Lydkvalitet på DR P5

Tuner/Radio i alle afskygninger

Lydkvalitet på DR P5

Indlægaf D.Duck » lør 18. dec 2021 02:22

Er det noget jeg bilder mig ind eller er lydkvaliteten på DR p5 på DAB ikke blevet ringere , forvrængning og alt for meget diskant. Jeg tror ikke det er min tuner da P1 P2 og P4 lyder normalt
Er der andre der har bemærket noget ?

Per h
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck

Lokalitet: Vestjylland

Re: Lydkvalitet på DR P5

Indlægaf MaxJ » lør 18. dec 2021 10:31

Dr går ikke op i kvalitet, kun i kvantitet. Det er jeg sort på hvidt hvis du vil læse det. Det er nogle år gammel og omhandler godt nok FM.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf Poul » lør 18. dec 2021 11:59

Jeg har bemærket jævnlige små udfald på DR P4, specielt lige før et “reklameindslag” eller i slutningen af et nummer.
Har skrevet til DR om problemet, og fik at vide at de arbejder med det.
Det er vist digitale problemer med “afviklingsmaskinerne”, der er skyld i udfaldene, og altså ikke FM-senderne.
DR har tydeligvis svært ved at leve op til deres gamle analoge kvalitetsstandard - til gengæld har de fået en masse digitale kanaler.
Som MaxJ skriver: Mere kvantitet og mindre kvalitet :Skor:
Mvh.
Poul
Poul

Lokalitet: Strandby

Indlægaf Fredmarantz » lør 18. dec 2021 21:44

Jeg tror såmænd ikke, at vi kan blive uenige om, at lydkvalitet på ( efter min mening) P3 og P4 (FM) godt kunne være bedre - men jeg vil nok også bidrage med, at musikproduktionerne (main stream plastiske hits langt hen ad vejen) er grænsende til rædsomme, men det er vel også en smagssag. Min smag er, at de er tæt på rædsomme. Det er så ikke nødvendigvis teknikkens skyld - men snarere musikvalget hos formidleren og produktionen hos producenten.
Jeg synes fx, at DR P1/P2 om aftenen er decideret fremragende - og kommer pænt op i nærheden af, hvad den var i de Gyldne 70'ere, når vi snakker FM, hvor der er kræset lidt for det. Mandag aftener er ofte meget spændende og i mine ører meget vellydende på den nævnte kanal. (P1/2 FM)

men til D.Ducks egentlige spørgsmål for at komme tilbage til sporet. Er der nogen her, der har hørt D.ducks oplevelser på DR P5 (DAB) - hvor der er for megen forvrængning og for megen diskant. ???

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf MaxJ » lør 18. dec 2021 21:55

D. Ducks beskrivelse af DAB er genkendeligt. Jeg er helt stoppet med at lytte til DR. Det er simpelthen ikke til at holde ud at høre på og P3 og P4 er absolut ikke min musiksmag, så FM er også dødt for mig.
Brugeravatar
MaxJ

Indlægaf Gah » lør 18. dec 2021 23:12

Brug DR LYD appen, her kan man lytte til DR i rimelig god kvalitet, sidst jeg tjekkede streames P2 i 320k og de resterende kanaler i 256k.
Bemærk også at for at få den bedste lyd SKAL man i indstillingen af DR LYD appen indstille appen til afspilning i høj kvalitet.
DAB derimod er teknisk og lydmæssigt den rene elendighed !
Jeg lytter dagligt til P5 via en Sonos Port og bruger her DR LYD appen, her har jeg ikke bemærket lydproblemer.
Faktisk vil jeg mene at lyden er meget tæt på godkendt !
Men det skal vel også bemærkes, at DR åbenbart processere P3 og P4, så disse 2 kanaler, efter deres mening, lyder godt på en lille bærbar højtaler, derfor lyder disse 2 kanaler også forkert / dårligt på et “rigtigt” HiFi anlæg.
Man behøver jo ikke en Sonos afspiller for at få tilgang til DR LYD.
Appen kan jo blot downloades til telefonen, så til dem som ikke har gjort dette, prøv det, men HUSK at indstille appen til afspilning i høj kvalitet i settings, ellers er det hele jo ligegyldigt.
Når man har appen på telefonen så kan man afspille / caste via Airplay2, Chromecast eller via Bluetooth.
Hvis at man så er så heldig at have en Sonos Port så kan man gå uden om telefonen og diverse cast muligheder, fordi man kan afspille DR LYD ved at tilslutte Sonos Port direkte til det gamle vintage anlæg og bruge Sonos appen til betjening af kanal skift, volume justering osv.

Link.
https://www.dr.dk/service/drs-apps/dr-lyd/dr-lyd-appen
Senest rettet af Gah søn 19. dec 2021 11:46, rettet i alt 3 gange.
Gah

Lokalitet: Tårnby

Indlægaf D.Duck » søn 19. dec 2021 02:18

Tak for svarene
Jeg har prøvet med net radio via en Cambridge DAC med samme resultat . Min DAB tuner er en Onkyo T 4030 som jeg skulle mene er i en ok kvalitet
Jeg hører meget p5 og har hidtil været tilfreds med lyden, men inden for den sidste måned er der sket noget - det er som om der er en som har skruet helt op for en diskant kontrol. Men kun på p5 , de andre DR DAB kanaler er ok
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck

Lokalitet: Vestjylland

Indlægaf Gah » søn 19. dec 2021 11:21

[quote="D.Duck"]Tak for svarene
Jeg har prøvet med net radio via en Cambridge DAC med samme resultat . Min DAB tuner er en Onkyo T 4030 som jeg skulle mene er i en ok kvalitet”

Selv den bedste og dyreste hardware kan ikke rette op på at DAB og også DAB+ radio, data, udsendelses og lydmæssigt, er en elendig standard, som der kun kan bruges til en radioavis på en lille køkken radio.

Link fra Wikipedia.
“DAB-standarden blev i starten fremhævet som lyd af cd-kvalitet; men lyden har ikke denne kvalitet. Lyden på DAB er dårligere end på FM.
Det er blevet et voksende problem – især i Storbritannien – efterhånden, som flere radioprogrammer udsendes på samme frekvens/MUX. Dermed får hvert program stadig lavere bitrate og dårligere lydkvalitet.
I forbrugerbladet Tænk fra november 2006, er DR citeret for, at Vi har valgt hifi-fanatikere fra. For dem er der få af. Med denne konstatering slår underdirektør Paul Samsøe fra DR Distribution fast, at det ikke er på DAB-båndet, lytterne finder den perfekte lyd.”

Citatet er fra 2006 men det er ikke blevet bedre i mellemtiden, snare det modsatte.

Link til Wikipedia.
https://da.wikipedia.org/wiki/Digital_A ... oadcasting

Den eneste løsning for at få en tålelig DR lyd, det er via DR LYD appen.
Jeg sidder lige nu og lytter til P5 via DR LYD via min Sonos Port og lyden er faktisk tæt på fremragende, jeg kan ikke høre at det vil kunne gøres meget bedre.
Senest rettet af Gah søn 19. dec 2021 11:50, rettet i alt 2 gange.
Gah

Indlægaf MaxJ » søn 19. dec 2021 11:36

Først havde vi AM radio, ikke så god lydkvalitet men god rækkevidde.
Så fik i FM, god lyd men ikke så god rækkevidde.
Nu har vi DAB, elendig lyd og elendig rækkevidde.

Se dét er fremskridt. :lol:

PS jeg har selv haft sådan en Onkyo, den spillede fint indtil de skiftede til DAB+, markant dårligere lyd så jeg solgte den.
Brugeravatar
MaxJ

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. dec 2021 12:33

....men er det ikke mærkeligt, at det kun er på DAB P5, at D. Duck gennem den sidste måneds tid har fået en for ham utilfredsstillende lyd....

De andre DAB kanaler lyder angiveligt fint for ham og giver ikke anledning til problemer.

Har nogen oplevet det samme med KUN P5 (DAB) ?

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Gah » søn 19. dec 2021 12:46

Fredmarantz skrev:....men er det ikke mærkeligt, at det kun er på DAB P5, at D. Duck gennem den sidste måneds tid har fået en for ham utilfredsstillende lyd....

De andre DAB kanaler lyder angiveligt fint for ham og giver ikke anledning til problemer.

Har nogen oplevet det samme med KUN P5 (DAB) ?

vh
Freddy

Kom til at svare på et spørgsmål om DAB og da jeg er stoppet med at lytte til DAB, men nu via DR LYD, så er mit svar jo ikke relevant, men jeg kan ikke lige se hvordan at jeg sletter dette svar.
Så adm. Må gerne slette mit svar.
Gah

Tilbage til Tuner