Hastigheder.

Spaghetti sektionen

Re: Hastigheder.

Indlægaf Andrea » søn 10. apr 2016 00:19

møffe skrev:Spalte bredde i tonehover i forhold til båndhastighed giver øvre grænsefrekvens. Sporbredden giver hvor meget magnetisk energi der kan oplageres. Forbetoning begrænser dynamik, da det er båndets mætning der er afgørende her fsa sporbredde m.v.(hvor meget man kan hæve et frekvensområde uden at båndet går i mætning). Lave neavuer vil overdøves af båndsus. Casette båndet er et HI-FI misfoster, men det kan lade sig gøre at opnå ganske tålelig lyd(kvalitet). Spole-tosserene kan godt leve med lidt båndsus, bare vi har dynamikken. Og husk:De fleste af vore grammofonplader er et produkt at et masterbånd der er blevet overført til et mekanisk medie. En LP kan afspilles med en knappenål der er stukket gennem et stykke karton... husk det...!!!!

møffe


en LP.
kan den godt det.
er det ikke kun de gamle 78'ere der kan det??

78'ere er sjove og giver nostalgi med en nål og et skrykke rundt papir på en pladetaleren man drejer rundt med ringeren og de helt unge kan ikke forstå noget som helst :lol:
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: Hastigheder.

Indlægaf møffe » søn 10. apr 2016 00:22

Andrea skrev:
møffe skrev:Spalte bredde i tonehover i forhold til båndhastighed giver øvre grænsefrekvens. Sporbredden giver hvor meget magnetisk energi der kan oplageres. Forbetoning begrænser dynamik, da det er båndets mætning der er afgørende her fsa sporbredde m.v.(hvor meget man kan hæve et frekvensområde uden at båndet går i mætning). Lave neavuer vil overdøves af båndsus. Casette båndet er et HI-FI misfoster, men det kan lade sig gøre at opnå ganske tålelig lyd(kvalitet). Spole-tosserene kan godt leve med lidt båndsus, bare vi har dynamikken. Og husk:De fleste af vore grammofonplader er et produkt at et masterbånd der er blevet overført til et mekanisk medie. En LP kan afspilles med en knappenål der er stukket gennem et stykke karton... husk det...!!!!

møffe


en LP.
kan den godt det.
er det ikke kun de gamle 78'ere der kan det??

78'ere er sjove og giver nostalgi med en nål og et skrykke rundt papir på en pladetaleren man drejer rundt med ringeren og de helt unge kan ikke forstå noget som helst :lol:

yup, 78'ere er rigtig gode til den sport. Og ungdommen fatter minus. De var heller ikke født i 78'


Tø-hø...

møffe
møffe
 

Re: Hastigheder.

Indlægaf acj1980 » søn 10. apr 2016 01:24

jow nyere kan nu også sagtens afspille sigennem en simpel nål.. det ER afprøvet fra barnsben.. dog lyden pladen knap så godt bagefter, jahh man skal huske at musikken nok for det meste kom fra en studiebåndmaskine, før det blev pladen nok optaget mens orkesteret spillede, og før igen var det jo ren akustisk
acj1980
 

Re: Hastigheder.

Indlægaf Henrik Worre » søn 10. apr 2016 02:17

Tak alle sammen vi lukker den her !
Henrik Worre
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 24 mar 2016
Lokalitet: Skanderborg

Re: Hastigheder.

Indlægaf Andrea » tirs 3. maj 2016 00:20

jan_stevns skrev:
møffe skrev:Selv kører jeg med 1/2-spor stereo, 19cm/sek. der sker noget i bass området ved 38cm/sek. subjektivt syntes at det bliver tyndbenet. men jeg har også kun lyttet til 38cm/sek på alm 1/4" rulletape...


Det burde det ikke gøre - de fleste maskiner får et bump ved den højere hastighed



jeg havde en anden revox B77 på et tidspunkt der også blev lidt mærkeligt og ulden på den høje hastighed(15).
syntes også det var lidt mystisk.


hvad betyder er bump på den høje hastighed.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: Hastigheder.

Indlægaf Andrea » tirs 3. maj 2016 00:24

møffe skrev:
Andrea skrev:
møffe skrev:Spalte bredde i tonehover i forhold til båndhastighed giver øvre grænsefrekvens. Sporbredden giver hvor meget magnetisk energi der kan oplageres. Forbetoning begrænser dynamik, da det er båndets mætning der er afgørende her fsa sporbredde m.v.(hvor meget man kan hæve et frekvensområde uden at båndet går i mætning). Lave neavuer vil overdøves af båndsus. Casette båndet er et HI-FI misfoster, men det kan lade sig gøre at opnå ganske tålelig lyd(kvalitet). Spole-tosserene kan godt leve med lidt båndsus, bare vi har dynamikken. Og husk:De fleste af vore grammofonplader er et produkt at et masterbånd der er blevet overført til et mekanisk medie. En LP kan afspilles med en knappenål der er stukket gennem et stykke karton... husk det...!!!!

møffe


en LP.
kan den godt det.
er det ikke kun de gamle 78'ere der kan det??

78'ere er sjove og giver nostalgi med en nål og et skrykke rundt papir på en pladetaleren man drejer rundt med ringeren og de helt unge kan ikke forstå noget som helst :lol:

yup, 78'ere er rigtig gode til den sport. Og ungdommen fatter minus. De var heller ikke født i 78'


Tø-hø...

møffe



det er jeg så og der var mange af dem i min barndom og har stadig nogle stående.
hvor er det da lidt sjovt og hyggeligt og dreje rundt på på pladetallerknen og høre musik.
der er ikke helt dåligt lyd i sådan et stykke sammenrullet papir.
kan jo faktisk høre lidt bas også i forhold til de rigtige horn spillere.

kan se jeg da har skrevet forkert i det forrige indlæg.
det må være nostalgien. plejer og tjekke og rette det jeg nu ser.
dreje med ringeren. ha ha. fingeren
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Foregående

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 70 gæster