NAB El. CCIR - kalibrering - What to do?

Spaghetti sektionen

NAB El. CCIR - kalibrering - What to do?

Indlægaf Fredmarantz » tors 28. apr 2016 16:57

Jeg har sat mig for at få de fleste af mine gl. (spole)båndmaskiner i stand og få dem kalibreret til "ready to roll" - tilstand. Det har imidlertid skabt mange tanker og spørgsmål, som ikke umiddelbart er let at finde et endegyldigt svar på. Dette giver selvfølgelig både mekaniske - og elektriske udfordringer - men sandelig også justeringsmæssige udfordringer

formål:
At kunne afspille mine allerede indspillede Maxell 35-180B (XL1) - på 19cm/sek med den bedst troværdigst mulige lydkvalitet. At kunne indspille nyt materiale på de samme bånd og at kunne afspille disse bånd på alle mine maskiner i den højst opnåelige lydkvalitet. Dette vel at mærke uden at bygge maskinerne om i større stil - men benytte mig af de på maskinerne eksisterende muligheder for justeringer.

så kommer vi til det:

Min "maskinpark" dækker pt.

1 Revox A700 (2 spors - 9,5/19/38 cm/sek))
2 Revox B77 (2 spors - HS 19/38cm/sek) med en sticker på bagsiden, som siger CCIR
1 Revox B77 (2 spors - LS 9,5/19cm/sek)
1 PR99 Mk1 (2 spors HS 19/38 cm/sek)
2 Technics 1506 (disse er jo 4-spors ind - og afspille samt 2-spors afspille) (men dem venter vi lige med) - det drejer sig lige nu primært om Revox'erne. Disse maskiner er også 9,5/19/38 cm/sek)

Maskinerne samarbejder jeg en tekniker om - og vi skaffede (måske lidt hurtigt) et kalibreringsbånd - med 257nW/m - og NAB-standard. Dette skulle ifølge sælger passe med Revox A77-B77 - PR99 - A700.

Båndet, som blev anskaffet, var dette: http://www.ebay.com/itm/Messband-Calibr ... Swll1Wuzrm

Efterfølgende er vi begge kommet lidt på glat-is med disse to standarder:(CCIR og NAB) - når vi er nu er ved det.

Jeg er opmærksom på, at CCIR-standarden er en Europæisk norm og NAB er en gl. amerikansk norm.

Hvilke betydninger har det - om man indstiller sin maskine til enten NAB eller CCIR (de to Revoxmaskiner med CCIR er jo nok allerede CCIR maskiner - men hvor "låst" er man så?

Hvad vil i anbefale, at jeg gør - når mit formål er hjemmebrug i høj lydkvalitet- og uden at skulle udveksle bånd med andre - (studier mv.)

Er det anbefalelsesværdigt at indstille alle maskiner til én norm? - og herefter ind- og afspille mine egne bånd (båndtype nævnt ovenfor)

Hvilken skal det så være - når man kénder både båndtype - foretrukken hastighed - og maskinerne?

skal jeg ud at købe et CCIR-kalibreringsbånd - som passer til Revox/maxell?

Hvis ja - Har noget et sådant, som kan lånes/købes?

Jeg har prøvet at læse en masse om dette inden spørgsmålet her - men synes ikke med sikkerhed at kunne udlede konklusionen for mig. En del af lekturen er også på et pænt teknisk niveau - og jeg er ikke umiddelbart i stand til at afkode det hele - bliver let forvirret. Mine læsevner orienterer sig mere i retning af andre tekstgenrer :-)

Hvad hulen kan man anbefale - så formålet opnås?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: NAB El. CCIR calibrering - What to do?

Indlægaf jan_stevns » tors 28. apr 2016 17:21

Fredmarantz skrev:Hvilke betydninger har det - om man indstiller sin maskine til enten NAB eller CCIR (de to Revoxmaskiner med CCIR er jo nok allerede CCIR maskiner - men hvor "låst" er man så?


Man er ikke mere låst end at NAB maskiner kan konverteres til CCIR - din PR99 burde også være CCIR - det er mkIII som regel ...

testbånd er et privat værktøj - så det skal man købe til evig arv og eje (*1) - men spørg Ernst ( Pievox.de ) han er ganske ferm til disse sager og faktisk yderst rimelig på prisen

*1 as in : lånes aldrig ud til andre :)

Det er dybest set nok en religionssag om man skal køre NAB eller CCIR - det handler mest om forbetoningen (EQ) end så meget andet - og CCIR giver nok en enkelt dB bedre s/n ratio - i praksis er det grundigt irrelevant

Dine 4spors tingester er så temmeligt sikkert NAB
jan_stevns
 

Re: NAB El. CCIR calibrering - What to do?

Indlægaf acj1980 » tors 28. apr 2016 17:41

NAB er den amerikanske standard, mens ccir er "normalt" her i Europa, og ganske rigtig som Jan skriver, er det blot et spørgsmål om forbetoning under optagelse..

Umiddelbart vil jeg ikke tro at der er forskel på amplituden af signalet, men blot om hvilken eq der er anvendt.

Det siges desuden at Ccir er bedst ved 39cm/sek ift Nab, men at Nab egner sig bedst til 2 spors maskiner, jeg tænker det jo nok er fordi de arbejder med bredere lydspor, igen flere faktorer der spiller sig op mod hinanden,

Denne her kan måske give et billede af hvad vi snakker om
http://www.sengpielaudio.com/IEC-NAB-St ... ergabe.pdf

Jeg har desuden fundet en interessant tråd hvor der også tales lidt om de to systemer
http://www.tomsguide.com/forum/45485-6-ccir

Enjoy

Alex
acj1980
 

Re: NAB El. CCIR calibrering - What to do?

Indlægaf Fredmarantz » fre 29. apr 2016 01:08

jan_stevns skrev:
Man er ikke mere låst end at NAB maskiner kan konverteres til CCIR - din PR99 burde også være CCIR - det er mkIII som regel ...



Hvordan konverteres de? - ved udskiftning af kort eller komponenter eller ved justeringer jf. NAB-kalibreringsbånd?

og kan CCIR-maskiner vice versa også konverteres til NAB-maskiner? ved skift af kort eller justeringer?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: NAB El. CCIR - kalibrering - What to do?

Indlægaf acj1980 » fre 29. apr 2016 01:33

Jeg tror det er et spørgsmål om modificering af ind og afspiller EQ, så ved revox maskinerne må det være printkort der skal enten udskiftes, eller modificeres? det må kunne spottes på diagram på de to versioner
acj1980
 

Re: NAB El. CCIR calibrering - What to do?

Indlægaf jan_stevns » fre 29. apr 2016 07:45

Fredmarantz skrev:Hvordan konverteres de? - ved udskiftning af kort eller komponenter eller ved justeringer jf. NAB-kalibreringsbånd?

og kan CCIR-maskiner vice versa også konverteres til NAB-maskiner? ved skift af kort eller justeringer?


Sammenholder man diagrammerne for CCIR (IEC) med NAB versionen, kan man jo se hvilke komponenter der er ændret på.
jan_stevns
 

Re: NAB El. CCIR - kalibrering - What to do?

Indlægaf Fredmarantz » fre 29. apr 2016 15:03

ja- jeg tror, at teknikeren og jeg kigger i de respektive SM'er - ser forskellene - og laver en ændring til NAB.

tak for indsparkene :cool1:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 71 gæster