Stue antenne til Radio Rønde

Tuner/Radio i alle afskygninger

Stue antenne til Radio Rønde

Indlægaf Rysz » fre 18. sep 2020 20:12

Halløjsa og go' aften i foraet.

Jeg hygger ofte med at høre lidt dansktop på Radio Rønde (bor i Hobro), men jeg skal have gjort noget ved antenneforholdene.

Som det er nu benytter jeg mig af en almindelig T-antenne, men det er lidt upraktisk. Mest fordi den, for at få det bedste resultat), nærmest blot ligger hen over den ene højttaler med "armene" hængende ned mod gulvet.

Jeg har forsøgt at hænge antennen op på væggen, men uanset hvad, så hiver tuneren en anden station ind over på samme frekvens, eller også er signalet temmelig dårligt.

What to do ?

Til info, så trækker jeg på frekvens 96,7 Mhz
At streame musik, er som at spise kartofler med sugerør !
Brugeravatar
Rysz
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 nov 2013
Lokalitet: Hobro

Re: Stue antenne til Radio Rønde

Indlægaf janfroerup » fre 18. sep 2020 20:35

det eneste rigtige er nok en 3 elementet FM antenne på taget.............
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Stue antenne til Radio Rønde

Indlægaf Helikon » fre 18. sep 2020 21:34

Radio Rønde har et sendersite i Hadsund på 107,0 MHz der sender med max. 160 watt udstrålet effekt og der er vel ca. 20 km i fugleflugt fra Hobro til Hadsund. Det er lidt langt, men med en god antenne oppe på taget som Jan foreslår og så rettet mod Hadsund bør det kunne lade sig gøre. Prøv det i første omgang, ellers må vi i gang med at bygge en mere retningsbestemt (flere elementer) der er skåret til frekvensen så den bliver selektiv, altså får mere gain på den frekvens. Det er ikke videnskab bare købmandsregning og håndværk.

Nå ja forresten, monter den med elementerne lodret fordi de fleste lokalradioer har lodret polarisering, altså deres senderantenner sidder lodret på masten
https://www.protel-antennas.com/antenna ... 8-mhz.html

Ved at få en 3 element, op i højden, rettet mod senderen og polariseret rigtigt vil du vinde mere en 3 dB i forhold til det du har nu, det er mere end en fordobling af signalstyrken ind i radioen, det er meget og svarer til du halverer afstanden til senderen.
Det bliver så godt :p
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Stue antenne til Radio Rønde

Indlægaf Rysz » tors 24. sep 2020 23:06

Hmm...det anede mig, at jeg skulle fortryde det herrens år 2012. Året bød på mange interessante ting, men i denne forbindelse var det nemlig året hvor den tagbaserede antenne med dertilhørende "stativ" måtte lade livet.

Nå, ja. Som man siger; "Af skade bliver man klog, men sjældent rig".

Jeg må have vendt ideen med konen. Hun er helt sikkert modstander af en tagantenne igen, men hvad gør man ikke for et stykke med Bjørn & Okay :lol:
At streame musik, er som at spise kartofler med sugerør !
Brugeravatar
Rysz
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 nov 2013
Lokalitet: Hobro


Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster