Pioneer F 73

Tuner/Radio i alle afskygninger

Pioneer F 73

Indlægaf JMP » lør 2. feb 2019 21:28

Jeg har fået en F 73 fra Japan ,og jeg ved godt den ikke kan tage mere end ca 90 Mz ,men jeg kan lytte til 93Mz og 98Mz ,kan man gøre noget ved det? Justering?
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Pioneer F 73

Indlægaf JMP » lør 2. feb 2019 21:42

Ups :oops: fik ikke det hele med
Jeg kan modtage 93Mz og 95Mz her hvor jeg bor .Det er jo en gammel sag med skala,så der må jo være dreje spole/kondensator (ved ikke hvad den hedder) om den måske kan justeres til at gå lidt højre op? eller ved nogen hvordan den bestemmer frekvensen?
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Pioneer F 73

Indlægaf Fredmarantz » søn 3. feb 2019 01:30

Emnet flyttet til "Tuner".

Jeg forstår problemet - den er ikke helt let ....og så alligevel måske?

Man kunne forsøge at anskaffe sig en "FM Frequency expander/converter" som flytter FM båndets rækkevidde ca. 10-20Mhz opad. Bundfrekvensen er vist stadig bibeholdt - eller er den?.

Dette er udbudt i hobetal på fx Ebay - til især biler, som af én eller anden grund er importerede fra Japan med en Japansk FM-radio i. De forsynes jo nok med 12V - og hvordan denne i givet fald monteres, da de nok også har anderledes stik ..og om den er brugbar til Hifi-tunere har jeg absolut ingen anelse om.

Men mon ikke folk her med radioamatørbaggrund kan fortælle lidt....??? De kan så meget med radio....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pioneer F 73

Indlægaf janfroerup » søn 3. feb 2019 10:33

Fredmarantz skrev:Men mon ikke folk her med radioamatørbaggrund kan fortælle lidt....??? De kan så meget med radio....


De vil nok sige man skal lade være med at forsøge at ombygge en bil beregnet til venstre kørsel til højrekørsel - eller i dette tilfælde - en radio beregnet til FM modtagelse på et frekvensbånd til noget andet.

Lokationen i sig selv begrænser nok adgangen til folk med evnerne/mulighederne for ombygning. Lidt øv nok.

Teknisk set er det ret ligetil - flyt localoscillatoren opad i frekvens. Hvor den så end gemmer sig , oscillatoren.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Pioneer F 73

Indlægaf MaxJ » søn 3. feb 2019 11:17

Ud over det så skal deemphasis også ændres hvis den skal lyde rigtigt.
Senest rettet af MaxJ søn 3. feb 2019 12:48, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Pioneer F 73

Indlægaf highfive » søn 3. feb 2019 12:38

Hej

Den är mycket lik Pioneer TX-8800 II
Borde gå att trimma om, men skalan kommer inte att stämma.

Eller: Hitta en skrotig TX-8800 II och bygg om din F-73

Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Pioneer F 73

Indlægaf JMP » søn 3. feb 2019 16:43

Jeg har prøvet at finde billeder af F 73 åben (print osv) men kan ikke finde noget,er der nogen der har ,eller ved hvor jeg kan finde?
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Pioneer F 73

Indlægaf highfive » man 4. feb 2019 00:53

JMP skrev:Jeg har prøvet at finde billeder af F 73 åben (print osv) men kan ikke finde noget,er der nogen der har ,eller ved hvor jeg kan finde?


http://bluess.cocolog-nifty.com/labo/2013/08/pioneer-f-73.html

TX 8800 II och F 73 borde vara samma apparat rent kretstekniskt, det som skiljer är frekvensbandet som de är avstämda till att ta emot.

Med vänlig hälsning, highfive
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Pioneer F 73

Indlægaf janfroerup » man 4. feb 2019 06:35

JMP skrev:Jeg har prøvet at finde billeder af F 73 åben (print osv) men kan ikke finde noget,er der nogen der har ,eller ved hvor jeg kan finde?


Jeg tror desværre du er ude i noget mission impossible - modellen F73 har jo ikke været solgt i europa, eller for den sag skyld ret mange andre steder, da den er bygget til lokale japanske forhold ( eller derovre ad ).

Hverken skala eller andet vil passe - så hvorfor du lige har valgt den model virker uheldigt. Hvorfor ikke bare finde en af de mange fine Pioneer tunere, der passer i vores del af verden ?? I don't get it !
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Pioneer F 73

Indlægaf MaxJ » man 4. feb 2019 08:21

janfroerup skrev:
JMP skrev:Jeg har prøvet at finde billeder af F 73 åben (print osv) men kan ikke finde noget,er der nogen der har ,eller ved hvor jeg kan finde?


Jeg tror desværre du er ude i noget mission impossible - modellen F73 har jo ikke været solgt i europa, eller for den sag skyld ret mange andre steder, da den er bygget til lokale japanske forhold ( eller derovre ad ).

Hverken skala eller andet vil passe - så hvorfor du lige har valgt den model virker uheldigt. Hvorfor ikke bare finde en af de mange fine Pioneer tunere, der passer i vores del af verden ?? I don't get it !


Enig, som jeg tidligere har skrevet så skal deemphasis også ændres til Europæiske forhold og hvor gør man lige det.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Pioneer F 73

Indlægaf JMP » man 4. feb 2019 13:35

Hvorfor ? Jooo F73 er til 19" rack montering og er lavet til at passe sammen med SPEC 3 og 4 og D 70 ,så det kunne da se godt ud hvis det var et helt sæt,og så er den næsten som ny og kostede 9$ ,Jeg har fundet billeder af F73,og kan se at rammen som print og strømforsyning,er monteret i er ens for TX 8800II og F 73 ,ja de er faktisk helt identiske,skala træk, lampe holder, skruehuller,kabelføring,selv skalaen er monteret på samme måde , så jeg tror indmaden fra 8800 kan flyttes direkte over i 73 .Faktisk tror jeg at hele rammen med print kan flyttes over i 73,da det kun er for pladen til forskel,men det må komme and på en prøve
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Pioneer F 73

Indlægaf MaxJ » man 4. feb 2019 13:44

JMP skrev:Hvorfor ? Jooo F73 er til 19" rack montering og er lavet til at passe sammen med SPEC 3 og 4 og D 70 ,så det kunne da se godt ud hvis det var et helt sæt,og så er den næsten som ny og kostede 9$ ,Jeg har fundet billeder af F73,og kan se at rammen som print og strømforsyning,er monteret i er ens for TX 8800II og F 73 ,ja de er faktisk helt identiske,skala træk, lampe holder, skruehuller,kabelføring,selv skalaen er monteret på samme måde , så jeg tror indmaden fra 8800 kan flyttes direkte over i 73 .Faktisk tror jeg at hele rammen med print kan flyttes over i 73,da det kun er for pladen til forskel,men det må komme and på en prøve


Måske men kan flytte for pladen over i stedet for.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Pioneer F 73

Indlægaf JMP » man 4. feb 2019 15:13

joo på 8800 rammen sætter jeg For plade ,bund plade,top plade,side plader,bag plade ,og skifter skala ,efter hvad jeg kan se ,kan det lade sig gøre
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut


Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster