FM stereo dekoder

Tuner/Radio i alle afskygninger

FM stereo dekoder

Indlægaf KenRas » ons 8. apr 2020 00:24

Er der nogen der har en stereo dekoder liggende jeg kunne prøve?

Det skal være en stereo dekoder som er en selvstændig enhed, d.v.s. med egen strømforsyning, FM (mono) indgang og en L og R stereo udgang som kan sluttes direkte til en forstærker.

Grunden til jeg spørger er at jeg har taget min R&S ESVP receiver op i musikstuen og sluttet den til mit anlæg. ESVP har en FM udgang der tages direkte fra FM demodulatoren og niveauet passer fint til en typisk Tuner/Aux indgang på en forstærker.

Den er super følsom og på bare et par stumper ledning kan den sågar samle jyske P4 stationer op :thumbsup:

Dens begrænsning i forhold til FM standarden er at dens mellemfrekvens filter er 120 kHz og ikke 150 kHz som er FM normalen. Den spiller super godt med super dynamik i både top og bund, i mono, men spørgsmålet er om de 120 kHz er et problem for stereo dekodning.

Så det kunne jeg godt tænke mig at få afklaret inden jeg evt. investerer i en sådan en dekoder :p

Kender du ikke en ESVP, så ser den sådan her ud:
IMG_0803_small.jpg


Hilsen Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: FM stereo dekoder

Indlægaf Fredmarantz » ons 8. apr 2020 00:51

Jeg kender ikke sådan én, men ...alene navnet Rohde & Schwarz får mig til at ryste en hel del.

Er det en moderne version af sådan én her:

https://www.radiomuseum.org/r/rohde_vhf ... _bn_3.html

eller her:

https://www.radiomuseum.org/r/rohde_vhf ... u6201.html

Disse to apparater er vel noget af det ypperste inden FM-modtagelse overhovedet.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: FM stereo dekoder

Indlægaf janfroerup » ons 8. apr 2020 00:53

er det ikke "bare" en MC1310 og lidt gemüse udenom ?

( Eller finde en gammel FM tuner, og lade den lege dekoder )
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: FM stereo dekoder

Indlægaf KenRas » ons 8. apr 2020 07:44

Fredmarantz skrev:Jeg kender ikke sådan én, men ...alene navnet Rohde & Schwarz får mig til at ryste en hel del.

Er det en moderne version af sådan én her:

https://www.radiomuseum.org/r/rohde_vhf ... _bn_3.html

eller her:

https://www.radiomuseum.org/r/rohde_vhf ... u6201.html

Disse to apparater er vel noget af det ypperste inden FM-modtagelse overhovedet.

Vh
Freddy

De to du nævner Freddy, er dedikerede FM modtagere og noget af det ypperste der findes. ESVP er nok ikke helt i samme liga. Aldersmæssigt er den fra de tidlige 80’ere, den er velbygget og vejer 29 kg.

ESVP er en test modtager til frekvensområdet fra 20 til 1300 MHz, hvis primære formål er at måle signal niveauer. Den er udstyret med diverse detektorer og mange forskellige filtre og som sagt en ret god FM del. Sammenlignet med de tunere jeg har fra Akai og Marantz, så kan den absolut være med i mono.

Det er derfor det kunne være spændende at prøve en stereo dekoder. Finder jeg ikke en, må jeg vel prøve at følge Jan’s forslag.

Jeg har i øvrigt sat min gode kontakt i Rohde & Schwarz Munchen til at kigge efter en af de gamle FM modtagere til mig. Måske er jeg heldig :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: FM stereo dekoder

Indlægaf MaxJ » ons 8. apr 2020 13:50

Er mellemfrekvensen ikke 10.7 MHz normalt,eller misforstår jeg noget her.?
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: FM stereo dekoder

Indlægaf janfroerup » ons 8. apr 2020 14:18

MaxJ skrev:Er mellemfrekvensen ikke 10.7 MHz normalt,eller misforstår jeg noget her.?


normalt ja - normalt vil man have et ca 150Khz bredt filter, da man som regel arbejder med et frekvenssving på +/-75KHz - et smallere filter *kan* give lidt issuses med stereo-dekodning, da vi jo gerne skal have 38KHz subcarrieren gennem også.

fm_stereo_spectrum.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: FM stereo dekoder

Indlægaf MaxJ » ons 8. apr 2020 14:31

Nå ja, klart nok.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten


Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster