Blåt lys i Sansui TU9900 (og Fusible resistor)

Tuner/Radio i alle afskygninger

Blåt lys i Sansui TU9900 (og Fusible resistor)

Indlægaf his067 » lør 28. jan 2023 00:14

Jeg har en dejlig Sansui TU9900, som jeg altid ønskede mig, men ikke havde råd til, da jeg var yngre....
Jeg syntes dengang (og nu) at det blå diskrete skala-lys var særligt specielt:

e9scQkA.jpg


De blå filtre som sad over de fire 8.3Volt lamper til skalalyset har jeg måttet kassere, da de simpelthen smuldrede væk, da jeg rørte ved dem (og under alle omstændigheder var kun to af de originale tilbage). Jeg har brugt noget blåt filter som dette https://tinyurl.com/yckpzpmm, og selv om det er lidt svagt i lyset, fungerer det filter rimeligt godt.
Men jeg ville gerne finde en måde at at matche mine døde VU-meter lys til den blå farve og lysintensitet. Jeg har opdrevet nogle originale 8.3V lamper og nogle hætter til lamperne som dem her: https://tinyurl.com/ykkr8ede. Men jeg synes, de er lidt svage i lyset. Hvis jeg læser service manualen korrekt sidder der en 22Ω 1/2W 'fusible resistor' (den ene af dem er sprunget og skal helt sikkert skiftes) i serie med 12,5 Volt (AC) over disse pærer.

Så spørgsmålene er:
1. kan jeg øge lysstyrken ved at sætte en mindre værdi fusible resistor i serie med forsyningsspændingen ?
2. er det vigtigt, at det er en 'fusible resistor' eller kan den erstattes med en almindelig modstand?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Blåt lys i Sansui TU9900 (og Fusible resistor)

Indlægaf Fredmarantz » lør 28. jan 2023 02:59

Hej his067!

Jeg kan ikke helt greje, hvilken form/udførelse dine filter skal have, men hvis det handler om at placere et filter mellem lamper og skala, så skalaen fremstår i en blålig- grønlig = cyanid farve - så ville jeg uden at blinke lede efter et filter fra "Lee Filters"., som leverer og har leveret div filtre til show-underholdning-musikbrancnhen i årtier.

Jeg vil personligt synes, at den farve, som efterspørges og brugtes i Sansui's tunere, var Cyan'ish.

https://www.google.com/search?q=lee+fil ... 00bKBx9jcM

Prøv at tjekke lidt ud på dette link. Det kan helt sikkert købes i UK og måske kan du endda drible ned til det lokale "eventpalace" i Aberdeen og høre dem ad, om de mod et par øl ville levere et cyan restfilter fra rodekassen til dig. Disse filtre er yderst robuste - idet de oprindeligt og sikkert stadig var designet til at kunne modstå varme fra Par64-lamper (1000W)

Hvis det er noget, som skal trækkes over de enkelte lamper - så glemmer du bare mit indlæg.... ;)

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Blåt lys i Sansui TU9900 (og Fusible resistor)

Indlægaf his067 » lør 28. jan 2023 10:40

Fredmarantz skrev:Jeg kan ikke helt greje, hvilken form/udførelse dine filter skal have, men hvis det handler om at placere et filter mellem lamper og skala, så skalaen fremstår i en blålig- grønlig = cyanid farve - så ville jeg uden at blinke lede efter et filter fra "Lee Filters"., som leverer og har leveret div filtre til show-underholdning-musikbrancnhen i årtier.


Der er otte pærer i alt: fire som havde nogle plastic cylindre rundt om sig,, og fire 'grain of wheat' som sidder i metrene. Så dit forslag om Lee Filters er lige i øjet for de første. For Grain of Wheat pærerne må jeg lede videre.

Fredmarantz skrev:
Jeg vil personligt synes, at den farve, som efterspørges og brugtes i Sansui's tunere, var Cyan'ish.

Det har du nok ret i: jeg er en simpel sjæl som kun kan tænke i primær farver.... :?


Fredmarantz skrev:Hvis det er noget, som skal trækkes over de enkelte lamper - så glemmer du bare mit indlæg.... ;)


Kun hvis man kan 'halv-glemme'. Tak for tippet. :thumbsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Blåt lys i Sansui TU9900 (og Fusible resistor)

Indlægaf zaptor » lør 28. jan 2023 16:03

his067 skrev:Jeg har en dejlig Sansui TU9900, som jeg altid ønskede mig, men ikke havde råd til, da jeg var yngre....
Jeg syntes dengang (og nu) at det blå diskrete skala-lys var særligt specielt:

e9scQkA.jpg


De blå filtre som sad over de fire 8.3Volt lamper til skalalyset har jeg måttet kassere, da de simpelthen smuldrede væk, da jeg rørte ved dem (og under alle omstændigheder var kun to af de originale tilbage). Jeg har brugt noget blåt filter som dette https://tinyurl.com/yckpzpmm, og selv om det er lidt svagt i lyset, fungerer det filter rimeligt godt.
Men jeg ville gerne finde en måde at at matche mine døde VU-meter lys til den blå farve og lysintensitet. Jeg har opdrevet nogle originale 8.3V lamper og nogle hætter til lamperne som dem her: https://tinyurl.com/ykkr8ede. Men jeg synes, de er lidt svage i lyset. Hvis jeg læser service manualen korrekt sidder der en 22Ω 1/2W 'fusible resistor' (den ene af dem er sprunget og skal helt sikkert skiftes) i serie med 12,5 Volt (AC) over disse pærer.

Så spørgsmålene er:
1. kan jeg øge lysstyrken ved at sætte en mindre værdi fusible resistor i serie med forsyningsspændingen ?
2. er det vigtigt, at det er en 'fusible resistor' eller kan den erstattes med en almindelig modstand?


2. Fusible resistor. Det er i princippet en sikring og en modstand i serie. Så kik på et diagram. Den forsyning der er tilpærene, er den i forvejen sikret i strømforsyningen? I så fald er det ok med en modstand. Hvis jeg skulle ændre værdien, ville jeg nok kigge på hvilke spænding der er over pæren først. Hvis den forhøjes yderligere, vil de pærer ikke holde længe.
zaptor
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Blåt lys i Sansui TU9900 (og Fusible resistor)

Indlægaf his067 » lør 28. jan 2023 19:09

zaptor skrev:2. Fusible resistor. Det er i princippet en sikring og en modstand i serie. Så kik på et diagram. Den forsyning der er tilpærene, er den i forvejen sikret i strømforsyningen? I så fald er det ok med en modstand. Hvis jeg skulle ændre værdien, ville jeg nok kigge på hvilke spænding der er over pæren først. Hvis den forhøjes yderligere, vil de pærer ikke holde længe.


Tak for indspark: selvom hele belysningskredsløbet (som er en separat vikling på trafoen) er beskyttet af en 3A sikring, er det lykkedes mig (efter nogen søgning...) at finde 10 x 22Ω/0.5W fusible modstande til en rimelig pris på nettet (eBay :oops:). Så har jeg også nogen i overskud!

Nu er der kun et spørgsmål om at finde blå/cyan lampe -maling eller -hætte.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Blåt lys i Sansui TU9900 (og Fusible resistor)

Indlægaf Jan » lør 28. jan 2023 21:50

his067 skrev:Nu er der kun et spørgsmål om at finde blå/cyan lampe -maling eller -hætte.


De hætter blev også brugt i instrumentbelysning i nogle biler før i tiden, nogle var hård plast, andre var små "kondomer" på selve pæren.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Blåt lys i Sansui TU9900 (og Fusible resistor)

Indlægaf his067 » søn 29. jan 2023 00:11

Jan skrev:
his067 skrev:Nu er der kun et spørgsmål om at finde blå/cyan lampe -maling eller -hætte.


De hætter blev også brugt i instrumentbelysning i nogle biler før i tiden, nogle var hård plast, andre var små "kondomer" på selve pæren.


Jeg har nogle blå 'kondomer' på dem for tiden: de er ret fikse fordi 3mm Grain of Wheat pærer nu passer perfekt i det hul der er i metrene. Det er bare så surt at de kommer i kolli af mindst 100.....
men jagten er gået ind på cyan-farvede kondomer!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Blåt lys i Sansui TU9900 (og Fusible resistor)

Indlægaf his067 » lør 4. feb 2023 16:52

Nå, det viste sig, at der var lidt mere at komme efter. Først og fremmest, selvom Freddy er helt pjattet med grønt skalalys, er det altså ikke den farve (og heller ikke Cyan), som Sansui brugte: De to 'tårne', som ikke var gået i opløsning/forvitret i min TU9900 er turkis-blå og et blåt gel-filter har gjort underværker.

Til gengæld drillede meterbelysningen i længere tid. Men nu er de i orden. Men den blå farve og dens (mangel på) intensitet drillede længe. Først købte jeg nogle (næsten) originale 8 Volt 3 mm (klare) lamper til metrene. Jeg målte efterfølgende på meterbelysningens spænding: den er 4,2 Volt over hver pære, så der er al mulig grund til at tro at pærene kommer til at holde længe.

Da pærerne var klare (og ikke indfarvede), tænkte jeg, at et (gel-)filter nok ville være påkrævet. Så jeg købte det mindste antal, jeg kunne (100!) af nogle meget små plastikovertræk (nissekondomer?) og monterede dem. Jeg købte også nye gummibøsninger til at holde de nye pærer på plads, da der kun var en tilbage af de originale holdere og den var blevet hård som sten.
New and old bulbs.jpg

Med lidt besvær fik jeg pærene lirket på plads og loddet. Men, selvfølgelig var Sod's law på færde: det ene meter tændte ikke.
Diagrammet viser, at der sidder en 22Ω sikringsmodstand i serie med spændingen, som er 12.5 Volt AC. Den ene af disse var sprunget. Da jeg med møje fik monteret en ny sikringsmodstand, tændte skidtet stadig ikke, så jeg måtte i første omgang igang med min dejlige tinsugningsstation som jeg fik af Bill for at rense den printplade, som modstand, meter, og pærer sidder på. Det hjalp (den må have fjernet en kortslutning), og der var nu lys i metrene. men det var altså temmeligt svagt og ikke meget værd.
Her idag kastede jeg mig så over smertensbarnet igen. Det viste sig, at der faktisk allerede en et blåt filter indbygget i metrene! Så jeg kunne have sparet mig alt det besvær med de blå nissekondomer.
IMG_0553.JPG

Nu ser den så sådan ud, og det blå lys er ganske, som jeg husker det.
IMG_0561.JPG


IMG_0563.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster