 og en PR99

har kik på de her 2

http://www.thomann.de/dk/rmg_lpr_35_14_ ... ststsp.htm

http://www.thomann.de/dk/rmg_sm911_14_762m_trident.htm

den ene er på plastik spole og den anden på trident. hvad er det?????
så er der mindre meter på den 26.5 cm spole en der er på en 26 cm spole. det forsår jeg ikke.
er det tkkere det med mindre på eller hvordan skal det forsåes.
lidt af det samme går igen med de små 18 cm spoler

nogle der kan hjælpe.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf his067 » ons 30. mar 2016 20:58

RMG er vidst de samme som de gamle BASF bånd. Jens Otto Villadsen (revox agent i danmark) fortalte mig at de for tiden er de bedste bånd på markedet.

Jeg tror du har filmet det helt rigtigt med længden: det kortere bånd er på en tykkere base....

'Trident' aner jeg ikke hvad betyder. Båndet ser ikke ud til at være anderledes end de andre, bortset fra længden. Måske er det en oversætterfejl for de (tynde) bånd, der i gamle dage hed 'triple-play' bånd.

Jo tyndere båndet er, des større sandsynlighed er der for at du med tiden får et 'pre-ekko' på dine indspilninger (med mindre du som BBC har nogen til at spole båndet frem og tilbage én gang om året).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » ons 30. mar 2016 21:13

his067 skrev:RMG er vidst de samme som de gamle BASF bånd. Jens Otto Villadsen (revox agent i danmark) fortalte mig at de for tiden er de bedste bånd på markedet.

Jeg tror du har filmet det helt rigtigt med længden: det kortere bånd er på en tykkere base....

'Trident' aner jeg ikke hvad betyder. Båndet ser ikke ud til at være anderledes end de andre, bortset fra længden. Måske er det en oversætterfejl for de (tynde) bånd, der i gamle dage hed 'triple-play' bånd.

Jo tyndere båndet er, des større sandsynlighed er der for at du med tiden får et 'pre-ekko' på dine indspilninger (med mindre du som BBC har nogen til at spole båndet frem og tilbage én gang om året).



mange tak for svar.
må hellere få dem med de tykkere base.
jeg har også læst det skulle være det gamle BASF men de bedste på markedet. findes der da andre.
også sjovt de stadig findes endnu og kan købes af nye. det er alle tiders.
de brugte er ikke altid meget værd og er slidt helt i stykker.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Flyng » ons 30. mar 2016 21:14

Hej

Jeg tror, at trident betyder, at det "monteres" via det lille hul med tre "stråler" og ikke via nab-kerne. Hvorfor det så ikke står på begge, ved jeg ikke.

Mvh Jacob
Flyng
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: 4140

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf his067 » ons 30. mar 2016 21:28

Andrea skrev:jeg har også læst det skulle være det gamle BASF men de bedste på markedet. findes der da andre.

Ikke så vidt jeg ved, selv om jeg synes at have læst om et firma som for nyligt startede en produktion op igen....

Andrea skrev:de brugte er ikke altid meget værd og er slidt helt i stykker.


Bånd af god kvalitet holder rigtigt længe og kan indspilles igen og igen: Jeg overtog min fars samling da han døde for snart tyve år siden. han havde indspillet bånd siden jeg blev født for knapt 60 år siden og de lyder stadig godt (omend de er tydeligt påvirket af at vores telefunken båndoptager ikke var den bedste (til gengæld var den en af de første i landet!).

til gengæld er og bliver lort lort....


Forøvrigt kan jeg rigtigt anbefale at støve pre-indspillede bånd op på eBay. folk har endnu ikke fundet ud af hvor god lydkvaliteten er og du kan finde nogle fantastiske ting. Pre-indspillede bånd blev lavet helt op til 1980erne.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf jan_stevns » ons 30. mar 2016 21:40

his067 skrev:'
Trident' aner jeg ikke hvad betyder.


Trident er betegnelsen for hullet i spolen ( som båndet er på )

10inch_reels.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf jan_stevns » ons 30. mar 2016 21:46



At de 2 bånd har forskellig længde skyldes ene og alene forskellen i tykkelse på båndene - kig lidt længere nede ad siden - der kan du se de tekniske specifikationer
jan_stevns
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » tors 31. mar 2016 00:36

jan_stevns skrev:
his067 skrev:'
Trident' aner jeg ikke hvad betyder.


Trident er betegnelsen for hullet i spolen ( som båndet er på )

10inch_reels.jpg


nååå sådan.
mange tak for det
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » tors 31. mar 2016 00:43

his067 skrev:
Andrea skrev:jeg har også læst det skulle være det gamle BASF men de bedste på markedet. findes der da andre.

Ikke så vidt jeg ved, selv om jeg synes at have læst om et firma som for nyligt startede en produktion op igen....

Andrea skrev:de brugte er ikke altid meget værd og er slidt helt i stykker.


Bånd af god kvalitet holder rigtigt længe og kan indspilles igen og igen: Jeg overtog min fars samling da han døde for snart tyve år siden. han havde indspillet bånd siden jeg blev født for knapt 60 år siden og de lyder stadig godt (omend de er tydeligt påvirket af at vores telefunken båndoptager ikke var den bedste (til gengæld var den en af de første i landet!).

til gengæld er og bliver lort lort....


Forøvrigt kan jeg rigtigt anbefale at støve pre-indspillede bånd op på eBay. folk har endnu ikke fundet ud af hvor god lydkvaliteten er og du kan finde nogle fantastiske ting. Pre-indspillede bånd blev lavet helt op til 1980erne.


jeg havde på et tidspunkt nogle meget slidte original indspillede bånd med fuglestemmer og ja, det var virkelig tydelige men desværre kunne de ikke længere holde men fik dem dog kopieret mener jeg.
kan huske jeg var overrasket over hvor tydeligt det var. det var tilbage i 60'erne.
har dog aldrig haft originalt indstillet musik men det kan være man skal prøve og finde et på ebay.

det er altid sjovt og høre hvad der er på de gamle bånd når man finder nogle.
har flere gamle optagelser fra radioen som engang blev kopieret til nyere spolebånd for og holde det gode gamle på bånd.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Torben » tors 31. mar 2016 01:01

Du skal købe BASF eller AGFA - de fås stadig!
REVOX er en maskine der havde sine "egne" bånd - det var BASF!
Køb dem på de billigste spoler - metal spoler er dyre men gør overhovedet ingen forskel!
med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Torben » tors 31. mar 2016 01:05

sorry glemte!
Der er mest fare for ekko effekt hvis tyndere bånd er spolet for starmt op - det hedder i øvrigt "kopieffekt" de prof bånd - som hedder "standardbånd" (ofte røde) har lange mindre kopieffekt!
Men ellers glæde dig over din REVOX og nyd at gå på opdagelse i optage verdenen med den!!
Mer hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf his067 » tors 31. mar 2016 08:02

Torben skrev:Du skal købe BASF eller AGFA - de fås stadig!
REVOX er en maskine der havde sine "egne" bånd - det var BASF!
med hilsen Torben


'Smid dine gamle Agfa bånd ud' sagde Villadsen da vi snakkede om den slags for et par uger side. Hvis det ikke var fordi min far indspillede meget på dem havde jeg også gjort det: de støver (med magnetisk støv) som 'kortslutter' magnetspalten i afspilehovedet og det betyder frekvensfald i stor stil.
Det kan kureres ved at huske at spole båndet igennem før afspilning, men Villadsens råd var altså at undgå Agfa bånd af denne grund.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf mondial » tors 31. mar 2016 10:37

Hej

Her i hytten er de foretrukne mærker BASF, Maxell og ReVox bånd.

Med BASF på førstepladsen - de ser ud til, ved fornuftig opbevaring at slippe meget godt gennem livet.

MVH
Jan
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: 06 aug 2012
Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf MaxJ » tors 31. mar 2016 10:43

Torben skrev:sorry glemte!
Der er mest fare for ekko effekt hvis tyndere bånd er spolet for starmt op - det hedder i øvrigt "kopieffekt" de prof bånd - som hedder "standardbånd" (ofte røde) har lange mindre kopieffekt!
Men ellers glæde dig over din REVOX og nyd at gå på opdagelse i optage verdenen med den!!
Mer hilsen Torben


Det er derfor et professionelt optaget bånd ( 2 spor ) skal spoles tilbage før det afspilles. Det strammes mindre meget når det spiller end når det spoles.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf ejensen1981 » tors 31. mar 2016 10:50

Skal der optages noget nyt, så anbefaler jeg RMG / Pyral SM911. Giver ca en times spilletid på hver side. Du behøver ikke at omjustere maskinen til lige netop den type bånd, da det er efter den gamle BASF formular.

Skal du op på halvanden time på hver side, så er LPR35 et godt bånd også.

Jeg har smidt mange originale Revox bånd i skraldespanden, og købt LPR35 på NAB pancake og spolet dem over på Revox spolerne. :)

Husk der skal splejses indløbs bånd på. Så lidt sjov skal man da have. :)

Lad vær med at købe brugte bånd, med mindre du får et godt tilbud og det er rigtig gode bånd. Glem fantasi priserne på Maxell osv på Ebay og DBA.

MVH

Emil
ejensen1981
 

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster