Hej entusiaster.
Ännu en klassisk tuner har anlänt mitt hem i Göteborg.
QUAD FM4
Det är brugeren SEJ, här på forumet, som packat den fint och skickat den med GLS.
QUAD FM4 är i mitt tycke en av de snyggare tuners som konstruerats. Ingenjörerna i Huntingtons gjorde ett fantastiskt arbete när de skissade upp frontens layout. Den matchar försteget QUAD 44 fint.
7 snabbval och en 8:e knapp för manuell tuning med ratten, som är en flervarvig trådlindad precisionspotentiometer. Digital frekvensvisning och på/av knapp är allt som finns.
Baksidan har en 75 ohms antennkontakt, en 5 polig DIN kontakt, en IEC kontakt för anslutning till elnätet och ett IEC uttag av hontyp för att koppla in en annan apparat, som då får sin strömförsörjning genom tunern. Detta uttag ör ”unswitched”, alltid på.
Jag har aldrig lyssnat på radioutsändningar genom en QUAD FM4 och det skall bli väldigt trevligt att stifta bekantskap med denna klassiska radiodel. Den behöver en genomgång, då en eller flera knapparna för stationsvalen har fastnat, i intryckt läge, mekaniskt och därmed elektriskt. Batteriet/ackumulatorn för att tunern skall ”minnas” stationsförvalen behöver också bytas. Nya omkopplare för snabbvalen har jag liggandes. (I Sverige lansererade Audio Pro på 80 talet, receivern TA150 och preceivern TPA150, som har samma typ av omkopplare.)
Här en vy på insidan av tunern
Med vänlig hälsning, highfive / Björn i Göteborg