køb af nye spolebånd. forkel

Spaghetti sektionen

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf ejensen1981 » lør 2. apr 2016 00:29

Fredmarantz skrev:
Hvorfor ikke?

Har man ikke råd til at købe et nyt bånd til ca 150 kr, for at overføre sin nye LP, eller lave andre kritiske optagelser syntes jeg ikke man skal have båndoptager. Og burde nøjes med noget som er nemmere: Streaming tjenester. For det er det samme: At gå på kompromis med lydkvalitet.

30 - 40 årige brugte bånd hvor kvaliteten svinger op ned, samt du ikke kender historikken på, kan bare ikke give dig den samme høje lydkvalitet som et nyproduceret bånd. Som ovenikøbet har bedre specifikationer end hvad der blev solgt mest af den gang. Selv ældre båndoptagere lyder bare en smule bedre når der kommer en frisk spole nyt bånd på. For ikke at tale om mindre slid på tonehoveder osv. Ældre bånd er knapt så poleret i overfladen.
Fredmarantz skrev:
Har du gode tips til, hvordan bånd opbevares optimalt?

Jeg har altid opbevaret mine bånd i deres æsker. Og ved almindelig stuetemperatur. Nu står de så et seperat rum i mit hus, men der kommer ikke noget sollys ind, samt med en almindelig luftfugtighed på omkring de 55-60%
ejensen1981
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Fredmarantz » lør 2. apr 2016 00:36

Nu må I altså undskylde, men jeg synes, at der tales om både noget og ingenting i denne tråd. Der slynges om sig med en masse navne på bånd, der er gode og mindre gode, men ingen facts.

Der nævnes en mase om båndslid, men hvad er da det? Rasler jernoxidpartiklerne af eller bliver det bare "tyndslidt"? Jeg har masser af bånd, jeg har spillet tusind gange, men de er ikke slidte i mekanisk eller elektrisk forstand -

Jeg mangler fuldstændig opmærksomheden på fænomenet SSS (sticky shed syndrome) - hvor partiklerne ikke længere er bundet til båndet grundet opløsning af limen - osv.....hvilke båndtyper er her værd at mistænke osv.....

Hvorfor skulle de nye bånd være bedre? - og hvilke "gamle bånd" sammenligner i med - hvorfor bliver TDK og Maxell ikke nævnt?? og jeg kunne blive ved.

Det er efter min mening ikke noget, som man bliver en snus klogere af.

En båndoptager skal nusses om og justeres korrekt til en bestemt båndtype med instrumenter osv....

Det kan bl.a. være derfor, at nogle bånd ikke lyder, som de skal på samme maskine.

At polere et næsten nyt Revox-tonehovede med vådslibepapir, fordi man ikke kan få skidtet af????? - det er et forsøg på at relappe et næsten nyt tonehoved.....i hånden???

At der kan være tvivl om, hvorvidt vi taler om 1/4"- bånd?? - det burde ikke være tilfældet i konsumergear.

Undskyld mig min ligefremhed - men jeg kan næsten ikke holde ud at læse videre (ja- så kan jeg jo bare holde op med det)


Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz lør 2. apr 2016 00:42, rettet i alt 2 gange.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Torben » lør 2. apr 2016 00:38

Bånd opbevares rimelig tørt - ikke for varmt!
Dette at overføre kassetter eller plader er da noget man kan gøre let!
Man kan også gå videre end bevidstløs afspilning af plader ect. man kan lave sine egne udsendelser, man kan redigere sine bånd ved kopiering eller - sjovere - klippe i dem!
Kik i genbrugser om ikke der står spolebånd til en meget rimelig pris!
kik på dem , på kanterne af båndene, er de krøllede så er der grund til at finde andre - se også på starten af et bånd, er båndet meget krøllet tyder det på at man ikke har passet det!
Til sidst!
kik på hvordan båndet ser ud på spolen - er det spolet meget ujævnt op har kanterne på båndet taget skade!
Husk altid at spole kassetter, video og - fornemst - spolebåndene helt frem og helt tilbage efter brug, ellers forskyder lagene sig og det krøller spolebånd, ligger video eller kassette spolet uden helt begge veje forskyder de sig i kassetterne - og det kan give klemte bånd!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Torben » lør 2. apr 2016 00:41

Video rens hed en rensespray - den fås stadig rundt omkring!
Så er der også video eller tonehved rens - på en vatpind og så gnub!
Husk gummirullen - de fleste vil få en slem forskrækkelse når de renser den me dvatpind(e)
Bliv ved til dder er en ren vatpind!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf jan_stevns » lør 2. apr 2016 00:51

Fredmarantz skrev:At polere et næsten nyt Revox-tonehovede med vådslibepapir, fordi man ikke kan få skidtet af????? - det er et forsøg på at relappe et næsten nyt tonehoved.....i hånden???


Hvis du læser denne tråd ovre på H4A - vil du nok have en ide om at der vist er et person-sammenfald mellem de 2 sønderjyder.

"Lillemig" ovre på H4A blev foreslået Vintagehifi.dk - og vupti , en ny bruger her dukker op, med et operandus modi der ligner utroligt meget - sammenfald ? ligemeget for mig, men spændende alligevel.

Jeg har nok ikke voldsomt meget mere at føje til denne tråd - eventuel debat om båndtyper og deres holdbarhed, kan man tage i sin egen tråd , eller vende blikket mod tapeheads.net og læse denne tråd : http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=2597
Senest rettet af jan_stevns lør 2. apr 2016 09:58, rettet i alt 1 gang.
jan_stevns
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf jan_stevns » lør 2. apr 2016 00:51

dobbelt post ... sorry
Senest rettet af jan_stevns lør 2. apr 2016 09:57, rettet i alt 1 gang.
jan_stevns
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf jan_stevns » lør 2. apr 2016 00:56

Torben skrev:Video rens hed en rensespray - den fås stadig rundt omkring!
Så er der også video eller tonehved rens - på en vatpind og så gnub!
Husk gummirullen - de fleste vil få en slem forskrækkelse når de renser den me dvatpind(e)
Bliv ved til dder er en ren vatpind!
Med hilsen Torben


Hvis man renser hovederne på sin båndspiller jævnligt skal der ikke gnubbes , og Matas sælger stadig Isopropylalkohol i glimragende små flaske - rensespray hører ikke til i nærheden af hverken videomaskiner eller båndmaskiner.
jan_stevns
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf his067 » lør 2. apr 2016 14:06

Fredmarantz: Jeg er helt enig (med det hele!)

Jeg synes ligegodt at der mangler lidt beviser for alle disse mange skråsikre udsigelser om gamle bånd. Der er en del bånd som jeg ikke er imponerede af (Shamrock, f.eks) og jeg har igennem årene samlet en del bånd op som kom var indspillede på Beocord 2000, 1600, Eltra, osv. og de lød sandeligt rædselsfuldt fordi de var indspillet fra dårlige 'front-ends' (dvs grammofoner og forforstærkere).

Til gengæld lyder de (hvis de er af en basal kvalitet) udmærket når jeg bruger dem til indspilninger fra BBC herovre.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så er båndtypen da temmeligt ligegyldigt hvis båndet allerede er indspillet i god kvalitet. Og jeg må sige at jeg har svært ved at høre forskel før/efter bånd på min G36 med de ældgamle Agfa PEM 368 og Superton og Audiotape som min far købte hos Frode Herløv i sin tid.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf his067 » lør 2. apr 2016 14:52

Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » lør 2. apr 2016 18:58

jan_stevns skrev:
Fredmarantz skrev:At polere et næsten nyt Revox-tonehovede med vådslibepapir, fordi man ikke kan få skidtet af????? - det er et forsøg på at relappe et næsten nyt tonehoved.....i hånden???


Hvis du læser denne tråd ovre på H4A - vil du nok have en ide om at der vist er et person-sammenfald mellem de 2 sønderjyder.

"Lillemig" ovre på H4A blev foreslået Vintagehifi.dk - og vupti , en ny bruger her dukker op, med et operandus modi der ligner utroligt meget - sammenfald ? ligemeget for mig, men spændende alligevel.

Jeg har nok ikke voldsomt meget mere at føje til denne tråd - eventuel debat om båndtyper og deres holdbarhed, kan man tage i sin egen tråd , eller vende blikket mod tapeheads.net og læse denne tråd : http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=2597



du har helt ret. jeg tror også der er et sammenfald mellem de 2 personer.
det er mig begge steder. i øvrigt dumt brugernavn. kunne ikke ændre det og dengang det blev oprettet har alt nok været optaget.

håber da det er i orden jeg kommer på besøg.
kendte slet ikke det her forum.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » lør 2. apr 2016 19:06

Fredmarantz skrev:Nu må I altså undskylde, men jeg synes, at der tales om både noget og ingenting i denne tråd. Der slynges om sig med en masse navne på bånd, der er gode og mindre gode, men ingen facts.

Der nævnes en mase om båndslid, men hvad er da det? Rasler jernoxidpartiklerne af eller bliver det bare "tyndslidt"? Jeg har masser af bånd, jeg har spillet tusind gange, men de er ikke slidte i mekanisk eller elektrisk forstand -

Jeg mangler fuldstændig opmærksomheden på fænomenet SSS (sticky shed syndrome) - hvor partiklerne ikke længere er bundet til båndet grundet opløsning af limen - osv.....hvilke båndtyper er her værd at mistænke osv.....

Hvorfor skulle de nye bånd være bedre? - og hvilke "gamle bånd" sammenligner i med - hvorfor bliver TDK og Maxell ikke nævnt?? og jeg kunne blive ved.

Det er efter min mening ikke noget, som man bliver en snus klogere af.



En båndoptager skal nusses om og justeres korrekt til en bestemt båndtype med instrumenter osv....

Det kan bl.a. være derfor, at nogle bånd ikke lyder, som de skal på samme maskine.

At polere et næsten nyt Revox-tonehovede med vådslibepapir, fordi man ikke kan få skidtet af????? - det er et forsøg på at relappe et næsten nyt tonehoved.....i hånden???

At der kan være tvivl om, hvorvidt vi taler om 1/4"- bånd?? - det burde ikke være tilfældet i konsumergear.

Undskyld mig min ligefremhed - men jeg kan næsten ikke holde ud at læse videre (ja- så kan jeg jo bare holde op med det)


Vh
Freddy



vådslibepapir.

ja det er nok mig.
jeg kunne ikke få det af og den A77 kostede 300 kr så måtte så prøve noget jeg havde læst på nettet.
så måtte det briste eller bære eller hvad det nu hedder. jeg kunne høre det ikke var som det skulle være.
det er det så nu. måske ikke korrekt men ikke og gøre.
maskinen havde stået i en beskidt og fugtig lade og alt var beskidt og fugtig lade.
det tog en del tid og få den igang men det er da en fin og billig maskine
hvis tonerhoverne bliver ved og virke bytter jeg dem om i min PR99 da den har meget slidte hoveder.
den i A77'eren kan jeg slet ikke se noget slid. de er buet hele vejen rundt
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf jan_stevns » lør 2. apr 2016 19:08

Andrea skrev:du har helt ret. jeg tror også der er et sammenfald mellem de 2 personer.
det er mig begge steder. i øvrigt dumt brugernavn. kunne ikke ændre det og dengang det blev oprettet har alt nok været optaget.

håber da det er i orden jeg kommer på besøg.
kendte slet ikke det her forum.


Selvfølgelig er du da velkommen her - og hvis nogen har glemt at ønske dig velkommen, jamen så er det jo hermed gjort.

Jeg kan kun bifalde at antallet af båndtosser øges - der er jo af og til langt mellem snapsene :)
jan_stevns
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf Andrea » lør 2. apr 2016 19:11

jan_stevns skrev:
Andrea skrev:du har helt ret. jeg tror også der er et sammenfald mellem de 2 personer.
det er mig begge steder. i øvrigt dumt brugernavn. kunne ikke ændre det og dengang det blev oprettet har alt nok været optaget.

håber da det er i orden jeg kommer på besøg.
kendte slet ikke det her forum.


Selvfølgelig er du da velkommen her - og hvis nogen har glemt at ønske dig velkommen, jamen så er det jo hermed gjort.

Jeg kan kun bifalde at antallet af båndtosser øges - der er jo af og til langt mellem snapsene :)



jeg siger mange tak.

båndtosser ha ha ja.
det er noget sjovere og bedre med en god gammel maskine. :Thumpsup:
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf ejensen1981 » søn 3. apr 2016 02:12

For at lukke den helt, så fandtes der jo ca gennemsnit 3 forskellige båndtype / kvalitet af de forskellige mærker til "hjemmebrug" Det kræver ikke den store research at finde hvad de forskellige båndtyper hedder.
Og jo: Der er forskel på de forskellige typer bånd, både pris men også lydkvalitet:

Standard Low Noise bånd kunne som tommelfinger regel kun udstyres til omkring 0dB på skalaen.
Så snart det gik hen og hed: Super Low-Noise, Wide Dynamic, osv, kunne man udstyre sin bånd med højere signal. Som regel kunne man nu optage "Ind i det røde" på skalaen uden at båndet lød forvrænget.
Højere signal, giver højere signal/støj forhold: lavere båndsus.

Idag er det nemt:
Der findes kun 2 mærker som laver spolebånd. Samt at der ikke er noget som hedder standard low noise bånd mere. Pyral SM911 er et +6dB bånd. Og køre med næsten samme indstillinger som de gamle Maxell XL bånd.

Jeg har trimmet acj1980´s Sony TC-755 op til det bånd. Og jeg kunne næsten ramme over 26 Khz ved 19cm. Og begrænsningerne lå faktisk i selve forstærkeren på båndoptageren, ikke selve båndet.

Sticky Shred Syndrome ramte næsten alle bånd fabrikanter. Undtagen BASF, Maxell og TDK.

Dette skyldes den almindeligt luftfugtighed går i forbindelse med binderen der holder båndbelægningen fast. Er det rigtigt slemt, kan det faktisk bremse selv den bedste båndoptager. Tonehoveder og båndstyr er nærmest fedtet ind i klæbig lim og tjære agtig masse.

Man kan løse problemet midlertidigt ved at smide konen ud af køkkenet, og smide sine bånd i en elektrisk ovn på ca 50C i 3-4 timer. Når de er færdig bagt, skal de køle langsomt af inde i ovnen, til de rammer stue temperatur. Efter 24 timer. Kan man forsøge sig med afspilningen. Båndene skal så overføres til andet medie. Da det vil ske igen efter et stykke tid.

http://audio-restoration.com/baking.php

Læs mere her for tekniske detaljer.

Skal man have kigget på og have lavet "Relapped" sine tonehoveder, kan jeg anbefale: Tapematic som ligger i England. De tager 850 kr pr tonehoved. De tester, kigger dem efter med mikroscope og er hovedet alt for slidt, Betaler man intet og de retunere dem tilbage til en. De kan desuden også levere tonehoveder til Studer maskiner osv.

over and out

MVH

Emil
ejensen1981
 

Re: køb af nye spolebånd. forkel

Indlægaf acj1980 » søn 3. apr 2016 02:25

Jeg kan kun nikke genkendende til hvad Emil fortæller, og kan i øvrigt sige så meget at min tc755 aldrig har lyd så godt ved ind/afspilning før, som den gør nu, og mht trimning/nøjagtighed mellem kanalerne, så ligger min maskine nu bedre ift da den forlod fabrikken.
Mvh
Alex
acj1980
 

ForegåendeNæste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 76 gæster