Hitachi FT-440 - en go tuner!

Tuner/Radio i alle afskygninger

Hitachi FT-440 - en go tuner!

Indlægaf highfive » søn 15. maj 2022 21:07

Hej
Som ni kanske sett har jag gett exempel på hur jag renoverar gammal fin HfFi, så att den fungerar som den bör igen, i en annan tråd på forumet.

Här kommer jag att presentera tunern mer detaljerat.

Först en liten bakgrund om Hitachi:

Hitachi tillverkade komponenter, framförallt halvledare av olika slag, transistorer och IC-kretsar, som många andra tillverkare använde sig i sina konstuktioner/apparater. De kanske är mest kända för de komplementära mosfettransistorerna för effektförstärkare: 2SJ50 / 2SK135
2SJ50 2 SK135.jpg


1978 lanserade Hitachi en egen linje av HiFi i den högre klassen som fick en viss framgång även i Sverige.
Michael B-Tretow, som var ABBA´s ljudtekniker använde sig av Hitachis kassettdäck D900, en trehuvudsmaskin med dubbel capstan för att göra lyssningskopior till musikerna under produktionen av det som skulle bli framgångsrika LP-skivor.
HITACHI D-900.jpeg


Jag var ung student då utan budget att köpa ett sådant.

Idag kan man få gammal Vintage för småpengar och när det dyker upp något kul att skaffa, renovera och lyssna på så kan jag inte låta bli ;)
Hitachi FT-440.jpg


I denna tuner, så har Hitachi använt sina egna halvledare och lyckats väldigt bra med konstruktionen.
Denna tuner låter finfint, jag har varsamt bytt ut elektrolytkondensatorerna mot fabriksnya från Nichicon.

Här följer kretsschemat.
HITACHI FT-440 schema.png


Med vänlig hälsning, highfive
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster