Det her er hvad JEG kalder GULD

Spaghetti sektionen

Det her er hvad JEG kalder GULD

Indlægaf acj1980 » fre 20. maj 2016 21:10

Lidt på foranledning af et andet opslag om et ret så nydelig grammofonværk (fin delphon værk) kommer her min version på hvad jeg vil betegne som guld fra gemmerne.

Det er en ren foræring og den stammer fra Delta labs hvor den har været siden 1953, der har været passet godt på den, så kosmetisk fremstår den a la fabriksny, det er en 2spors maskine med 3 hoveder, og med to hastigheder for hhv 19 og 38cm/sek, og der fulgte en fin servicebog med til den.

Her er lidt billeder af "guldet"

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Jeg har endnu ikke gjort noget ved den, andet end lige haft et bånd på og den kunne sagtens afspille og optage, dog hænger bremserne gevaltigt på den, men tid vil komme og den atter vil spille som da den forlod fabrikken i 1953 :Thumpsup: :Thumpsup: :Thumpsup: :Thumpsup:
acj1980
 

Re: Det her er hvad JEG kalder GULD

Indlægaf Louis » fre 20. maj 2016 22:03

Den er dælme flot - gode billeder!
Har aldrig set sådan en før!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Det her er hvad JEG kalder GULD

Indlægaf acj1980 » fre 20. maj 2016 22:06

Tak Louis.

Den er vidst nok også for de få, og endda slet ikke til det private marked, jeg tror næppe at der fandtes en Europæisk maskine med tryk knap styring på daværende tidspunkt, jeg gisner også lidt om hvad prisen mon har været for sådan en maskine? :shock: :shock: :shock: billig har den ikke været hvertfald
acj1980
 

Re: Det her er hvad JEG kalder GULD

Indlægaf Fredmarantz » fre 20. maj 2016 22:52

Den ER godtnok flot, lækker og historisk. Det er da helt vildt, hvis du har kunnet finde sådan én i DK? - eller har du den fra udlandet?

Sådan én tilhørte bl.a. også boet efter salig Les Paul - som døde for nogle få år siden. Boet kom på auktion i enkeltlots og deriblandt denne maskine. Prisen skal man nu nok ikke lægge for meget i, da det jo er en "kendisrelateret" ting. Måske svarende lidt til, at man købte en guitar, der beviseligt havde tilhørt George Harrison -

https://www.liveauctioneers.com/item/33 ... ome-studio

Det må siges at være en "one-of" på disse breddegrader. Den er nok temmelig kompliceret opbygget - rent mekanisk, men det skulle du vel nok være mand for at klare nænsomt og tro mod dens originalitet.

Fed er den - tillykke med den :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Det her er hvad JEG kalder GULD

Indlægaf nhj4 » lør 21. maj 2016 00:34

Det er da en fornem sag, et billede med bånd på ville være fint.
nhj4
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 13 maj 2010
Lokalitet: København

Re: Det her er hvad JEG kalder GULD

Indlægaf bassman3 » lør 21. maj 2016 08:39

For dælan da hvor er den fed. Og bygget lige så solidt som en kampvogn
bassman3
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 03 apr 2016
Lokalitet: IKast

Re: Det her er hvad JEG kalder GULD

Indlægaf dela » lør 21. maj 2016 15:26

Og hvis du lukker den op, må du meget gerne poste billeder af dens indre!
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Det her er hvad JEG kalder GULD

Indlægaf ejensen1981 » lør 21. maj 2016 16:01

Dejlig spolebandit. Det bliver spændende at se dens indre, og lave et par målinger på den, for at se om den stadig kan overholde de data som da den forlod fabrikken. :)
ejensen1981
 

Re: Det her er hvad JEG kalder GULD

Indlægaf dela » lør 21. maj 2016 16:41

Her lige en fin beskrivelse af Ampex´s tidlige år:

http://www.aes.org/aeshc/docs/company.h ... -ampex.pdf

Der er også lidt om 400-modellen, som var en af de ret tidlige. Jeg mener, at de på DR Museum har nogle af de første videomaskiner; jeg håber at kunne komme til at se hele deres samling en dag.
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Det her er hvad JEG kalder GULD

Indlægaf NikonSP » lør 21. maj 2016 16:48

Hej acj

Fantastisk flot og spændende ting, tillykke med den :thumbsup: Det er vist once in a lifetime!!
Jeg har også en soft spot for båndoptagere, så jeg er helt med på din GULD definition.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Det her er hvad JEG kalder GULD

Indlægaf acj1980 » lør 21. maj 2016 17:33

Tal for alle kommentarene, Ampexen fik jeg i efteråret af en ingeniør på Fyn som igen havde fået den fra en gut der arbejdede ved en af statens pænere institutioner.

Jeg skal nok tage nogle billeder af den når jeg kommer lidt længere hen på sommeren, det lover jeg, den er selvfølgelig blevet modificeret med en omsætningstrafo fra 220-110v, så den vejer Liiidt mere end hvad den står oplyst til (tror det er 39kg i alt) :-X
acj1980
 

Re: Det her er hvad JEG kalder GULD

Indlægaf jan_stevns » lør 21. maj 2016 19:17

acj1980 skrev:Den er vidst nok også for de få, og endda slet ikke til det private marked, jeg tror næppe at der fandtes en Europæisk maskine med tryk knap styring på daværende tidspunkt,


Åeh jo
Philips EL3501 fra 1952
Billede

et par revox'er , telefunken ..... kan nok også hittes.

Amerikanerne har en eller anden underlig overbevisning om at de var først med altid .... virkeligheden er lidt anderledes, nu mangler vi jo bare de påstår de også har opfundet hjulet :)
jan_stevns
 

Re: Det her er hvad JEG kalder GULD

Indlægaf B&O Vintage » lør 21. maj 2016 19:33

:Thumpsup:
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Det her er hvad JEG kalder GULD

Indlægaf ejensen1981 » søn 22. maj 2016 00:47

AEG maskinerne fra 30erne og 40erne havde trykknapper.

https://www.youtube.com/watch?v=cLjD0B6QoaM
ejensen1981
 

Re: Det her er hvad JEG kalder GULD

Indlægaf bassman3 » søn 22. maj 2016 16:31

Er lidt ny med spolemaskiner. Så undskylder hvis nogen synes jeg spørger dumt.Men det bånd der er vist på en af maskinerne er nærmest som om det ikke er rullet på en spole at det bare sidder fast på plade uden om en kerne hvordan fungerer det kan jeg ikke lige gennemskue og hvordan det spiller begge sider---(-: øøh
bassman3
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 03 apr 2016
Lokalitet: IKast

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 78 gæster