Sony TC-645

Spaghetti sektionen

Sony TC-645

Indlægaf D.Duck » ons 1. jun 2016 14:08

Hej
Jeg har for nyligt købt en Sony TC-645 spolebåndopt. Den er i meget fin mekanisk stand, bortset fra mellemhjulet mellem motor og capstan er sidt både gummi og leje. En Tc-645 er ellers en 3-motors maskine, så det er noget skuffende at den er med mellemhjul, især når man sammenligner med forgængeren TC-640, der havde rem og to hastigheds motor.
At finde et nyt mellemhjul er ikke let, så jeg besluttede mig til noget "ulovligt" (her i forummet ilde set) nemlig at bygge den om til remtræk. Det kræver jo bare en anden motor med 2 hastigheder, og en passende remhjul.
På E-Bay fandt jeg den rigtige motor, til en Tc 640, men med forsendelse told og moms blev den for dyr til noget der stadig kun var et eksperiment.
Løsningen blev en Papst motor fra rodekassen (fra en Beocord 1200) og et relæ til at koble om på spolerne i motoren. Der skal selvfølgelig også laves en passende remhjul .

Det er kommet til at virke fint, men er en sådan maskine nu helt ødelagt i jeres øjne ?
Bør jeg få fart i en 2-speed Sony motor , så det i det mindste ser mere rigtig ud.
Jeg vil meget gerne høre jeres mening

image.jpeg

image.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Sony TC-645

Indlægaf jan_stevns » ons 1. jun 2016 18:24

D.Duck skrev:Det er kommet til at virke fint, men er en sådan maskine nu helt ødelagt i jeres øjne ?


Nøeh - ikke rigtigt ..... jeg har også en 645 stående, og som du har opdaget - lige den model er ikke en de er sluppet forbistret godt fra. Så er 640A (altså modellen med Ferrite hoveder) et bedre valg.

Og fint du gider lege med den med motor o.s.v - jeg havde ikke selv gjort det, dertil har jeg for mange andre maskiner gemt i krogene.
jan_stevns
 

Re: Sony TC-645

Indlægaf acj1980 » ons 1. jun 2016 21:41

Vraget af min står hos Hr. Jensen i Mern, det er samme problem som du beskriver på din Per
acj1980
 

Re: Sony TC-645

Indlægaf ejensen1981 » tors 2. jun 2016 21:42

Det er den bedste modifikation jeg har set længe. Så den maskine er blevet forbedret. Det er en dejlig maskine udover det tåbelige mellemhjul, som bare køre på lånt tid alligevel, selvom man får noget nyt gummi på.

Godt arbejde Per.

Desuden er der jo hastigheden ved 19cm, med et mellemhjul går det langsomt med at sætte igang, selvom hjulet er nyt. Desuden syntes jeg det er mærkeligt at den engager hjulet når der spoles frem eller tilbage. Men det er vel for at man bedre kan rense kapstanen??

Alex. Din maskine havde fået nyt mellemhjul, men de elektriske kontakter var så slidte til Play osv, at den sprang ind og ud af de forskellige funktioner.
ejensen1981
 

Re: Sony TC-645

Indlægaf D.Duck » tors 2. jun 2016 22:51

ejensen1981 skrev:Desuden er der jo hastigheden ved 19cm, med et mellemhjul går det langsomt med at sætte igang, selvom hjulet er nyt. Desuden syntes jeg det er mærkeligt at den engager hjulet når der spoles frem eller tilbage. Men det er vel for at man bedre kan rense kapstanen??


Det er nok fordi sony har sparet en spole. Det er samme spole som løsner bremserne og engaerer mellemhjulet
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Sony TC-645

Indlægaf ejensen1981 » tors 2. jun 2016 23:20

Du har nok ret.

Men sjovt nok gjorde de det også på TC-3xx serien. Som jo er mekanisk styret.
ejensen1981
 

Re: Sony TC-645

Indlægaf acj1980 » fre 3. jun 2016 00:32

Jeg er enig med Emil, det er sku flot lavet, i mine øje er det hvertfald ikke forbryderisk, dit arbejde vidner om faglig høj kvalitet, og det er noget man kan stå inde for, jeg synes det er en god satsning, alternativet ville være skrot, godt gået Per
acj1980
 

Re: Sony TC-645

Indlægaf Fredmarantz » fre 3. jun 2016 21:54

Når man ved, hvilken tæft, du kan lægge for dagen, når man snakker mekanik og elektronik, så er jeg ikke i tvivl om, at du har lavet et supergodt stykke arbejde. Det ser virkelig sobert og ordentligt ud.
På spørgsmålet om du har gjort noget "ulovligt" - så ved du jo, at jeg er en "hardliner", hvad originalitet angår. og mine prioriteringer er altid følgende:

1. Apparatets sundhed og funktion skal være i top
2: Apparatets originalitet skal være så fuldkommen som overhovedet muligt, men....Dette skal ses i lyset af prioritet 1.

Når du så har valgt at erstatte en tvivlsom Sony-del, som hverken er helt "bagt færdig" fra fabrikken og som samtidig er slidt - så apparatets sundhed/funktion er truet, ville jeg vælge en løsning, som du selv har valgt. Jeg ved jo, at du er en mekanikkens mester - så derfor tør jeg godt blåstemple dette :p .

Havde der været lavet en tvivlsom løsning, ville jeg måske nok have det anderledes.

Der ER bare visse apparater, som ikke er konstrueret helt i top - og som har dårlige dele eller løsninger, som skader levetid/holdbarhed/funktion osv - har kan jeg altså også godt finde på at "standse ulykken" - eller bare sørge for at maskinen virker, som den skal, originalitet eller ej.

Et godt eksempel kunne også være de ofte omtalte småtransistorer 2SC458 - som er kendte for notorisk at være ustabile og støjende - disse ville jeg skifte til en ækvivalent transistor, som opførte sig ordentligt. Så er apparatet ikke længere "originalt", men det fungerer nu, som det skal, alt andet lige.

:thumbsup: herfra

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 73 gæster