Hastigheder.

Spaghetti sektionen

Hastigheder.

Indlægaf Henrik Worre » fre 8. apr 2016 21:28

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om folks mening omkring forskellige hastigheder på spolebånd.
Her taler jeg om 1/4 " bånd på hastighederne 7,5 " (19,05 cm/s) og 15 " (38,10 cm/s) og ikke professionelle folk men tosser som mig der bare har en egen mening.
Jeg har selvfølgelig min mening men jeg kunne godt tænke mig at høre om andres opfattelse.
Henrik Worre
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 24 mar 2016
Lokalitet: Skanderborg

Re: Hastigheder.

Indlægaf acj1980 » fre 8. apr 2016 22:39

jeg bruger selv 19cm eller hvis det er en god maskine og 2 spors mono bruger jeg nu 9.5cm, bla min plastik philips stereo har jeg med foredel kunnet optage 9½cm hastighed på båndet med ganske udmærket resultat, alt over 19 cm er blot spildt bånd da det næppe er reentabelt at bruge den dobbelte hastighed på at få de sidste 2 khz med som man ikke kan høre alligevel ;-)
acj1980
 

Re: Hastigheder.

Indlægaf møffe » fre 8. apr 2016 23:18

Selv kører jeg med 1/2-spor stereo, 19cm/sek. der sker noget i bass området ved 38cm/sek. subjektivt syntes at det bliver tyndbenet. men jeg har også kun lyttet til 38cm/sek på alm 1/4" rulletape...

Ved redigering og klipning er det dog en klar fordel at der benyttes høj båndhastighede, da et overflødigt "øhh" vil være nemmere at klippe ud.
Senest rettet af møffe lør 9. apr 2016 00:36, rettet i alt 1 gang.
møffe
 

Re: Hastigheder.

Indlægaf jan_stevns » fre 8. apr 2016 23:44

møffe skrev:Selv kører jeg med 1/2-spor stereo, 19cm/sek. der sker noget i bass området ved 38cm/sek. subjektivt syntes at det bliver tyndbenet. men jeg har også kun lyttet til 38cm/sek på alm 1/4" rulletape...


Det burde det ikke gøre - de fleste maskiner får et bump ved den højere hastighed
jan_stevns
 

Re: Hastigheder.

Indlægaf Torben » lør 9. apr 2016 01:22

"19" eller "38" er lyttemæssigt uden stor forskel!
"38" er en skøn hastighed hvsi man skal klippe en udsendelse til!
"19" er god til klassisk musik - på 4 spors maskiner er den mere vigtig end på 2 spor!
til pop jazz går 9,5 fint!
lavere hastigheder anbefales kun til tale!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Hastigheder.

Indlægaf jan_stevns » lør 9. apr 2016 10:52

Torben skrev:"19" eller "38" er lyttemæssigt uden stor forskel!
"38" er en skøn hastighed hvsi man skal klippe en udsendelse til!
"19" er god til klassisk musik - på 4 spors maskiner er den mere vigtig end på 2 spor!
til pop jazz går 9,5 fint!
lavere hastigheder anbefales kun til tale!
Med hilsen Torben


Med det i baghovedet - at der er ufatteligt få maskiner der kan 9.5, 19 og 38 synes jeg det er en lidt underlig debat.

og de 38cm/s duelige maskiner er jo typisk 2spors ting ..... igen æbler og bananer

Er jeg i marken for at optage klassiske, så dur kun 2spor / 38cm/s, ene og alene pga bedre signal/støj, mindre wow/flutter - men også pga dynamikken simpelthen er *væsentligt bedre*

Men jeg er jo desværre pro i denne sammenhæng, så jeg fletter næbbet.
jan_stevns
 

Re: Hastigheder.

Indlægaf Henrik Worre » lør 9. apr 2016 11:20

Man kan jo have flere maskiner som man bruger til forskellige musik arter og situationer som mig
og det er ingen debat men en erfarings deling.

Jeg synes også at dynamikken er væsentligt bedre ved 38cm/s men da spolerne ikke er støre end 26,5 cm
løber man hurtigt tør for bånd og det synes jeg er ærgerligt for JEG har det ihvertfald sådan at
har jeg først lyttet til den hastighed kan jeg næsten ikke gå på kompromis.

Måske man skulle opfinde nogle større spoler......

Det er helt fint Jan det var ikke ment på den måde men bare for også at høre "alm." menneskers opfattelse.
Henrik Worre
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 24 mar 2016
Lokalitet: Skanderborg

Re: Hastigheder.

Indlægaf acj1980 » lør 9. apr 2016 12:39

Her skal man jo igen opveje hvilket formål man skal bruge det til, det er jo lidt som at have et suuuper flot anlæg i bilen (vi husker vel allesammen cd fanatikerne der argumenterede for at der ikke var båndsus på en cd) der er hundedyrt, men bilen støjer som ind i helvede, så man hører ikke kvaliteten af det fine anlæg.

Så pointen er jo at hvis det bare skal stå og spille i baggrunden, så behøver man ikke spilde den høje hastighed, men det er jo igen,,, bare min mening ;)
acj1980
 

Re: Hastigheder.

Indlægaf ejensen1981 » lør 9. apr 2016 13:39

Hvis man optog lidt fra FM Radioen af, som der var mange der gjorde dengang der kan man på de fleste maskiner opnå omkring de 19 khz på 9.5 cm med en top trimmet maskine, samt et godt bånd.
Nu har vi jo en smule bedre lydformater i form af Lossless streaming formater, så der er ingen tvivl man nok også er lidt mere kritisk med hastighederne idag end hvad man var for 20 år siden.

Og laver man mastering arbejde, samt optager fra koncerter af. Så er 38 cm nok at fortrække på en to spors maskine.

Overføre jeg gamle "mix tape" kassettebånd til spoler, bliver det på 9.5 cm. Alt andet er spild, da kassetten har mere båndsus end min TC-765 på 9.5

Optager jeg LPer eller CDer ind på spoler, bliver det på 19.

Men jeg kan godt forstå at DAT båndoptagere slog an når man rendte til koncerter. En lille maskine, der nærmest gav "studie kvalitet" :)
ejensen1981
 

Re: Hastigheder.

Indlægaf Jan » lør 9. apr 2016 15:35

Underligt at en kassette lyder langt bedre end en spolemaskine ved 4,75.

Hvorfor skal spolemaskinen op i mindst 9,5 for at følge med kassetten?
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Hastigheder.

Indlægaf jan_stevns » lør 9. apr 2016 16:33

Jan skrev:Underligt at en kassette lyder langt bedre end en spolemaskine ved 4,75.

Hvorfor skal spolemaskinen op i mindst 9,5 for at følge med kassetten?


9,5cm/s var standard hastigheden gennem utroligt mange år - f.eks også for maskiner, der kun havde 1 hastighed.

Du skal vende måden at betragte det, og sige, hvordan kan kasettebåndet lyde ligeså godt på den havle hastighed ?

Svaret er temmeligt ligetil - man optimerede tonehovedet, og kører med betydeligt kraftigere forbetoning, hvilket jo også havde en pris i form af både dårligere dynamikområde samt dårligere signal/støjforhold, da det "spor" tomehovedet lægger på båndet er under det halve af hvad en normal båndoptager gør.

Casettebåndet var jo oprindeligt kun udviklet til diktafon formål
jan_stevns
 

Re: Hastigheder.

Indlægaf Jan » lør 9. apr 2016 21:01

Jamen det giver jo mening. Bortset fra hvorfor man så ikke har lavet den kraftigere forbetoning ved 4,75 på spolemaskinerne, men det er vel for at holde en tidligere fastlagt standard?
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Hastigheder.

Indlægaf jan_stevns » lør 9. apr 2016 21:35

Jan skrev:Jamen det giver jo mening. Bortset fra hvorfor man så ikke har lavet den kraftigere forbetoning ved 4,75 på spolemaskinerne, men det er vel for at holde en tidligere fastlagt standard?


Man har vel ikke haft det behov og den slags udfordringer - det må blive det pragmatiske svar. Der er jo ikke mange tilbage fra dengang der stadig er i live, så svaret må henslæbe sig i tågerne. Den langtsomme hastighed blev jo også mest brugt til voice_letters og andre formål, der ikke krævede ret meget.
jan_stevns
 

Re: Hastigheder.

Indlægaf acj1980 » lør 9. apr 2016 22:44

Nogle båndoptagere klarer det fint på 4.75cm, det skal bare være et godt bånd
acj1980
 

Re: Hastigheder.

Indlægaf møffe » lør 9. apr 2016 23:06

Spalte bredde i tonehover i forhold til båndhastighed giver øvre grænsefrekvens. Sporbredden giver hvor meget magnetisk energi der kan oplageres. Forbetoning begrænser dynamik, da det er båndets mætning der er afgørende her fsa sporbredde m.v.(hvor meget man kan hæve et frekvensområde uden at båndet går i mætning). Lave neavuer vil overdøves af båndsus. Casette båndet er et HI-FI misfoster, men det kan lade sig gøre at opnå ganske tålelig lyd(kvalitet). Spole-tosserene kan godt leve med lidt båndsus, bare vi har dynamikken. Og husk:De fleste af vore grammofonplader er et produkt at et masterbånd der er blevet overført til et mekanisk medie. En LP kan afspilles med en knappenål der er stukket gennem et stykke karton... husk det...!!!!

møffe
møffe
 

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 80 gæster