Tandberg TD20A

Fra Huldra til Troll

Tandberg TD20A

Indlægaf zaptor » lør 6. maj 2023 10:19

Har fået sådan en fin maskine foræret. Den virkede da den i sin tid blev sat væk. Umiddelbert er power on knappen groet fast. Man kan derfor ikke tænde den. Tænker lige jeg ville have selve knappen af og så sprøjte lidt rens ind inden jeg går videre. Kan knappen bare trækkes af, eller sidder den bare fast, så den river afbryderen i stykker?
De grå vippeomskiftere ser lidt koroderede ud. Er det bare autosol og knofedt, eller er der et easy fix?
zaptor
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Tandberg TD20A

Indlægaf his067 » lør 6. maj 2023 10:44

Ah, TD20A, mit smertensbarn....Jeg har et tre-fire stykker af dem. Og en af dem virker.

Generelt er det jo en fantastisk maskine: et dejligt stramt design og en masse plus-sider. MEN der er et vigtigt aberdabei: Logic-kredsløbet som styrer båndtransporten går ofte istykker og den e-prom som styrer det er ikke længere i produktion (og udstyr til at programmere den slags er også vanskelig at finde). Min Kammerat, Bill, har dog efter mange opfordringer formået at kopiere den for fem-seks år siden, så hvis du ikke kan få det til at makke ret, kan du sende mig en PB, så prøver jeg at skubbe til ham.

Tænd og sluk knappen kan skilles ad, men jeg husker ikke helt hvordan man gør.

Jeg ville nok være mere tryg ved at sende den til en ekspert som kan sætte den på en variotrafo og starte den nænsomt op (og undgå at den løber løbsk og bliver ødelagt). På den anden side, min første TD20A fik denne nænsomme behandling, og gik alligevel stykker imens den var på bænken, så der er ingen garantier for success!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Tandberg TD20A

Indlægaf Fredmarantz » lør 6. maj 2023 22:22

måske lidt god viden og info her:

viewtopic.php?f=632&t=9786

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tandberg TD20A

Indlægaf Fredmarantz » lør 6. maj 2023 22:34

og her er en meget illustrativ video (YT) - som viser hvordan man skiller sådan en maskine ad bl.a. med henblik på service af kontakter/omskiftere. Man skal IKKE hive i de firkantede trykknapper. Dette starter ved ca. 13:00 og fortsætter et pænt stykke frem:

https://www.youtube.com/watch?v=zY2LHL8TwwE

Det er ikke for fummelfingrede - men snarere kirurger. Jeg ville tænke mig meget om, før jeg gik i gang- men jeg ville prøve, hvis selvtilliden var i orden og ordenssansen ligeså.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Tandberg



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster