Reparation af Tandberg

Fra Huldra til Troll

Reparation af Tandberg

Indlægaf Hasse Kürstein » man 23. jan 2017 12:02

Hej Allesammen.
Tandbergsmed søges!!
Ja jeg har set lyset...
Jeg har i mange år kørt med Copland CTA 401 rørforstærker, Spendor LS 3/5 15 ohm og mange andre højttalere (15 sæt) der står i stuen og fylder flot op. Jeg har faktisk en kone der sætter pris på hifién. "Det ser flot ud , lad os købe noget mere"
Nuvel, Har læst om Tandberg og ved et tilfælde tog jeg springet og vovede mig ud i at shoppe et sæt HIFI System 11 og HS 7 højttalere. Spændende at lytte til og jeg kunne mærke at jeg skulle prøve videre. Det blev til et sæt 114/116, et sæt Radionette ht18, et sæt 1510 og så mine favoritter 1210. Hold da op hvor jeg elsker de højtalere. Snell, Spendor, Scandyna, mordaunt Short, Thorens har jeg ikke lyttet til siden.
Så kom min tanke....hvordan lyder forstærkerne monstro? Af en gut købte jeg en Huldra 9...som kun kørte på 1 kanal. Herefter en tr 200 som jeg er voldsomt imponeret af. Så imponeret over dens varme og kælne lyd at rørslæden har stået stille siden (tvivler på at den kommer på igen).
Jeg har købt (ubehørt) en TR1000 som jeg læste mig til skulle være værd at prøve sig af med. Den kører kun en kanal igennem (venstre) når den står i stereo men sætter jeg den mono L som er der lyd i begge kanaler. Så vidt jeg kan læse mig til så skulle det være elektroly kondensatorerne der skal skiftes (det tog mig 3 timer at finde dem i forstærkeren hvilket bringer mig frem til min udfordring) men jeg er fuldstændig elektrospadser.
Er der nogen af jer der kender til folk der reparerer Tandberg uden at man skal lægge 1000 kr for at de kigger på den? Den har kostet mig 250 kr men jeg vil gerne ofre på at få liv i den.
Bor i Ringsted 4100

Mange hilsner
Hasse Kürstein
Hasse Kürstein
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 sep 2016
Lokalitet: Ringsted

Re: Reparation af Tandberg

Indlægaf Elway » man 23. jan 2017 14:54

Hasse Kürstein skrev:Hej Allesammen.
Tandbergsmed søges!!
Ja jeg har set lyset...
Jeg har i mange år kørt med Copland CTA 401 rørforstærker, Spendor LS 3/5 15 ohm og mange andre højttalere (15 sæt) der står i stuen og fylder flot op. Jeg har faktisk en kone der sætter pris på hifién. "Det ser flot ud , lad os købe noget mere"
Nuvel, Har læst om Tandberg og ved et tilfælde tog jeg springet og vovede mig ud i at shoppe et sæt HIFI System 11 og HS 7 højttalere. Spændende at lytte til og jeg kunne mærke at jeg skulle prøve videre. Det blev til et sæt 114/116, et sæt Radionette ht18, et sæt 1510 og så mine favoritter 1210. Hold da op hvor jeg elsker de højtalere. Snell, Spendor, Scandyna, mordaunt Short, Thorens har jeg ikke lyttet til siden.
Så kom min tanke....hvordan lyder forstærkerne monstro? Af en gut købte jeg en Huldra 9...som kun kørte på 1 kanal. Herefter en tr 200 som jeg er voldsomt imponeret af. Så imponeret over dens varme og kælne lyd at rørslæden har stået stille siden (tvivler på at den kommer på igen).
Jeg har købt (ubehørt) en TR1000 som jeg læste mig til skulle være værd at prøve sig af med. Den kører kun en kanal igennem (venstre) når den står i stereo men sætter jeg den mono L som er der lyd i begge kanaler. Så vidt jeg kan læse mig til så skulle det være elektroly kondensatorerne der skal skiftes (det tog mig 3 timer at finde dem i forstærkeren hvilket bringer mig frem til min udfordring) men jeg er fuldstændig elektrospadser.
Er der nogen af jer der kender til folk der reparerer Tandberg uden at man skal lægge 1000 kr for at de kigger på den? Den har kostet mig 250 kr men jeg vil gerne ofre på at få liv i den.
Bor i Ringsted 4100

Mange hilsner
Hasse Kürstein


Jeg tænker at X-ray herindefra kunne være et sted at starte. Tandberg-mand.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Reparation af Tandberg

Indlægaf tctla » man 23. jan 2017 23:04

Hasse Kürstein skrev:Så imponeret over dens varme og kælne lyd at rørslæden har stået stille siden (tvivler på at den kommer på igen).


Hvis det betyder, at den er til salg, vil jeg da gerne høre en pris :thumbsup:
Og selvfølgelig også høre, om den har de originale kineser-rør eller noget bedre er monteret.
(Bedre betyder ikke nødvendigvis, at kineser-rørene er dårlige. Bare, at EL34 findes i så mange varianter Valvo, TFK, Philips, Mullard osv., der umiddelbart synes bedre)
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Reparation af Tandberg

Indlægaf zaptor » fre 17. mar 2017 13:03

Hvis du opgiver din Tandberg er jeg interesseret i den til reservedele...
zaptor
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Reparation af Tandberg

Indlægaf Tonni » fre 17. mar 2017 17:51

måske en tur til Kbh? Analog Bo, som også er her inde, kunne være et forsøg værd?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Reparation af Tandberg

Indlægaf zaptor » lør 14. apr 2018 22:20

fandt en tr 1000 på loppemarked. Skiftede 4 lytter, et balance potmeter og gav den lidt teakolie. Den spiller bare som nyfødt. Er dog begyndt med at lave lidt tordensvejrstøj når jeg tænder den. Men efter 15-30 sec. Spiller den fint, nogen ide om hvad årsagen kan være.
zaptor
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Reparation af Tandberg

Indlægaf tctla » lør 14. apr 2018 23:04

zaptor skrev: Er dog begyndt med at lave lidt tordensvejrstøj når jeg tænder den. Men efter 15-30 sec. Spiller den fint, nogen ide om hvad årsagen kan være.


Kan meget nemt være "Lockfit"-støj.
Der var for nyligt et indlæg her på forumet med en Tandberg Huldra 9, der viste sig, at have præcis dette problem.
Læs: viewtopic.php?f=555&t=10151

Læs om "Lockfit" støj her: https://www.markhennessy.co.uk/articles ... istors.htm
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Reparation af Tandberg

Indlægaf TANDBERGEREN » tirs 17. apr 2018 20:13

tctla skrev:
zaptor skrev: Er dog begyndt med at lave lidt tordensvejrstøj når jeg tænder den. Men efter 15-30 sec. Spiller den fint, nogen ide om hvad årsagen kan være.


Kan meget nemt være "Lockfit"-støj.
Der var for nyligt et indlæg her på forumet med en Tandberg Huldra 9, der viste sig, at have præcis dette problem.
Læs: viewtopic.php?f=555&t=10151

Læs om "Lockfit" støj her: https://www.markhennessy.co.uk/articles ... istors.htm



Meget godt forslag ja.
Men ta gjerne med den kondensator som sitter i mutingkretsløpet også. (C417, 470uF 63V)
Og bytt for all del begge de to første transistorene i disse forsterkerne.
Det er riktignok kun Q704 som pleier å være av "lockfit"-type, men inngangstransistoren har ofte tilsvarende problemer.
2N5067 lar seg erstatte av BC556 (Gjerne en C-versjon) (NB; annen benplassering)
SPS5384 kan erstattes av BC546B
Etterjuster både midtspenning og hvilestrøm etter skifte av disse to.
TANDBERGEREN
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 apr 2018
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Fosser

Re: Reparation af Tandberg

Indlægaf zaptor » tirs 17. apr 2018 21:29

Tak for info. Det vil jeg prøve.
zaptor
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Reparation af Tandberg

Indlægaf spuncut » tirs 17. apr 2018 22:07

zaptor skrev:fandt en tr 1000 på loppemarked. Skiftede 4 lytter, et balance potmeter og gav den lidt teakolie. Den spiller bare som nyfødt. Er dog begyndt med at lave lidt tordensvejrstøj når jeg tænder den. Men efter 15-30 sec. Spiller den fint, nogen ide om hvad årsagen kan være.

Jeg havde et lignende problem med min Sentec SC8 forforstærker. Det viste sig dog blot at være powerswitchen der skulle gniste en forbindelse, det kunne sagtens tage nogle minutter men når først den havde fået forbindelse slap den ikke igen før den atter blev slukket. En adskillelse af switch og grundig rensning afhjalp problemet.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Reparation af Tandberg

Indlægaf Tmi » søn 1. jan 2023 16:47

Dog en stund siden det var skrevet noe her, men sps5384 er en effekttransistor og bør erstattes med en sådan. Gode forslag er BD529 ( som vel egentlig er samme sak) eller BD843
Tmi
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31 dec 2022
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Tromsø


Tilbage til Tandberg



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster